Album Just a Story, ktorý sa na trh dostal ešte v apríli, bude tvoriť podstatnú časť setlistu na blížiacom sa turné jednej z najhranejších slovenských kapiel posledných rokov. Okrem hitov známych z rádiového éteru pri jeho počúvaní možno odhaliť viaceré skryté zákutia a zaujímavé momenty, ktorými kapela potvrdzuje, že ide o jej zatiaľ najprepracovanejší počin.

Celý koncept albumu, začínajúci obalom, pokračujúci príbehmi v textoch a končiaci aranžmánmi, ktoré presahujú hranice žánrov, naznačuje, že na kompaktnosti hudobných nosičov záleží aj v našich geografických šírkach. Je síce pravda, že Peter Bič Project (PBP) neservírujú na novom albume také hity ako boli Hey Now alebo Thinking About You, ale ich sila sa tentoraz preniesla do celku ako takého.

Už pred vydaním nahrávky sa členovia šesťčlennej zostavy vyjadrovali, že sú zohratejší. Charakter skladieb, pracujúcich a znejúcich "v prospech kolektívu", tomu len nasvedčuje, pretože každá z nich na albume predstavuje ohnivko reťaze. Zároveň sa potvrdzuje, že skupina má na to, aby Slovensko mohla reprezentovať v zahraničí bez toho, aby sa komukoľvek podobala.

Peter Bič Project, 2015 Zdroj: Ján Štovka / Peter CakovskyS albumom Just a Story vznikli aj zaujímavé vizuály kapely

Veľkorysé aranžmány, progresívnejší prístup

Ambiciózny úvod Just a Story budí znovu rozruch tým, ako presahuje slovenský štandard. Je to reprezentatívny vstup do muzikantského lunaparku, kde sa oplatí opatrne kráčať a obdivovať každý detail. Veľmi dobre vyjadruje, aký postup zaznamenali hudobníci od minulej platne Say It Loud (2012). Zároveň ide o skladbu, ku ktorej kapela plánuje nakrútiť videoklip. Video je v pláne aj pre Flying, kde pomocou pôsobivých a gradujúcich aranžmánov človek dokáže absolvovať honosný prelet horami bez toho, aby mal výčitky svedomia, že sa nadchýna gýčom - akokoľvek môže téma slobody vyznievať otrepane. Hravosť rytmiky Vlado Čekan (basgitara) - Jozef Zima (bicie) je pochúťkou pre uši, ako hosť vokálne prispel Peter Cmorik.

Out Of My Life pomôže presvedčivo spievajúcej Dáške Kostovčík bezpečne pristáť spevák Ivo Bič, ktorého profesionalita je ťažko spochybniteľná. Oproti prvým dvom položkám ide o úspornejší kontrast. Americky hrajúca country gitara a z pozadia sa ozývajúce gospelové vokály potvrdzujú, že skomponovať aj zdanlivo jednoduchú skladbu je veľmi náročné, ak má na krátkej ploche poslucháča chytiť za tú správnu časť tela. Ďalšie líznutie country v podobe Don't Go Away ide oproti pridaním elektroniky ešte ďalej. Hoci kombinácia syntetizátorov a bendža Peťa Henriczyho vzdialene pripomína tvorbu Aviciiho, vo zvyšnej časti skladby sú našťastie motívy presne také, aké by ste od PBP čakali. Navyše s drobnými detailmi odvádzajúcimi pozornosť od porovnávania so zahraničnými interpretmi.

Od skladby Inner Blues by poslucháč čakal mierne zvoľnenie tempa, ale vzhľadom k predošlému songu sa muzikantom neoplatilo uberať plyn. Svižný ústredný motív dá spomenúť na diskotékové časy 90. rokov, no devalváciu výsledného dojmu zachraňujú vkusné gospelové vokály a stále sa lepšiaci Dáškin spev. Niečo podobné sa deje v Holiday, ktorá bola v obehu už v lete roku 2014. Aj podľa názvu bola myslená ako potenciálny letný hit s osviežujúcou rapovou vložkou, na platni však pôsobí skôr ako päsť na oko. No neboli by to PBP, keby nechali skladbu ležať na úrovni obyčajných diskotékových hitov, takže na konci jej hádžu záchranné lano v podobe gitarového sóla.

Hostia sa postarali o žiadúce oživenie

Wanna Live je ladená viac do vôd R&B a hip-hopu, čo vysvetľuje aj účasť rapovo-producentskej dvojice Kali & Peter Pann a Viktora Špaka (Cirkus). Skladba je veľmi pozitívnym vzpružením, no to, čo jej dodáva iný rozmer, je opäť sugestívne gitarové sólo hlavného skladateľa a aranžéra Petra Biča.

Záverečný titul You Can Have It sa prepracovanosťou dá označiť za vrchol platne. Ženský soulový spev sa nádherne dopĺňa s mužským hip-hopovým vokálom, v druhej polovici pieseň decentne graduje tým, že ponúka okrem gitarového i skvelé klávesové sólo Matúša Pavlíka. V tomto momente trochu začínam ľutovať, že sól nie je na platni viac, ale tento "neduh" hudobníci vynahrádzajú improvizáciami na živých vystúpeniach, kde majú dostatočný priestor.

Prečítajte si: Peter Bič Project si na turné pozvú fanúšikov do obývačky svojho autobusu

Súhrnom takmer všetkých spomenutých žánrových ingrediencií v originálnom mixe je All Those Places. Rock a elektronika v asi najvýraznejšom singli albumu zostávajú bokom, zato však nie je núdza o precítenosť R&B a soulu, zdôraznenú gospelovým súborom Elias, pričom country aranžmány a folková pohoda (prispel k nej muzikant Fero Jano) sú viac než len peknými dekoráciami či kulisami k chytľavému popovému refrénu.

Na pomerne krátku platňu vybrala kapela spomedzi 25 skladieb silné kusy, z ktorých svojím charakterom vybočuje iba Holiday. Aktuálna tvorba PBP má v sebe veľa pozitívnej energie popu, rocku, R&B, soulu, hip-hopu, country aj elektroniky, no napriek tomu je album Just a Story kompaktne ucelený. Minimálne dve tretiny z neho sú pre tunajšiu pop music prínosom, pretože ukazujú, akým smerom sa zo zväzujúcej škatuľky dá pohnúť ďalej a tvoriť bez predsudkov. Vyzerá to, že v roku 2015 sa okrem alternatívy k lepšiemu prebúdza aj hlavný prúd, čo nás nesmierne teší.

Peter Bič Project - Just a Story (2015)

1. Just a Story
2. Flyings