Už o pár dní budú mať slovenskí priaznivci jazzovej hudby možnosť zúčastniť sa krstu jedného z najzaujímavejších jazzových debutov posledného obdobia. Na koncertnej minišnúre v Bratislave, Trnave a vo Svidníku pokrstí svoj debutový album výnimočný slovensko-poľský jazzový projekt Jana Bezek Trio.

Jeho zakladateľka a iniciátorka Jana Bezek je slovenská klaviristka, improvizátorka, skladateľka a hudobná pedagogička. Jej hudobná cesta začala už v rannom detstve, no nebola priamočiarou prechádzkou bez zákrut. I keď zo začiatku to tak vyzeralo. Ako sama hovorí: "S hudbou som vyrastala odmala – viedla ma k nej cez folklórne piesne moja babka, veľa sme spievali, veľa sme sa o hudbe rozprávali, vďaka nej som získala cit pre prosté a ľubozvučné melódie. Naučila ma tak prirodzene počuť harmóniu, vďaka čomu vnímam hudbu ako konsonantnú, konštruktívnu." 

Spolupráca so spolužiakmi z Akadémie umení

A tak nebolo prekvapením, že hudbe sa Jana rozhodla venovať aj naďalej. Štúdium na klasickom konzervatóriu však, napriek vrodenej muzikalite a nespornému talentu (či azda práve preto?), neabsolvovala. "V mojom živote bolo pár ľudí, ktorí sa ma snažili niečo naučiť, no ani jeden z nich nedokázal objektívne zodpovedať moje otázky. Na mnoho vecí som tak musela prísť sama, ako intuitívny samorast som pracovala po milimetroch – vedela som, čo chcem, len mi to nevedel nikto vysvetliť. Dnes viem, že nájsť skutočného učiteľa (to je ako v zen budhizme), je šťastie. Mňa to šťastie stretlo, keď som prišla do Krakova. Tak to malo byť."

Roky štúdií na krakovskej Akadémií umení však Jane Bezek nepriniesli len odpovede na jej otázky, možnosť hudobne sa dovzdelávať a ďalej rásť, ale aj stretnutia so vzácnymi ľuďmi, s ktorými sa stretáva a spolupracuje doteraz. Patria k nim aj jej dvaja spoluhráči v Jana Bezek Trio. “Ako spoluhráčov na platňu som si pozvala svojich spolužiakov Wojciecha Szwugiera (kontrabas) a Piotra Skrzyńskieho (bicie), ktorí mi boli v Krakove blízki. Moje kompozície majú veľmi radi, tešia sa z toho, keď sa stretneme a hrávame.”

Na albume Cracow, ktorý vychádza vo vydavateľstve Pavian Records, sa nachádza celkom osem kompozícií, všetky z autorského pera Jany Bezek. Je v nich cítiť silnú originálnu a veľmi vnímavú osobnosť, no zároveň aj hlbokú pokoru voči vzorom, ktoré Janu ovplyvnili. Ako sama hovorí, celý život je obklopená hudbou, nemá rada delenie na škatuľky/žánre. Počúva skladby klasických autorov Gesualda da Venosu, J.S.Bacha, D.Scarlattiho, ale i L.Van Beethovena, F.Liszta, M.Ravela či M.P.Musorgského, jazzových velikánov Theloniousa Monka, Johna Coltrana, Milesa Davisa, Keitha Jarretta, veľa africkej hudby, ortodoxnej ruskej hudby, world music. To všetko - a život - sa odzrkadľuje v jej vlastnej tvorbe. "Ja hudbu jednoducho tvorím a hrám – reagujem tým na život okolo seba, hudbu beriem ako celok, pristupujem k nej v čistej podobe." 

Album natočený za dva dni

Nahrávanie albumu Cracow sa podľa slov Jany Bezek uskutočnilo z potreby uzavrieť jedno obdobie – obdobie štúdií a života v Krakove. Zároveň sa však stalo aj začiatkom ďalšej cesty, pre ktorú sa rozhodla. "Vyberala som z repertoáru skladieb, ktoré sme počas tohto obdobia hrávali, ktoré sa páčili ľuďom. Častokrát som sa o týchto skladbách s ľuďmi rozprávala a tým, že vychádzali z bezprostredného života, poniektorí z nich sa stali aj ich súčasťou." 

Samotné nahrávanie sa uskutočnilo v poľskom štúdiu, nachádzajúcom sa v zrekonštruovanom 700 ročnom mlyne. Vysoko profesionálne prostredie tohto štúdia bolo navrhnuté a zrealizované ľuďmi, ktorí stáli aj pri zrode slávneho Abbey Road štúdia v Londýne. Profesionálny, ale zároveň aj hlboko ľudský prístup všetkých zúčastnených prispel k dokonalej pohode pri nahrávaní a je z celého albumu neustále cítiť. Ku skvelému zvuku prispelo nielen použitie špičkového nástroja – klavírneho krídla Fazioli a zvukovej techniky na najvyššej úrovni, ale najmä majstrovstvo Tadeusza Mieczkowskeho, ktorý mal na starosti mix a mastering celého nahrávania. "Celkový sound nahrávky sme ponechali ľahko surový, aby sa nestratil akustický dojem." 

Na grafickom stvárnení obalu CD sa podieľal Peter Kocák, jeden z najtalentovanejších kaligrafov na Slovensku. "Mala som jasnú predstavu, no Peter mi poslal cez 20 návrhov, z ktorých sme vyselektovali finálny obal – ide o fragment jeho abstraktnej kaligrafie – ktorý bol najviac súzvučný s koncepciou albumu."

Celý album potom toto zohrané trio natočilo za dva dni. Jana Bezek sa rozhodla potom materiál na nejaký čas odložiť  ".. nikam sa neponáhľať, pozrieť sa naň po roku tak povediac s odstupom." Čas však len ukázal, to čo bolo zrejmé už na začiatku - že sa zrodil kvalitný a 'prudko počúvateľný' album, ktorý už nemá na čo čakať. Zostáva už len uviesť ho konečne slávnostne do života a širšieho povedomia slovenskej hudobnej verejnosti. Lebo, parafrázujúc slová samotnej autorky, i keď sa niet kam náhliť, prišiel čas zoznámiť sa s Janou Bezek a jej debutovým albumom Cracow.

Slávnostný krst albumu sa uskutoční 9.12. v Komornej sále Slovenského rozhlasu na Mýtnej ulici 1 v Bratislave. Na bratislavskom koncerte vystúpia špeciálni hostia Sandra Frátriková (husle), Laura Lovišková (flauta), Martina Lišková (klarinet) a Nora Majerčíková (violončelo). Vstup voľný.


Informácie a foto pre Hudba.sk pochádzajú z agentúry Dr. Horak.