Niekto by možno povedal, že showcaseové festivaly sú len ďalším z výdobytkov globalizácie, a kladie si otázku, prečo by sa, preboha, mali stredoeurópske kapely drať na západ, keď majú doma vybudovanú komfortnú bublinku. Žiaľ, príliš malý hudobný trh je pre nemainstreamových umelcov limitom, ktorý väčšine z nich neumožňuje, aby sa hudbou uživili.

Expanzia za hranice pritom má zmysel aj pre tých, ktorí ambíciu živiť sa len hudbou nemajú. Veď ani hrať každý rok koncerty v tých istých zopár desiatkach miest s ešte menším počtom naozaj kvalitných klubov nie je zrovna splnený hudobnícky sen. Aj preto viac než 130 slovenských umelcov a kapiel využilo možnosť prihlásiť sa na najväčší európsky showcaseový festival Eurosonic, ktorého nadchádzajúci ročník bude špeciálne zameraný na českú a slovenskú scénu. Uskutoční sa od 16. do 21. januára tradične v holandskom Groningene.

Možnosť definitívne dokázať, že súčasná slovenská nezávislá scéna má svetu čo povedať, dostalo napokon desať hudobných telies, hoci pôvodne ich malo byť len deväť. Navýšenie finálneho počtu je dôkazom, že slovenská hudba organizátorov festivalu naozaj zaujala. Ich výber pritom mnohých prekvapil, niektoré z mien, ktoré sa rozhodli pozvať do Groningenu, sú neznámymi pojmami aj pre väčšinu domácich fanúšikov. Treba si však uvedomiť, že popularita na domácej scéne pri hodnotení kapiel ľuďmi "zvonka" nehrá príliš veľkú rolu.

Prečítajte si tiež: Toto je 21 slovenských a českých umelcov, ktorí v januári vystúpia na Eurosonicu

Základom je originálna tvorba

Podľa Alexandra Čerevku z organizácie LALA Slovak Music Export, zameranej na prezentáciu a podporu exportnej slovenskej hudby, brali Holanďania pri výbere našich reprezentantov na Eurosonic viacero kritérií. Prvoradá však bola samotná hudba a jej originalita. Hudobní dramaturgovia Eurosonicu Robert Meijerink a Oskar Strajn si naštudovali a vypočuli všetky prihlásené projekty (spolu s českými ich bolo vyše 200).

"Boli sme dosť ohúrení, ako profesionálne a zodpovedne dramaturgovia festivalu k výberu kapiel pristupujú. Bolo vidno, že si všetku hudbu poctivo napočúvali," komentoval Čerevka stretnutie medzi tímom LALA Slovak Music Export, zástupcami festivalu Pohoda a spomínanými dramaturgmi festivalu Eurosonic, ktoré sa odohralo ešte v septembri na festivale Reeperbahn v nemeckom Hamburgu.

Okrem toho, že pri výbere z množstva kapiel prirodzene zohráva úlohu aj subjektívny pohľad a hudobný vkus dramaturgov, dôležité je aj to, či daná tvorba zapadá do konceptu Eurosonicu alebo sa doňho nehodí, ale i to, či vôbec je kapela schopná v zahraničí vystúpiť a či má manažérske zastúpenie. To práve mnohým umelcom na Slovensku chýba - aj preto je konfrontácia so svetom v podobe účasti na showcase festivaloch profesionálnou výzvou, ktorá nie je pre každého.


Na prestížnom podujatí, na ktoré sa každoročne akredituje vyše 4000 profesionálov z brandže a viac ako 400 zástupcov európskych festivalov, bude Slovensko reprezentovať progresívny prístup k folklóru v podani Kataríny Málikovej, post-rock svojráznych The Ills, ktorí sa už na Eurosonicu predstavili v roku 2016, drum&bassová stálica B-Complex, hranice žánrov búrajúce trio Nvmeri či hypnotické temno v podobe Autumnist.

