Presne osem rokov od posledného albumu Lipa spieva Lasicu vydáva Peter Lipa štúdiový album Návšteva po rokoch. Nahrávku vystihuje slovo zrelosť, keďže sa na ňom spája hudobná, textová dokonalosť a jedinečný humor Milana Lasicu. Je to album, ktorého počúvanie je rovnako hodnotným zážitkom ako dobrá kniha.

V prípade autorskej dvojice Milan Lasica a Peter Lipa sú okamžite vysoké nároky na hudbu aj na texty, ale páni zvládajú túto zodpovednosť s ľahkosťou a šarmom. Nahrávka mala na svoj vznik dostatok času a veľké množstvo talentu aj medzi muzikantmi. Na tvorbe hudby, ale aj pri samotnom nahrávaní sa podieľali hudobníci ako Marián Čekovský, Juraj Tatár, Martin Gašpar, Roland Kánik, Boris Urbánek a Oskar Rósza. Vďaka všetkým spomínaným aspektom sa na pulty obchodov dostal ukážkový album vyzretých umelcov bez hluchých miest.

Legenda z inej planéty

Titulná pieseň Návšteva po rokoch otvára nahrávku vo veľkom štýle ako z akčného filmu. Veľkolepé obsadenie hudobných nástrojov so silnou dychovou sekciou privádza poslucháča k pocitom radosti, že má možnosť počúvať album, ktorý je prehliadkou hudobného majstrovstva, skladateľskej zručnosti a celkovej pestrosti pôsobiacej absolútne prepracovane.

Jazz nie je častým prvkom v populárnej hudbe, práve Peter Lipa ho však dokáže dostať k ľuďom prostredníctvom svojich skladieb, ktoré voňajú človečinou a napriek tomu sú príjemne komplikované. Nahrávka obsahuje aj hudobné prekvapenia ako napríklad drum&bassové bicie v pesničke Za tichých letných, ktoré sú výborným osviežením a impulzom k rozhodnutiu - toto musím počuť naživo.

Kúsok detektívky priniesla na album pesnička Čaro kaviarní. Je to jedna zo skladieb, kde Lipa dokazuje, že spev má v krvi a nebojí sa zaspievať z plných pľúc ani vo svojich sedemdesiatich rokoch. Priznám sa, že pri počúvaní pesničiek ako Túžba, trochu historickej Nenúť ma, či záverečnej Nula, som si vravela: ako dobre, že niektoré legendy si toto pomenovanie naozaj zaslúžia. Všetko vysvetľuje pesnička v kubánskom rytme Mimozemšťan, kde sa Peter Lipa konečne priznal: "Prichádzam z inej planéty, ak mám byť celkom konkrétny, u nás je dobrá nálada, smejeme sa, smejeme sa, ak sa dá."

Návšteva po rokoch je synonymom slov radosť z hudby. Bez obáv a pochybností som počúvala album aj niekoľkokrát dookola a vždy som na ňom našla niečo nové a zaujímavé. Takéto návštevy by mohli prichádzať na slovenskú hudobnú scénu častejšie ako po ôsmich rokoch. Kritici si v prípade tohto albumu môžu pokojne sadnúť na kávu s Lipovou hudbou a debatovať napríklad o jazze vo veľmi priateľskej atmosfére.

Ostrovtip a texty, ktoré majú čo povedať

Veľkú zásluhu na konečnom úspechu albumu má samozrejme aj Milan Lasica, ktorého z nahrávky doslova počuť, aj keď jeho texty spieva Lipa. Jeho hlas znie len v duete s názvom Muž činu: "Nebol som nikdy mužom činu, len služobníkom pocitov, s mnohými cieľmi som sa minul a v mnohých som sa ocitol. Predo mnou ženy nepadali na znak, ja som však padal ako podťatý, a občas prihodil sa zázrak, ocitol som sa v objatí."

Návšteva po rokoch je prevažne veselý album, ale našli si na ňom miesto aj pomalšie pesničky ako Nádej alebo politicky orientovaná Večer vo vani, či slovná hračka Smútok, kde si zaspieval aj Marián Čekovský. Texty sú výborné úplne všetky, ale veľmi ľahko si získa fanúšikov napríklad Mám hlavu plnú snov: "Mám neskutočné sny, vždy keď sa brieždi, mám neskutočné sny po celý deň, ja viem, že tie moje sny sú iba pokusmi, do ktorých život skryje ilúzie." A na záver Lipa ešte odspieva: "Môj život cez tie sny bol skrátka úžasný, veď snívať v bdelom stave, je to pravé."

Album si od prvej skladby dokáže získať absolútnu pozornosť, ani len nepomyslíte na to, koľko minút ešte zostáva do konca. Počúvať Lipu s Lasicom znamená totiž zmeniť sa na oddaného poslucháča hltajúceho slová a hudbu. V tomto prípade dvakrát platí, že je lepšie si album vypočuť, ako len o ňom čítať. Na nahrávke je 14 pesničiek, z ktorých hociktorá, kľudne aj všetyk, sa môžu stať vašimi obľúbenými. Na záver sa Peter Lipa lúči so slovami "som nula" - tak toto je prvá vec na albume, ktorú absolútne odmietam. Návšteva po rokoch sa podarila, pán Lipa, zastavte sa aj nabudúce.

Peter Lipa, Milan Lasica – Návšteva po rokoch
(East – West Promotion, 2013)

1. Návšteva po rokoch