Legendárny ostrov slobody sa po roku vrátil do srdca Budapešti, aby svojím návštevníkom opäť doprial jedinečnú atmosféru, založenú na pestrosti programu, pútavých vizuálnych prvkoch a samozrejme lineupe, aký v blízkom okolí len tak ľahko neuvidíte. Mená ako Billie Eilish, Macklemore, Lorde, Florence and The Machine či Imagine Dragons prilákali takmer pol milióna návštevníkov z celého sveta. Nezabudnuteľný týždeň opäť absolvoval aj Martin Laškovský, ktorý pripravil podrobnú reportáž.

Hladkému priebehu festivalu pomohlo čiastočne počasie, ale aj fakt, že maximálna kapacita ostrova nebola počas týždňa naplnená. Pre organizátorov to síce nie je radostná správa, no návštevníkom to pridalo na komfortnejšom pohybe v davoch. Lineup sa v porovnaní s ostatnými ročníkmi zdal o čosi skromnejší, čo mohlo tiež prispieť k celkovej návštevnosti. Sziget však samozrejme nie iba o silných menách v programe. To vie každý, kto už na tomto slávnom budapeštianskom festivale aspoň raz bol.

Organizátori tento rok posilnili rozpočet na vizuálnu stránku areálu. Viacero nových statických či pohyblivých atrakcií podčiarklo čaro ostrova. Vidieť interaktívne živé sochy alebo nadrozmerného robotického koňa vás v sekunde dostane z bežnej reality. Zároveň od ostatného ročníka bola posilnená samotná infraštruktúra, ktorá návštevníkom dopriala dostatok pitnej vody, miest na oddych či toaliet po celej dĺžke festivalu. Nájsť miesto na bezplatné stanovanie bolo tiež o čosi jednoduchšie. Práve tieto drobné vychytávky uľahčili samotný príchod aj pobyt na ostrove, pre tých, ktorí zostali na viac dní.

Éterický začiatok

Stihnúť v prvý deň nejaký koncert v popoludňajších hodinách je celkom výzva, tento rok to však šlo pomerne hladko a britských rockerov z Foals sme stihli s prehľadom. V posilnenej zostave s basgitaristom Walterom Gerversom, ktorý sa do skupiny vrátil po šiestich rokoch jeho horských dobrodružstiev, išla kapela od začiatku na maximum. Staro-nový člen bol zjavne plný energie a po boku frontmana Yannisa Philippakisa nešetril publikum ani na chvíľu.

Na ostrov slobody prišli Foals predstaviť svoj aktuálny, v poradí siedmy album Life is Yours, z ktorého ponúkli skladby Wake Me Up  alebo 2001. Dlhoročných fanúšikov potešili aj hitmi My Number alebo Spanish Sahara a rozlúčili sa singlom What Went Down z ich rovnomenného štvrtého štúdiového albumu. Či už priamo pred pódiom alebo na lúke ďalej ich vystúpenie príjemne naladilo nie len rockerské duše.

Szigeťania sa vo štvrtok konečne dočkali Sama Fendera, ktorý musel v roku 2022 na poslednú chvíľu zrušiť svoje vystúpenie kvôli problémom s hlasivkami. Tentokrát prišiel v plnej paráde ukázať svoj talent a návštevníkov si okrem neho získal aj živelnou spontánnosťou (rozumej vulgarizmami). Iba 29-ročný spevák, skladateľ a hudobník nedávno hral na Pyramid stage v Glastonbury a s prehľadom zvládol aj hlavný stage Szigetu. Pokojne by to zvládol aj úplne sám s gitarou, mal však so sebou kapelu, ktorá dodala jeho skladbám ešte väčšie grády. Spevák ponúkol svoje hity ako Dead Boys, Spit of You, Seventeen Going Under a rozlúčil sa so skladbou Hypersonic Missiles. Kombinácia hymnických rockových skladieb a poctivých gitár s mladou cieľovou skupinou bola vítaným osviežením.

