Mimoriadne plodná hudobná jeseň vydavateľstva Slnko Records prináša aj druhý album bratislavskej skupiny Bad Karma Boy, ktorej sa podarilo plynulo nadviazať na úspech minuloročného debutu. Na nahrávke Údolia a kopce kapela v poslucháčoch prebúdza zvedavosť a hlad po svojej hudbe, ktorá očarí poetickými textami, originálnym zvukom a aranžmánmi, prirodzenosťou a energiou.

Hneď od úvodných sekúnd nového albumu trojice Bad Karma Boy sa poslucháč dostáva do príjemne hypnotického kola pocitov a myšlienok. Album ponúka deväť rovnocenných kúskov a rozhodovanie o osobnom favoritovi v tomto prípade vôbec nie je jednoduché. V dobe nadvlády singlov a osobných playlistov totiž kapela dokázala dať dohromady sympatickú nahrávku, ktorá sa poslucháčovi veľmi ľahko dostane pod kožu, bez potreby čokoľvek z nej vyberať či vynechávať.

Začiatok v podobe piesne Deň sa s nocou strieda je rozbehom a zároveň potvrdením, že textovo sa môžeme tešiť na deväť príbehov vyhýbajúcich sa priamočiarosti a otrepaným frázam. Práve naopak, Údolia a kopce ponúkajú možnosti objavovania rôznych doposiaľ neprebádaných zákutí. Názov úvodnej piesne (a vlastne aj samotného albumu) zároveň podporuje slová kapely, že nahrávka "hovorí o živote ako sínusoide príjemných a temnejších udalostí". Už ako druhý v poradí prichádza singel Dunaj, silný ako samotná rieka. Pomalším slohám kontruje dynamický refrén a rozmer tajuplnosti pesničke dodávajú hosťujúci hudobníci Dalibor "Stroon" Kocian (vibrafón), Martin Gašpar (basa) a Ema Garajová (vokály).

Silné texty aj výzvy do tanca

Pre mňa však tie najzaujímavejšie momenty albumu prichádzajú neskôr. Trojka Názory nálady akoby otvárala dvere medzi piesne s vôňou disca a funku (Obraz, Unavený), žánrovo ťažko zaraditeľné kúsky s neobyčajnou atmosférou (Papierové steny, Apokalyptické rána), ale aj pozitívne ladené indie popové skladby. Medzi také patrí aj chytľavá Všetky cesty, ktorá nenechá ani jednu hlavu v statickej polohe. Jednoduchým rytmom a opakovaním myšlienky "Všetky cesty, po ktorých si prešiel, ktoré si našiel, ti zostanú" sa Bad Karma Boy prekopali k neobyčajnosti.

Album Údolia a rieky trošku rozladí štatistiky, ktoré tvrdia, že na alternatívnej scéne vzniká málo veselej hudby. To určite nie je prípad Bad Karma Boy. V melódiách a textoch sa kapela nevyhýba melanchólii a rozhodne nie je všetko ružové, no zároveň jej nechýba hravosť a dynamika. K pohybu núti basová linka, často nenápadne prichádzajúca z tajomných hĺbok, aby skladby vygradovala a roztancovala poslucháčov. Pre mňa je najväčším "disko hitom" na albume jednoznačne Obraz, pesnička, ktorá núti hľadať termíny koncertov Bad Karma Boy. Na úplný záver albumu navyše kapela pozýva na "hurá tanec", takže nie je nad čím uvažovať.

Pochodujúce bubny (Peter Hrabě) zase ukázali svoju silu v skladbe Unavený. Text skladby hovorí zvesela o človeku, ktorý má problém žiť bežným životom a tvrdohlavo hľadá slobodu. "Narodil sa blízko smrti, zle sa mu spáva v období neistoty, niekedy s maskou po ulici prejde bosý, počúva Elán, veď majú dobré texty". Do slov Bad Karma Boy sa naozaj oplatí dobre započúvať - miestami hravé, inokedy hlboké texty sú rovnako zaujímavé ako samotná hudba.

Experimenty, ktoré nebolia

Údolia a kopce je názov rýdzo slovenský, no album je dobrou správou pre všetkých, ktorí od slovenskej hudby očakávajú aj trochu exotiky. Hudobne má kapela blízko k Pare (domovskej kapele speváka a gitaristu Juraja Marikoviča) a ešte bližšie ku skupine Billy Barman (najmä textovo), no zároveň sú jej pesničky v niečom úplne iné.

Možno je to ženský element v osobe klávesáčky a basáčky Adely Tihlárikovej, možno odvaha experimentovať s rôznymi žánrami a hudobnými nástrojmi a schopnosť kombinovať ich bez toho, aby výsledok znel ťažkopádne. Namiesto toho Bad Karma Boy udivujú prirodzenosťou a nenútenou istotou svojich výpovedí. Výsledkom sú pesničky, ktoré majú moc poslucháča pozitívne naštartovať do dňa, a zároveň vás zoberú na výborný večierok. Vo výberoch toho najlepšieho, čo na Slovensku priniesol rok 2014, by preto album určite nemal chýbať.

Bad Karma Boy - Údolia a kopce
(Slnko Records, 2014)

1. Deň sa s nocou strieda