Súčasnú post-žánrovú elektroniku producenta Jonatána Pastirčáka alias Isama Zing nominovalo Rádio_FM v rámci, ktoré má túto možnosť vďaka členstvu RTVS v EBU (European Broadcasting Union). Podľa toho, ako nadšene sa o jeho tvorbe nedávno vyjadrovali zahraniční odborníci v rámci listening session na slovenskom showcase festivale SHARPE, však možno predpokladať, že by mu účasť neušla ani keby mal prejsť "sitom" dramaturgov Eurosonicu.



Všetky vyššie spomenuté mená sa vo finálnom výbere dali očakávať, prekvapenie prišlo skôr v podobe ohlásenia menej známych umelcov, poväčšine predstaviteľov menšinových žánrov. Holanďanov zaujali hlukové steny s podpisom Tittingur, chaos a zmätok improvizátorov Thisnis, atmosférickí Our Stories aj tvrdá inštrumentálna súhra dvojice Möbius. Všetko sú to projekty, ktoré sa vďaka účasti na Eurosonicu zviditeľnia nielen v Európe, ale aj doma.

Okrem slovenských hudobníkov v Groningene vystúpi aj jedenásť zástupcov českej scény - okrem iných napríklad punkoví Pipes and Pints, shoegazeri Manon Meurt, miláčik pražskej alternatívnej scény Lazer Viking, inštrumentálne jedinečný projekt Bohemian Cristal Instrument, ale aj popové objavy posledných rokov LennyThom Artway a Mydy Rabycad.



Načo showcase?

Finálny výber mien v rámci focusu na Česko a Slovensko zverejnili organizátori Eurosonicu 2. novembra počas konferencie na festivale Nouvelle Prague. Vystúpilo na ňom viac ako 30 rôznorodých kapiel z celej Európy. Popri niekoľkých nevýrazných vystúpeniach očarili britskí Life so silným politickým odkazom, energické elektronické duo Farveblind z Dánska a zažiaril aj výnimočný talent Katky Málikovej s výrazným hlasom a prepracovanými inštrumentálnymi aranžmánmi. Najpríjemnejší koncert odohrali v posledný deň festivalu českí Noisy Pots, ktorí s jedinečným konceptom prieniku elektroniky a buskerským búchaním na hrnce vyvolali v pražskom Smíchove veľmi príjemnú spontánnu tancovačku.

V rámci konferenčnej časti podujatia boli okrem kapiel, ktoré vystúpia na Eurosonicu, odhalení aj víťazi ocenení v kategóriách Venue of the year (Kabinet Múz, Brno), Personality of the year (Peter Blažek), Press of the year (magazín Full Moon), Border breaker award (kapela Please the Trees) a Festas award (Let it Roll). O cenách rozhodovali členovia Soundcheck boardu, české manažérske fórum MMF a tiež držitelia delegátskych pasov.

Akú úlohu vlastne plnia showcaseové festivaly a prečo má pre umelcov zmysel prihlásiť sa na nich? Z pohľadu hudobníkov sú najmä o možnosti ukázať sa pred ľuďmi, ktorí by im mohli priniesť ďalšie zaujímavé hrania či inak pomôcť nakopnúť ich kariéru. Združujú totiž promotérov, manažérov, dramaturgov aj novinárov, ktorí sa často práve na základe koncertného zážitku rozhodnú konkrétnu kapelu osloviť alebo s ňou spolupracovať. Okrem toho je pre túto komunitu charakteristická uvoľnená a priateľská nálada, ktorá bola všadeprítomná aj v Prahe. Pre promotérov a novinárov sú tieto festivaly najmä o stretnutiach so známymi, o nekonečných rozhovoroch v kluboch a pred konferenčnými sálami a o nových spoluprácach s hudobnými nádejami. A samozrejme o hudbe. Verím, že tá slovenská v Holandsku narobí poriadne vlny.


Autor: Matej Kráľ
Foto: PR / Eurosonic