Florence and the Machine s Dance Fever Tour brázdia celý svet už od apríla 2022. V čase vystúpenia na Szigete (10.8.) ich od záveru tejto epickej šnúry delilo iba deväť zastávok, no stále hrajú v plnom nasadení. Podľa samotnej Florence Welch je to zatiaľ ich najobľúbenejšie turné a o svoju radosť sa podelila aj s prítomnými.  Už v prvej polhodine pristála v dave a skoro na rukách fanúšikov (podobne ako to robieva Nick Cave), aby odspievala jednu zo skladieb. Speváčka počas celej šou doslova sršala energiou, v priebehu pár minút stihla bosá prebehnúť celý stage.

Podobne ako v rokoch 2015 a 2019, aj teraz si Florence získala Sziget s úplnou ľahkosťou a počas vystúpenia všetkých vzala mimo tejto reality, kde mohli zabudnúť na starosti bežného života. Počas vystúpenia však tiež priznala, že význam svojich piesní vníma v ostatných troch rokoch ešte intenzívnejšie v súvislosti s aktuálnymi svetovými udalosťami. Nechýbal ani rituál, kedy speváčka pri piesni Dog Days Are Over veľmi dôsledne žiadala, aby všetci odložili telefóny a užili si prítomný moment. V závere ešte požiadala o gesto obety pri skladbe Shake It Out, aby fanúšikovia vzali na plecia svojich blízkych. Vďaka kvalitnému ozvučeniu a LED panelom aj za zvukovou réžiou bol tento hudobný zážitok dostatočne intenzívny aj pre ľudí v zadnej časti plochy hlavného stage.

Ten, kto chcel pokračovať v podobnom type epického zážitku, si to zamieril do veľkokapacitného stanu Freedome, kde neskôr čakal Bonobo s jeho live vystúpením. Výborný dramaturgický krok zaplnil stan maximálne. Oproti roku 2018, kedy hral na hlavnom pódiu ešte za svetla, tentokrát to bolo po polnoci a v preňho vhodnejšom intímnejšom prostredí krytého stanu. Ten nechal viac vyniknúť elektronike šmrncutej s world music a prvkami soulu. V live prevedení nechýbala živá kapela, dychová sekcia, ani speváčka Nicole Miglis.

Bonobo je mág elektronickej hudby, ktorý dokáže vtiahnúť do deja živými inštrumentmi, podporiť predstavivosť samplami z world music a zaklincuje to speváčkou so zamatovým hlasom, ktorý vás dokonale zhypnotizuje aj bez potreby dalších stimulantov. Celá táto symbióza spôsobí to, že sa človek odpojí od časopriestoru a hodina prejde ako pár minút. Zazneli tracky ako Rosewood, ATK, ale aj úspešný singel Cirrus. Vrcholom vystúpenia bola skladba Otomo, ktorú hral Simon Green alias Bonobo naživo dokonca aj v Royal Albert Hall s organom, a to už je iný master level. Do Budapešti síce organ nedoniesol, ale za to nadpozemský zážitok si odniesli všetci.

Ťahákom piatkového programu boli jednoznačne Imagine Dragons, ktorí po deviatich rokoch zavítali opäť na hlavný stage Szigetu. Už ale vyzretejší, sebavedomejší, s novými hitmi na konte a veru aj násobným počtom fanúšikov. Preto bola plocha hlavného pódia z každej strany zaplnená do posledného miesta. Kapela vystúpila na Szigete v rámci The Mercury World Tour, ktoré je už ich štvrtým koncertným turné na podporu albumov Mercury – Acts 1 (2021) a 2 (2022). Z nových albumov zahrali Follow You (Mercury Acts 1), Bones, Sharks (Mercury Acts 2), ale samozrejme nezostalo iba pri nich. Do svojho headline setu si vybrali všetky najznámejšie hity, špeciálne vizualizácie, a množstvo konfiet.

Dalo by sa polemizovať, či púšťať konfety štyrikrát za koncert už nie je veľa. Zážitok je to síce pekný, ale "hurá efekt" sa postupne znižuje a v súvislosti s eko témami, ktoré sú všadeprítomné, by ich stačilo aj menej. No naspäť k hudbe. Líder Dan Reynolds bol vo výbornej hlasovej kondícii, takže hity zneli na nerozoznanie od štúdiovej verzie. Medzi skladbami odovzdal niekoľko posolstiev, jedným z najsilnejších bolo o duševnom zdraví: "Hovorte o svojich psychických problémoch, či úzkostiach, neberte si život, zostaňte s nami, potrebujeme vás."

