Keď sa kapela volá Gágor a má logo, akoby ho utkal pavúk, je viac-menej jasné, že skončí u mňa v prehrávači. Pätica muzikantov z Banskej Bystrice má už takmer rok vonku eponymný debutový album, ktorému sa oplatí povenovať aj s takýmto nehoráznym oneskorením. Od vydania najlepšieho metalového debutu u nás, Catastrofyckého Zbojníckeho tanca, ma v rámci prvotín nič tak nezdvihlo zo stoličky ako práve Gágor. Zverstvá od Besny nerátam, tie ma do stoličky naopak posadili.

Prvýkrát som tú ich pavučinu zaregistroval pri ohlásení účinkujúcich na nový letný festival Burn Fest Open Air v Seredi. Svoj štýl nazvali hard violence, čo môže byť všetko možné a ono to aj všetko možné je. Ja ako odchovanec hudby 90. rokov tam počujem prvky toho najlepšieho z undergroundu, čo táto dekáda ponúkala. Sú tam cítiť Napalm Death, je tam Škandinávia a death metal starej školy, groovy á la Sepultura, poctivý NYHC, surovosť a špinavosť Davovej psychózy, všetko pomiešané tak, aby to spolu krásne fungovalo a zároveň znelo originálne a svojsky.

Nahrávka nazvaná jednoducho Gágor vznikala pod dohľadom skúseného Mira Speváka z SPK Audio, ktorý spolupracoval napríklad aj s Acid Force, Aeon Winds, Ceremony of Silence, Krajiny Hmly, Realms of Chaos alebo Udånde, takže zvuk albumu je perfektný a ku gágorovskému hard violence štýlu pasuje dokonale.

V rozhovore pre Angelusfest sa gitarista Fischo vyjadril, že debut bol okrem basgitary nahratý "viac-menej na prvú ostrú" a je to veru cítiť. Živelná energia a surovosť z toho srší na všetky strany takmer celú polhodinu, počas ktorej si vypočujeme až 14 skladieb. Všetko začína prekvapivo introm, ktoré vás tak správne rozhúpe, aby ste pri nasledujúcej skladbe Každý už stáli na nohách a hrozili neviditeľnému kotlu doma v obývačke. Mimochodom, Každý je učebnicová metalová hitovka – chytľavá, úderná, super groovy so silným, zrozumiteľným a zapamätateľným textom.

Texty sú celkovo veľmi silnou zbraňou kapely. Napísať dobrý text do metalovej pesničky v slovenčine vôbec nie je ľahké a rovnako ťažké je ho dobre, a ideálne aj zrozumiteľne, predniesť. Toto ide Gágoru na jednotku. V ich textoch nájdete príjemný čierny humor, ale aj slová ostré ako britva s krásne samopalovým frázovaním a dokonale zrozumiteľným prednesom speváka. Aspoň to som si vtedy myslel, že speváka. Album počúvam už pár mesiacov, ale pozrieť si fotku kapely mi napadlo až nedávno a moja predstava o mierne pupkatom, vlasatom týpkovi s bradou za mikrofónom sa okamžite rozplynula.

Ženy v metale už naštastie nie sú ničím výnimočným dokonca ani u nás. Na koncertoch ich nájdete stále viac, už to nie je ako kedysi, keď prišli len rodinné príslušníčky členov kapely a aj to z donútenia. A stále viac ich nájdete nielen v hľadisku, ale aj na pódiu. Máme tu bubeníčky, basgitaristky, gitaristky, klávesáčky, speváčky, no a potom je tu Nicole a jej gágor. Nicole je rodený growler a dovolím si tvrdiť, že je jednou z najlepších u nás, bez ohľadu na pohlavie. Z jej hromového prejavu je cítiť prirodzenosť, tie hrdelné otrasy sú úplne autentické a zároveň kryštálovo čisté a zrozumiteľné, nehovoriac o tej záhrobnej farbe hlasu. Každý death metalový fanúšik vie, že dobrý growl je uchu lahodiaci a tento je určite jedným z nich. Ešte nikdy som nelichotil žene tým, že reve jak tur, ale v tomto prípade je to veľký kompliment a ja dúfam, že to Nicole ešte dlho vydrží.

Gágor Zdroj: archív skupiny

Zabijácky hlas však zďaleka nie je všetko, čo Gágor ponúka. Zvyšok kapely za Nicole nijako nezaostáva, všetko šlape ako hodinky. Hutné riffy väčšinou v strednom tempe, ktoré vás príjemne rozhúpe, a keď už si myslíte, že vás nič neprekvapí, tak sa na vás vyrútia s blast beatom na prebratie. Album pekne odsýpa ako celok a skladby sú tak akurát dlhé na tento žáner. Okrem spomínanej hitovky Každý aktuálne k mojim favoritom patria ešte Hententon, Masové hroby, moja osobná topka Krivá tvár a za zmienku určite stojí aj mrazivo prísna kázeň ! (áno, názvom skladby je výkričník). V nej si zaspieval gitarista Fischo, ktorý bol v začiatkoch kapely aj spevákom, ale zo zdravotných dôvodov nakoniec prenechal mikrofón Nicole. Treba povedať, že mu to napriek tomu stále parádne vrieska.

Naozaj podarený a ambiciózny debut. Už sa teším na ďalšiu tvorbu kapely a hlavne keď sa mi podarí dostať na koncert, ako si s nimi vykričíme gágor.

Album nájdete na všetkých streamovacích platformách alebo si môžete kúpiť CD, stačí ak napíšete kapele na ich facebookovom profile.

Zostava skupiny Gágor: