Nedeľným "šostakovičovským" koncertom vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu skončil v poradí už 17. ročník medzinárodného festivalu komornej hudby Konvergencie. Počas ôsmich dní ponúkol jedenásť koncertov, ktoré navštívilo približne tritisíc poslucháčov. Medzi dielami, ktoré v rámci festivalu zazneli, boli aj dve svetové premiéry.

Záverečnými koncertmi z diel Dmitrija Šostakoviča festival dramaturgicky nadviazal na úspešný komplet sláčikových kvartet z februára 2016 v podaní známeho britského kvarteta Brodsky Quartet. Spojivom bol aj vynikajúci britsko-holandský huslista, primárius súboru, Daniel Rowland.

Na festivale odohral strhujúci recitál Les Années Folles s ukrajinskou klaviristkou Natašou Kudritskou. Rowland sa predstavil tiež v Šostakovičovej Husľovej sonáte a viedol komorné telesá zložené z popredných slovenských umelcov v Dvoch kusoch pre sláčikové okteto8. sláčikovom kvartete. "Dávno neznel v Bratislave taký nádherný, čistý, prierazný, jasný tón huslí, aké vyčaril zo svojho starobylého slávneho nástroja Daniel Rowland. Majstrovské husle i hráč," napísala o Rowlandovom umení recenzentka portálu Operaslovakia.sk.

Poézia s humorom

Sobotný večer v Moyzesovej sieni zarezonoval aj svetovou premiérou rozsiahleho piesňového cyklu Jevgenija Iršaia Slovenský zošit. Na poéziu Ivana Kraska na klavíri sprevádzal Petra Mikuláša autor. V naštudovaní Šostakovičovej satirickej kantáty Antiformalističeskij rajok zase Peter Mikuláš za asistencie speváckeho zboru Echo demonštroval nielen svoj všestranný talent.  

"Konvergencie priniesli odľahčený pohľad so zámerom pobaviť publikum. Prvý úsmev vzbudilo to, ako sa zjavil na scéne klavirista Jevgenij Iršai v pionierskej rovnošate, a čo ešte taký Peter Mikuláš, ktorý ukázal svoju hereckú komediálnu stránku! Nepríjemné zimomriavky zostali po skončení tým, ktorí poznajú kontext tohto diela," zhodnotil večer kritik z Operaplus.cz.  

Peter Mikuláš, Konvergencie 2016 Zdroj: Peter DrezikPeter Mikuláš na festivale Konvergencie (foto: Peter Drezík)

Hudba bez hraníc

S najväčším mediálnym ohlasom sa od začiatku spájal koncert, na ktorom pod taktovkou Antona Popoviča a za spoluúčasti zoskupenia Talent Transport zaznela suita z albumu skupiny Pink Floyd Atom Heart Mother. Denník Pravda po koncerte, ktorý bol vypredaný do posledného miesta skonštatoval, že aj festival zameraný na menšinový žáner, akým je komorná hudba, dokáže byť "sexi".  

Prečítajte si: Pink Floyd na Konvergenciách: Slovenskí umelci v Rozhlase vzdali hold legende

Typickým konvergenčným výletom za hranice žánrov bol improvizačný koncert Taliana Marca Ambrosiniho a fenomenálneho francúzskeho akordeonistu Jeana-Louisa Matiniera, ktorý patrí medzi svetovú jazzovú elitu. Viacerí z návštevníkov festivalu túto dvojicu, ktorá svoje umenie predstavila v Klariskách, označili za "objav aktuálneho ročníka".

Do kategórie "na pomedzí" patril aj vydarený koncert Isabelle van Keulen Ensemble pred zaplneným hľadiskom Mestského divadla P. O. Hviezdoslava s hudbou Astora Piazzollu. Svetoznáma huslistka Isabelle van Keulen sa predstavila ako sólistka a charizmatická komorná hráčka aj na otváracom koncerte festivalu v dielach Franza Schuberta. Spolu s dielami klasika na ňom zaznela hudba súčasného nemeckého skladateľa Wolfganga Rihma.  

Isabelle Van Keulen Ensemble, Konvergencie 2016 Zdroj: Ľubomír DaitIsabelle van Keulen Ensemble (foto: Ľubomír Dait)

Nielen o hudbe

Okrem čítania Roberta Rotha z najnovšieho titulu renomovaného britského prozaika Juliana Barnesa The Noise of Time, ktorý v preklade Jána Litváka pod názvom Šum času vydalo Artforum, vzbudila záujem publika aj projekcia trojice dokumentárnych filmov o Jurajovi Hatríkovi (réžia: Juraj Lehotský), Martinovi Burlasovi (réžia: Marek Šulík) a Vladimírovi Godárovi (réžia: Martin Šulík).

Filmový večer  doplnil koncert z diel týchto slovenských skladateľov vrátane premiéry skladby Psalterion pre sólové violončelo Vladimíra Godára, ktorá je venovaná nedávno zosnulému slovenskému muzikológovi Petrovi Važanovi. Súčasťou Konvergencií boli aj bezplatné kurzy hosťujúcich umelcov pre študentov konzervatória a VŠMU.  

Konvergencie sú od začiatku festivalom poskytujúcim priestor vynikajúcim slovenským interpretom, ktorí môžu svoje umenie predviesť spolu so zahraničnými hosťami festivalu. Aj tento rok si publikum mohlo vypočuť ako sólistu i komorného hráča charizmatického huslistu/violistu Milana Paľu, klaviristku Noru Škutovú, koncertného majstra SOSR-u Mariána Svetlíka, koncertného majstra Slovenskej filharmónie Jozefa Horvátha a jej členov Viliama Vojčíka, Petra Kajana, Martina Rumana, Borisa Bohóa, akordeonistu Milana Osadského a ďalších.  

"Veľmi sa z aktuálneho ročníka Konvergencií teším. Bol mimoriadne dlhý: osem dní a šostakovičovská februárová časť trvala ďalšie štyri dni, no mám pocit, že každý koncert bol špeciálny, unikátny a právom. Cítim sa obohatený hudbou, ktorú sme hrali, skvelými umelcami, ktorí sa k nám pripojili a publikom, ktoré bolo úžasné. Moje špeciálne poďakovanie patrí konvergenčnému tímu, ktorý prípravu a organizáciu festivalu zvládol bravúrne," povedal po festivale umelecký riaditeľ Konvergencií, violončelista Jozef Lupták, ktorý sa na viacerých koncertoch predstavil aj ako sólista alebo komorný hráč.

Konvergencie 2016 Zdroj: Jarmila UhlíkováZáver festivalu patril dielam Dmitrija Šostakoviča (foto: Jarmila Uhlíková)

V novembri pripravuje festival Konvergencie pre milovníkov hudby koncert renomovaného amerického sláčikového kvarteta The Fine Arts Quartet a vo februári komplet sláčikových kvartet Bélu Bartóka v podaní špičkového komorného telesa Jerusalem Quartet.  

Redakcii Hudba.sk poskytli informácie a fotografie organizátori festivalu Konvergencie.

Titulná fotografia: Jarmila Uhlíková