Pred uvedením skladby Demons aj sám priznal, že navštevuje terapeuta, inak by asi nestál pred publikom. Vyspievať sa do sýtosti dalo aj pri hitoch Thunder, Natural, Bad Liar, Radioactive alebo Believer. Imagine Dragons potvrdili status headlinera na 100% (s konfetami aj na 120%) a čerešničkou na torte v závere bola dronová šou z boku hlavného pódia. Škoda len, že desiatky dronov boli až nad Tribute stageom, mohli tak ujsť pozornosti podstatnej časti davu.

Na ostrove slobody je silno zastúpený aj rôzny nehudobný program, ktorý zahŕňa široké spektrum športových, tanečných, umeleckých či enviromentálnych aktivít. To by stačilo na samostatný článok, čo sa však objavovalo pravidelne na rôznych miestach a z úst rôznych interpretov (napr. Macklemore, Lorde, Billie Eilish), bola tolerancia a rešpekt jeden k druhému. Možnosť sebavyjadrenia bez odsúdenia spoločnosťou.

Na Szigete je pevnou súčasťou programu aj stage Magic Mirror (áno, presne taký, ako na Pohode). Každoročne prináša denný program plný workshopov, diskusií a večerné šou, ktoré sú svojou atmosférou vychýrené a ani zďaleka nie sú venované iba LGBTIQ+ komunite. Práve naopak, prinášajú možnosť spoznať skutočných, živých členov minoritnej komunity, a to podnetnou alebo zábavnou formou. Hlavnú šou každý večer pripravila britská skupina The Queenz z londýnskeho West Endu. Elektrizujúci večer plný popových hymien, vrátane Queen Of The Night, Born This Way, Raining Men, I Will Survive, I Wanna Dance With Somebody, zabavil, rozosmial, roztancoval a dobil energiu. Cez takéto pozitívne zážitky je oveľa jednoduchšie spájať menšiny a búrať strach z nepoznaného.

Nie je všetko len o menách

Masová párty pod holým nebom má na hlavnom pódiu Szigetu už niekoľkoročnú tradíciu. V týchto headline slotoch sa vystriedala špička svetovej scény ako Calvin Harris, Martin Garrix, Skrillex a priniesli nezabudnuteľné momenty. Pri mene David Guetta človek očakával podobné, no francúzsky dídžej obdobnú intenzitu nedosiahol. Niekedy ani najväčšie hity z jeho produkcie, vizuálne namakaný stage, svetelné, či laserové efekty, ba ani ohne nestačili využiť potenciál, ktorý v tejto prvotriednej produkcii bol.

Zažil som každú jednu šou jeho kolegov a odhliadnuť od trackov, Guettovmu setu chýbala celistvosť. Chýbajúca gradácia, nevyužitý potenciál v prechodoch z jednej skladby do druhej, alebo časté breakdowny (časť skladby bez beatov s následným výbuchom energie) spôsobili, že aj zážitok z tohto setu sa stratil v egu samotného dídžeja. Začiatok pritom vyzeral sľubne, hviezdny dídžej a producent otvoril šou aktuálnym hitom I'm Good (Blue) s Bebe Rexha. Aspoň zo začiatku púšťal skladby skoro celé, neskôr to však boli už len útržky, pri ktorých pokiaľ sa človek ledva naladil a už hralo niečo iné. Akoby chcel Guetta ukázať, v čom všetkom má prsty, no menej je niekedy viac. Zachrániť rozkúskovaný set aspoň trochu pomohli remixy známych klasík ako Shouse – Love Tonight, Faithless, či jeho vlastný Titanium so Siou. V Budapešti  dokonca zaznel aj prvýkrát naživo jeho nový hit One In A Million opäť s Bebe Rexha. Škoda len techniky mixovania, akú David v tento večer zvolil, mohlo to byť epické, tak ako sety jeho slávnych kolegov.

Príležitostí sa kvalitne vytancovať ponúkol ostrov slobody viac než dosť. Aj na menších pódiách, takzvaných "dušiach Szigetu", si každý našiel niečo pre seba. Stačilo sa iba poprechádzať a objavovať. Tí šťastnejší dokonca objavili špeciálny Secret cube stage, ktorý nebol v programe ani na mape a do jeho útrob sa vchádzalo cez jednu klasickú ToiToi-ku v blízkosti Party Arény.

Úplnou náhodou sa to podarilo aj nám. Napriek tomu, že to nebola novinka, tento typ prekvapenia opäť potešil a dodal pocit niečoho exkluzívneho. Vo vnútri nafukovacej kocky bolo miesto tak pre 50 tancachtivých Szigeťanov. Aj chvíľka pobytu v tajnom stage stačila na vytancovanie. V ďalších dňoch sa chýr o tajnom klube rozniesol a neskôr už pred "ToiToi bránou" stávali rady s regulovaným vstupom.

ADONXS a jeho slovensko-európske vystúpenie

V programe Europe Stage sa v neďelu 12. augusta predstavil víťaz SuperStar 2021 Adam Pavlovčin alias ADONXS. Krátko po 17:00 odštartoval svoju šou singlom A Night of a Million Strangers. Spolu s tanečníkmi a kapelou pripravil spevák aj nové choreografie a aranžmány. Ako prezradil v rozhovore po vystúpení, na Sziget prišli už o deň skôr, aby nasali atmosféru ostrova a pozreli si, ako vyzerá Europe Stage. Dokonca stihli aj spomínané vystúpenie Davida Guettu. Podľa Adamových slov sa mu na ostrove slobody páči najmä to, že je plný stromov: "Človek si môže nájsť chládok, to je veľmi dôležité, lebo keď hráme festivaly na letiskách, tak to je naozaj často len výpek. Za to dávam Szigetu bonusový bod."

Počas jeho vystúpenia nechýbali skladby ako Moving On, Cold Summer ale aj čerstvá novinka No Common Measure. Potešila ho reakcia publika, podľa jeho slov si práve jeho najnovší singel v publiku spievalo najviac ľudí. Nechýbali ani coververzie It's A Sin od Pet Shop Boys a Hold Back the River od Jamesa Baya. Po vystúpení zhodnotil koncert veľmi pozitívne. "Výmena energie medzi publikom, kapelou a mnou bola skvelá, veľmi si to vážim. Je to pre mňa obrovská skúsenosť, takýto veľký stage, hrali sme možno na niečom podobnom iba raz, na Lovestream festivale. Myslím, že potrebujem ešte niekoľkokrát na ňom stáť, aby som sa úplne naučil, ako ho obsiahnuť," priznal Adam.

Tohtoročný prvý slovenský zástupca na Szigete ponúkol kvalitne pripravenú šou na európskej úrovni, ktorú podporilo niekoľko stoviek prítomných fanúšikov, z veľkej časti Slovákov, ktorí ho prišli podporiť. Určite by mu v budúcnosti pristal aj krytý stan, napr. Freedome, kde by jeho balady vynikli ešte viac. Po koncerte nám ešte prezradil, že sa chystal na koncert Mumford and Sons a z pohľadu plánov do konca roka sa môžeme tešiť na jeho slovenskú tvorbu.

Silné odkazy v podaní Mumford and Sons či Macklemorea

Po piatich rokoch sa na miesto činu vrátili aj Mumford & Sons, aj keď nehrajú práve konkrétnu tour. Počas leta ich možno vidieť po trojročnej koncertnej pauze iba na niektorých veľkých festivaloch a Sziget bol jedným z nich. Hneď z úvodu ponúkli hity ako Little Lion Man a Guiding Light. Ani po odchode člena kapely Winstona Marshalla v roku 2021 nestratila kapela ani kúsok zo svojho čara. Ako trio funguje naďalej a servíruje poctivú muziku podčiarknutú výrazným vokálom Marcusa Mumforda. Ten neváhal skočiť rovno do davu medzi ľudí, čo nečakala asi ani jeho ochranka.

