Ak vydá kapela album po ôsmich rokoch, mala by byť hlavnou príčinou tvorivá energia prevtelená do piesní, ktoré si z času nič nerobia, majú silu osloviť poslucháča a zanechať na ňom stopu myšlienky. To je aj prípad albumu Et in Arcadia Diego bratislavského zoskupenia Diego, ktorý je už na prvé počutie niečím výnimočným a len tak ľahko poslucháča neomrzí.

Kapela nechala fanúšikov v dokonalom napätí, keď nebol celkom jasný dátum vydania albumu. Odpoveďou na všetko je skladba A Time For Everything (Čas na všetko). Diego sa teda ani na albume nikam neponáhľajú a ako aj sami hovoria, neplytvajú svojou energiou, ale sústredia sa na jej správne zacielenie.

Pozornosť upúta už samotný obal nahrávky. Kapela si preň zvolila obraz francúzskeho barokového maliara Nicolasa Poussina. Maľba zo 17. storočia inšpirovala aj názov albumu Et in Arcadia Diego. Podľa českej Ottovej encyklopédie slová názov obrazu Et in Arcadia Ego značí melancholickú ľútosť nad zmiznutým nenávratným šťastím.

Byť celkom jednoducho výnimočný

Album ponúka desať kúskov v pomalšom tempe. Vyžaruje z neho vyrovnanosť a pokoj, hoci akceptujúci ťarchu nepokojnej doby. V porovnaní s minulou tvorbou možno novinku označiť za hlbšiu a temnejšiu, no zároveň plnú nádeje v lepšie zajtrajšky. Akoby prostredníctvom hudby reprezentovala únik z temného baroka cestou k osvietenstvu.

K svojmu cieľu prichádza po podmanivej melancholickej gitarovej ceste. Album, ktorý dokáže krásne pracovať s náladami aj mysľou poslucháča, otvára hĺbavá skladba Wasteland v indie-rockovom štýle. Akustická A Time For Everything má moc dopriať čas, ale následne túto rozšafnú rozvláčnosť preruší Calypso a skladby ako Transhuman Nature či Slowly prinesú aj momenty, keď gitary pritvrdia. Dynamickejšie kúsky ako Traps a Circle sú v rovnováhe s nenáhlivými Something či Dream Come. A všetko sa to deje až pôsobivo prirodzene.

Hľadať dôvod, prečo album tak dobre funguje pokope, dostane poslucháča do začarovaného kruhu počúvania, v ktorom sa dá poľahky a nebadane zotrvať celé hodiny. Zdá sa, že veličina času umožnila tvorcom nechať skladby dozrieť, aby si vytvorili osobitný priestor, v ktorom sa nedokážu stratiť a zostávajú ako samostatné planéty fungujúce v dokonale prepojenom systéme. Každá skladba je jedinečná a prináša svoj príbeh s vlastnou atmosférou.

Odkaz ako vôdzka k významu

Et in Arcadia Diego je album, do ktorého sa dá zamilovať. Jeho skladby by som len veľmi nerada nazývala hitmi, hoci mnohé z nich vykazujú znaky hitovosti. Chytľavé melódie s citlivým načasovaním nechávajú vyniknúť hlas speváka Diega Kukliša v harmónii s inštrumentálnou stránkou. Všetko funguje a poslucháč tak má možnosť vybrať si, či sa nechá osobne vtiahnuť do deja alebo bude len bezstarostne počúvať. V oboch prípadoch ide o dobre investovaný čas.

Texty skupiny Diego sa dajú čítať ako básne. Okrem hudby sa tak možno strácať a objavovať aj v skrytých odkazoch či v druhých významoch. Hľadanie vedie k otázkam a poslucháč sa ponára do vlastných hlbín. Kľúčom sú prepracované texty. Skladba Calypso čerpá zo slávneho Homérovho básnického diela Odysea. Blúdiaci grécky hrdina Odyseus sa ocitne na ostrove nymfy Kalypso, ktorá sa doňho zamiluje a väzní ho na svojom ostrove sedem rokov. Slávny príbeh o túžbe po domove, návratoch a zahataných cestách dostáva opäť reálnu podobu a ožíva v nás.

Tretí album skupiny Diego je výrečnou a šikovne premyslenou nahrávkou s vycibreným citom. Sympatický je už samotný fakt, že kapela sa nenechala tlačiť "spoločenskou objednávkou" a album vydala až v čase, keď uznala, že je na to pripravená a má čo povedať. Po ôsmich rokoch od albumu Peripheries, za ktorý získala Radio_Head Award ako album roka podľa poslucháčov, by sa jej mohlo podariť podobný úspech zopakovať. Et in Arcadia Diego je totiž celkom určite jeden z najlepších albumov uplynulého roka.

Diego - Et In Arcadia Diego
(Pavian Records, 2017)

1. Wasteland