Černobílé turné 47-ročnej speváčky je ďalším dôkazom, že aj v našich podmienkach je možné vytvoriť koncertnú šou, ktorá vyráža dych. Jej tím síce určite nemal k dispozícii taký rozpočet ani technológie ako americké hviezdy, výsledok polročných príprav však predovšetkým vďaka talentu zúčastnených umelcov predčil očakávania.

Lucie Bílá priniesla v sobotu večer na Slovensko šou svetového formátu s množstvom nápadov, svetiel a emócií. Energická popová diva vo svojom najväčšom turné spojila všetky zložky svojej osobnosti – charizmu, zmysel pre humor, vplyv na emócie, bezchybný spevácky prejav aj mentorovanie talentov. Nezabudla na ňom odzrkadliť aj svoju kariérnu púť naprieč rôznymi žánrami - od rockových začiatkov cez muzikály, šansóny a coververzie svetových hitov až po súčasný tanečný pop. Vďaka tejto rôznorodosti hralo Černobílé turné všetkými farbami. Čiernobiele tak boli v podstate len outfity umelcov na pódiu.

To však neplatilo o "dieťati kvetov" menom Patricie, ktorá dostala šancu predviesť svoju tvorbu v úlohe predskokanky. Mladá speváčka si z časového koláča odkrojila niečo cez polhodinu, aby mohla slovenskému publiku predstaviť nielen seba, ale aj svoj nový album Iris. Ten vyšiel začiatkom októbra a podľa ochutnávky kolíše na vlnách akustického pop rocku s prvkami folku a jazzu.

Niekdajšia študentka jazzového spevu niekoľkokrát preukázala svoje vokálne kvality "vytiahnutím" vysokých tónov, v ktorých výrazom i farbou hlasu miestami pripomínala hlavnú hviezdu večera. Napriek menej výraznému začiatku, pri ktorom sa zdalo, že jej talent sa vo veľkom priestore Zimného štadión Ondreja Nepelu stratí, tak napokon v svižnejšom tempe dokázala svoje kvality. Keď však na konci predstavila svoju kapelu (v ktorej mimochodom hrá aj basgitarista skupiny Nightwork), prešlo do príjemnej atmosféry sľubne sa rozbiehajúceho večera akési napätie. Nasledovala totiž šou v hodnote jeden milión eur.

Černobílé turné, Bratislava, 19.10.2013 Zdroj: Marko Erd

Nadýchnite sa, inokedy nebude priestor

Slovenský režisér Jeffo Minařík presne vedel, čo robí, keď návštevníkom pripravil tajomný začiatok. Ním napätie vygradoval na maximum a vtiahol ich tak do ešte väčšieho očakávania - v tej chvíli si nikto naozaj nemohol byť istý tým, čo príde. Kým na LCD obrazovkách po bokoch pódia svietilo logo českej Zlatej slávice, zhora sa začala spúšťať "LCD klietka" a do hľadiska sa za elektronickej hudby rozptýlili svetlá. 

Vesmírny začiatok vzápätí vystriedal "akčný" nástup Lucie Bílej so skladbou Haňa Zaňa. Akoby sa speváčka potrebovala ešte niekomu predstavovať. Najmä počas turné adekvátneho jej formátu. Rovnakej veľkosti, akú mala scéna s dvojpodlažným pódiom s vysunutým mólom a špičkovou zvukovou a svetelnou technikou, bola totiž aj speváčkina energia. "Jinak to nebylo" ani ďalej a ak divák so záujmom zatajil dych, tak sa v niektorých momentoch skoro nenadýchol.

Talent za talentom

Nebolo kedy. Speváčka hitu Miluji Tě sa spolu so svojím kreatívnym tímom postarala aj o zaplnenie "hluchých miest". Počas prezliekania sa do jedných z mnohých čiernych alebo bielych šiat vystupovali umelci známi z reality show Česko Slovensko má talent. Jedným z nich bol aj 21-ročný bubeník Mika Ronos so svojou bubeníckou šou na zvýšenom pódiu, počas ktorého "okolo neho" vďaka LED stene šľahali plamene.

Exhibícia jedinečných talentov však nebola len prostriedkom na "zabitie času" počas speváčkinej neprítomnosti. Tie najsilnejšie momenty prinieslo spojenie jej vystúpení s unikátnym vizuálnym predstavením v podaní svetlomaliara Alexa Dowisa. Prvýkrát sa tak stalo počas skladby Desatero na motív slávneho hitu Hallelujah od Leonarda Cohena. Obrazy na veľkoplošnom plátne posunuli zážitok z piesne na úplne novú úroveň. Dowis sa svojou dojímavou tvorbou postaral nielen o silne emotívny zážitok, ale vyslúžil si aj dovtedy najdlhší potlesk. Ďalším ho diváci poctili po kresbe pieskom do muzikálového hitu Jsi můj pán.