Pri skladbách Delta a The cave už v príjemnej družnej atmosfére spieval celý dav. Marcus prezradil, že jeho manželka podporuje humanitárne organizácie na Ukrajine (z tohto dôvodu s ním tiež navštívila Budapešť), aj preto jednu z piesní venoval práve tejto vojnou trpiacej krajine. V závere úplný vrchol a eufóriu priniesla nesmrteľná I Will Wait.

Ella Marija Lani Yelich-O'Connor, známa najmä pod umeleckým menom Lorde, zažila na Szigete úspešnú premiéru. Jej otvárací hit Royals bol podľa magazínu Billboard označený ako pieseň, ktorá definovala dekádu. Podobne dlhý čas museli Szigeťania čakať, aby ho mohli počuť naživo. Jej odspievanie z bočnej strany pódia, kde mala osobnú kameramanku, so sústredením na prenos obrazu na veľkokapacitné led obrazovky ukázal, akým smerom sa bude niesť vizuálna stránka koncertu. To by bolo v poriadku, pokiaľ by technika fungovala na 100%. Občas však synchronizácia zvuku a obrazu nebola dokonalá. Mierne meškanie obrazu za live zvukom pôsobilo rušivo.

Lorde neskôr nerozhodil ani výpadok mikrofónu, ktorý si elegantne vymenila. Speváčka vďaka jej typickým tanečkom ani nepotrebovala ďalšie sprievodné tanečnice, vystačila si sama. O čosi menej už potešili backing vokály, do ktorých Ella dospievavala. Aj keď je to bežná prax a produkčne oveľa menej náročnejšie, môže to niekedy pre bežného fanúšika vyznieť, akoby spievala na playback. Vďaka tomu ale mohla mixovať niektoré skladby v jednom slede a dav sa mohol viac vytancovať. Viac o koncerte nájdete aj v samostatnej reportáži Mareka Majzona

Macklemore pozná Sziget dokonale a zakaždým prinesie do Budapešti poriadnu šou. Po koncertoch v rokoch 2014, 2017 a 2019 (ako hosť Martina Garrixa) to bola už jeho štvrtá návšteva ostrova slobody. Podľa jeho slov si tento festival pamätá ako jedno z najkrajších miest so stromami. Maximálne zaplnená plocha si spolu s ním spievala každý jeden track. Po Imagine Dragons práve on prilákal druhý najväčší dav pred hlavným pódiom.

Okrem toho, že je Macklemore vynikajúci showman, je aj dobrý rečník. Okrem tradičných lichôtok na Budapešť odovzdal davu niekoľko pekných posolstiev. Napríklad ako vymeniť online svet a pohodlie svojej obývačky za skutočné zážitky a živú hudbu. Pred skladbou Same Love odkázal, že každý má právo byť tým, kým chce byť, a milovať toho, koho chce milovať. Je úctyhodné, že pozornosť 45-tisícového publika upriamil aj na toleranciu. Najviac sa dav roztancoval tradične na megahite Can't Hold Us. Aj o tomto koncerte si môžete prečítať viac vo vyššie prelinkovanom článku.

Denes Toth a jeho cesta na najlepší tanečný stage Szigetu

Denes Toth je úspešný slovenský dídžej producent a promotér – ak sledujete elektronickú scénu, viete, že má prsty aj v dramaturgii jedného z pódií festivalu Grape alebo bratislavskom Sundecku. Denes je svetlým príkladom toho, že ak na sebe človek pracuje, môže to dotiahnuť poriadne ďaleko. Hrať na najväčšom tanečnej scéne Szigetu je bezpochyby jeden zo snov nejedného dídžeja. V hlavnom headline slote "súperil" s Macklemoreom, čo určite nebola jednoduchá situácia, na Szigete je však dostatok fanúšikov elektroniky, ktorí si jeho set nenechali ujsť.

"Publikum bolo úplne super. V Maďarsku mám často pocit, že ľudia nejako hlbšie vnímajú elektronickú hudbu a vedia ju veľmi ceniť. Veľmi ma potešilo aj to, že prišlo veľa ľudí už na úplný začiatok a že som na parkete videl kopec známych tvárí," prezradil po vystúpení dídžej a producent, ktorý nie je na Szigete žiadnym nováčikom – má už za sebou viaceré hrania, napríklad aj v ikonickom tanečnom stage Colosseum. "Po štyroch vystúpeniach v Colosseu som teraz zahral po prvýkrát v Párty aréne a musím povedať, že to bol trošku iný zážitok.  Hlavne asi kvôli tomu, že v Colosseu som hral vždy počas dňa a tu sa otvára stage az večer o 22:00. Párty aréna je väčšia, a preto, aj po vizuálnej stránke, má viac možností. Sú to možno rôzne koncepty,  ale určite by som odporúčal každému zažiť obe."

Párty aréna je vlajkovou loďou indoorových tanečných stageov. Jej svetelný park a hudobný aparát uchváti od prvých sekúnd. Aj tento rok tento stage hostil najväčšie mená svetovej elektronickej scény, preto je hranie v ňom poctou pre každého dídžeja. Set Denesa Totha si užívali stovky návštevníkov na tanečnom parkete, ktorých možno prilákalo ani nie tak meno ako jeho samotné tracky. "Hranie som si maximálne užil, mal som pocit, že hodina trvala 10 minút. Vďaka profi produkcii som sa vedel uvoľniť a bez akéhokoľvek stresu som odohral svoj set. Dokonca som stihol zahrať aj svoje nové, zatiaľ nevydané tracky, ktoré mali super odozvu od ľudí," dodal druhý slovenský zástupca na tohtoročnom Szigete.

Nečakané stretnutia

Počas potuliek ostrovom sme našli aj viacero nečakaných zážitkov. Či už to boli mobilné atrakcie na hlavných ťahoch, pojazdný orchester a vozidlá s gigantickými sirénami, rôzne postavy či bytosti na chodúľoch alebo kreácie. Stretli sme aj mnoho Slovákov, a tak sme využili príležitosť zistiť, čo bolo pre nich to najzaujímavejšie. Renáta a Patrik z Bratislavy nám zhodnotili ich zážitky vo vlastnom rebríčku.

"Imagine Dragons v piatok na prvom mieste, a dnes Macklemore bol na druhom mieste úplne stopercentne. Prekvapil nás Europe stage s ADONXS-om. Páčilo sa mi, že tancoval popri tom ako spieval," povedala Renáta a Patrik ju doplnil: "Bolo to medzinárodné vystúpenie, nebola to lokálna sranda. Naozaj vie dokonale po anglicky, výborne tancuje, bola to dobrá šou."

Kto hľadá, nájde (alternatívy)

Mnohými diskutované ceny nápojov a jedál na ostrove slobody sme boli skontrolovať aj na vlastné oči. Väčšina cien naozaj nebola nízka, čo organizátori vysvetlili nulovými dotáciami od štátu a najmä infláciou v kombinácii s nízkym kurzom forintu. Málokto možno vedel, že prevádzkovatelia stánkov s občerstvením mali povinnosť ponúknuť tzv. budget food (do cca. 2500 HUF za jednu porciu), čo sme aj skontrolovali, a dala sa nájsť aj takáto alternatíva. Ak sa teda človek spoliehal iba na ostrov slobody. Treba však podotknúť, že priniesť si vlastné nealko nápoje bolo možné do 2,5 litra na osobu, čo bolo dostatočné. Plus bezplatné studne a hydranty na viacerých miestach pokryli smäd aj v horúcich dňoch.

Ja osobne som sa stravoval mimo areálu v priľahlých reštauráciách, kde bola cena menu aj pod 2000 HUF, a za celý týždeň som nepotreboval využiť túto festivalovú ponuku. Alternatív bolo viac ako dosť a zároveň aj jedlo bolo možné doniesť priamo na festival.

Nečakané objavy sú niekedy tie najlepšie

V posledný deň festivalu zostal čas na objavovanie zákutí ostrova, nechať sa inšpirovať v art zóne, či sa stať na chvíľu hviezdou a zaspievať si karaoke verziu svojho obľúbeného hitu v jednej z duší Szigetu. Úplnou náhodou nás z diaľky upútal výrazný hlas Paddyho Macraea, ktorý sa nedal len tak prehliadnuť. Miestami pripomínal Eda Sheerana, preto sme sa rozhodli zistiť viac. Dostali sme pred malé pódium Music Box do rozbehnutého koncertu chalanov, ktorí si vyberajú ťažšie cesty pred ľahšími.