Pastvou pre oči bolo aj elektrizujúce číslo slovenskej tanečnej skupiny The Pastels, ktorá sa na pódiu zjavila v čase, keď sa už zdalo, že je koniec show a fanúšikovia uštedrili dive standing ovation. Tých bolo počas večera viacero a ak aj pri prirovnaní šou k svetovým produkciám je možné polemizovať, v prípade speváckeho výkonu v skladbách ako Už nikdy víc alebo Vyznanie Mariky Gombitovej si Lucie Bílá zaslúži absolutórium. Rovnako famózny bol aj výkon kapely na čele s klaviristom a skladateľom Petrom Maláskom. S výnimkou elektronických pasáží a skladieb zneli počas večera všetky nástroje naživo a Lucie Bílá aj na zvýraznenie refrénov namiesto prednahratého navrstveného vokálu využila tri sprievodné vokalistky.

Lucie Bílá, Bratislava, 19.10.2013 Zdroj: Marko ErdČernobílé turné v Bratislave - pozrite si celý fotoreport

Žiadne trojité salto? 

Spomínaní The Pastels vo svietiacich kombinézach predviedli svoju Tron Dance Show a ďalej program nechali na speváčku. Záver tvorila trojica skladieb, v ktorých Lucie Bílá prijala výzvu choreografa Miňa Kereša a tancovala za prítomnosti tanečnej skupiny na svoje nové dance-popové single Jsem to jáStop. Finále bratislavského koncertu Černobílého turné patrilo megahitu Láska je láska. Nie však vo verzii, ako ju všetci poznáme. Zremixovaná do súčasnej podoby pôsobila ako osviežujúca hymna s posolstvom platným aj pre nové generácie.

Dlho avizovaný tanec Lucie Bílej v energickom závere musel byť sklamaním pre všetkých, ktorí očakávali trojité saltá či otočky. Čo sa týka pohybového prejavu, tak česká diva sa k výkonom amerických hviezd ani zďaleka nepriblížila. Obklopila sa však talentovanými tanečníkmi, ktorý sa o túto časť zábavy postarali za ňu. Samotná Lucie si popri speve v sobotu večer získala publikum skôr príhovormi, v ktorých okrem iného uviedla, že sa považuje za československú speváčku. Neváhala ani vybehnúť do hľadiska medzi divákov: jednému si na chvíľu sadla na kolená, druhý šťastlivec dokonca dostal pusu.

Pre väčšinu tvorcov to bol domáci koncert

Produkčne bolo takmer dvojhodinové vystúpenie popovej divy zvládnuté na výbornú a namiesto "obyčajného" koncertu dostal fanúšik výnimočný zážitok. Kreatívnym prístupom, vtipkovaním a "zablúdením" pod pódium, ale aj triedením skladieb do trojíc podľa žánrov, sa Lucie Bílá a jej prevažne slovenský tím postarali o koncert, ktorý predčil všetky očakávania. Turné teda nebolo čiernobiele, práve naopak. Bolo plné farieb a vnemov, ktoré len zvýraznili fakt, že na pódiu stojí speváčka, ktorá svojím hlasom, multižánrovou univerzálnosťou a pódiovou charizmou nemá v našich končinách konkurenciu.

"Vedela som, ako vždy, že slovenské publikum bude spontánne a úžasné. Hlavne som prišla poďakovať a vzdať hold ľuďom, s ktorými som toto turné urobila, 99% môjho tímu, ktorý na tom robil, sú Slováci. Veľmi som chcela, aby boli po tomto koncerte v Bratislave pyšní, že to so mnou robili. A podľa ich rozžiarených tvárí si myslím, že pyšní boli. Pracovala som na tom pol roka, nič som nepodcenila, tak som si užívala aj výraz v tvári ľudí, ktorí sedeli v sále. Bolo to neuveriteľné," priznala speváčka po koncerte pre TASR.

Setlist koncertu Lucie Bílej v Bratislave (19.10.2013):

1. Haňa Zaňa
2. Chyba lávky
3. Miluji Tě
4. Pískovec
6. Útěk
7. Desatero (pieseň s hudbou Hallelujah - Leonard Cohen) + Alex Dowis
- bubenícka exhibícia Miku Ronosa
8. Tygřice (pieseň s hudbou You Shook Me All Night Long - AC/DC)
9. ? (pieseň s hudbou Smells Like Teen Spirit - Nirvana)
10. Jsi můj pán (pieseň z muzikálu Dracula) + Alex Dowis
11. Hvězdy jako hvězdy (pieseň s hudbou Dream a Little Dream of Me - Ozzie Nelson)
12. Amor Magor (pieseň s hudbou Stupid Cupid - Connie Francis)
13. Zpíváš mi Requiem (pieseň s hudbou Only One Woman - The Marbles/The Bee Gees)
14. Vyznanie (coververzia hitu Mariky Gombitovej)
15. Martini Dry (pieseň s hudbou Tomorrow Never Dies - Sheryl Crow)
16. Už nikdy víc (pieseň s hudbou All By Myself - Eric Carmen)
- vystúpenie The Pastels
17. Jsem to já
18. Stop
19. Láska je láska – remix

Autori: Marek Majzon, TASR (vyjadrenie speváčky), Patrik Marflák (úprava textu)
Foto: Marko Erd

Súvisiaci interpreti: Lucie Bílá