Bolo to austrálske folkovo-popové duo The Dreggs, ktoré vzniklo v roku 2017 v zložení Paddy Macrae a Zane Harris. Svoju hudbu opisujú ako akustický folk a hrajú spolu, aby mohli odovzdať posolstvá prostredníctvom piesní. Tento opis dokonale sedel a ich energia prilákala slušný počet fanúšikov – objaviteľov. Paddyho hlas je niečo výnimočné a aj po 10 rokoch na Szigete som niečo tak spontánne, organické, prirodzené a kvalitné málokedy mal možnosť vidieť. Snáď budú aj v budúcnosti na festivaloch v Európe a zavítajú aj na Slovensko. The Dreggs majú potenciál stať sa aj headlinerom veľkých pódií, žánrovo podobným ako Mumford and Sons.

Očakávaný fenomén Billie Eilish priniesol hypnotický zážitok

Absolútnym vrcholom utorkového programu bolo vystúpenie Billie Eilish. Niektorí tínedžeri strávili v dave dlhé hodiny, aby si zabezpečili najlepšie miesta pred pódiom. To prešlo istým upgradeom, pretože doň nainštalovali katapult, ktorý na začiatku koncertu vystrelil Billie rovno pred zrak nadšených Szigeťanov. Tento obľúbený prvok amerických produkcií mal za následok, že sa do stage pitu nedostali žiadni fotografi, a dokonca aj kameramani boli nahradení špeciálnymi diaľkovo ovládanými samohybnými robotickými kamerami na kolieskach.

Úvodný wow efekt sa teda podaril a speváčka odštartovala dychberúcu šou skladbou Bury a Friend. Samotná produkcia bola v skutku mimoriadna. Dominantou pódia bola špeciálna LED stena v nainštalovaná v asi 10-stupňovom sklone, po ktorej Billie intenzívne skákala. V hornej časti mali svoje miesto na plošine bubeník Andrew Marshall aj brat Billie Eilish – Finneas. Nechýbali lasery, ohne, pyrotechnické efekty, konfety, no jednoducho všetko, čo mohlo s maximálnym efektom zintenzívniť zážitok z koncertu.

Billie je napriek stále veľmi mladému veku na súčasnej popovej scéne absolútnou špičkou, čo potvrdila aj svojím nasadením na všetkých stranách pódia, komunikáciou s davom, ale aj speváckym výkonom. Vystúpenie malo viacero dynamických aj pokojných pasáží a hra so svetlom na konci niektorých trackov nechala vyniknúť pointu skladieb. Najviac sa dav vybláznil na skladbe Oxytocin.

Pred skladbou When the party's over Billie Eilish fanúšikov vyzvala, aby medzi sebou vytvorili dostatok priestoru, hlboko sa nadýchli a precítili prítomný moment. "Chcem, aby ste sa cítili milovaní a v bezpečí." Neskôr pred skladbou Everything i wanted svietil na LED paneloch odkaz: "No music on dead planet" (žiadna hudba na mŕtvej planéte), ktorý speváčka doplnila slovami: "Našej planéte sa nedarí dobre a je to naša vina". Pred záverečným megahitom Bad Guy sa rozlúčila slovami: "Chcem sa vám všetkým poďakovať, lebo bez vás by som bola nikto." V závere nechýbali konfety, ktoré síce použila iba raz, ale za to vyzneli efektnejšie ako u kolegov z Imagine Dragons.

Aktuálny ročník Szigetu ukázal v plnej sile, že na to, aby si človek užil neopísateľnú atmosféru, nepotrebuje iba headlinerov. Celkový servis, mnohé malé duše Szigetu, prípadne aj bohatý nehudobný program vám zaplní celý týždeň neopakovateľnými zážitkami. Ostrov slobody je ideálnou kombináciou svetových mien, blízkosti ku Slovensku ako aj pestrého sprievodného programu. Som zvedavý, čo si organizátori prichystajú na oslavu 30. výročia a kam sa ešte najväčší stredoeurópsky festival dokáže posunúť.

Autor a video: Martin Laškovský