Od práčky k sporáku. Trefné zobrazenie toho, ako Kelis mení smer. Naposledy sa totiž zmáčala vo vodách elektronickej tanečnej hudby a teraz už vyvára funkové lahôdky. Na albume s tracklistom zloženým v polovici skladieb z názvov jedál zdôrazňuje, že nie je otrokyňou aktuálnych trendov, ale skôr experimentátorkou hľadajúcou svoje miesto.

Kelis Rogers, alebo skrátene iba Kelis, nikdy nepatrila medzi najvýraznejšie hviezdy hudobného neba. Vždy si totiž išla vlastnou cestou, ktorá nie je úplne mainstreamová. Svojím prvým singlom Caught Out There z albumu Kaleidoscope (1999) sa na krátky čas dostala do povedomia ako R&B rebelka, široká verejnosť sa však o nej dozvedela až v roku 2003 vďaka hitom Milkshake a Trick Me z jej napredávanejšieho albumu Tasty. Na jeho úspech však nedokázala nadviazať ani novou nahrávkou o dva roky neskôr, ani prispôsobením sa modernej vlne, a teda zmiešaním R&B a dance popu na albume Flesh Tone (2010).

Kelis Zdroj: Facebook.com/i.am.kelis

Tam, kde to všetko začalo

To však nie je žiadny problém. Ak by totiž výstredná speváčka nebola nejakým spôsobom donútená zamýšľať sa hlbšie nad svojou tvorbou, nikdy by zrejme nedospela k nápadu vrátiť sa ku koreňom. Bývalá manželka rapera Nasa predsa pochádza z Harlemu a práve ním je inšpirovaná šiesta štúdiovka nazvaná Food, obzvlášť jej prvý singel Jerk Ribs (z angl., marinované rebierka).

Na hravom funkovom podklade kríženom s afrobeatom a podčiarknutom dychovou sekciou vyznáva poctu svojmu rodisku a hlavne otcovi, ktorý ju viedol k hudbe. Po produkcii od Davida Guettu a Bennyho Benassiho spred štyroch rokov je to prekvapivý, ale veľmi príjemný prechod od umelej elektroniky k organickým černošským žánrom. Ešte pred vydaním albumu pritom príjemne prekvapila aj ohlásením prechodu z amerického vydavateľstva Interscope Records (Universal) do rodiny jedného z najlepších britských nezávislých labelov Ninja Tune. Možno aj vďaka tomu ju v lete uvidíme na Pohode. (viac info)

Univerzálna umelkyňa

Kolekcia nových skladieb je akoby rozdelená na dve časti. Približne do polovice je funkovo-soulová nálada udržiavaná takmer vo svojej celistvosti. Poslucháč si prejde rytmickou klavírnou ódou na nekonečný vzťah vo Forever Be, ale aj pomalou baladou o osamelosti nazvanou Floyd. To všetko je sprevádzané súladom speváčkinho zastretého hlasu a hudobných nástrojov á la filmová hudba 60. rokov.

Zvyšok tracklistu tvoria rôzne experimenty. Začína to coververziou piesne Bless The Telephone, ktorú pôvodne napísal a naspieval britský folkový a soulový spevák Labi Siffre. Kelis tu dokonale súznie s akustickou gitarou a americkým spevákom Salom Masekelom. Okrem toho však určite osloví aj pomstychtivé "tango" Change, kde sa na španielsky spôsob lúči s bývalým mužom svojho srdca či podobne ladená Rumble.

Pokračovanie nabudúce...

Hoci sa ženský hlas z hitu Bounce Calvina Harrisa pohráva na svojom šiestom albume so 60. a 70. rokmi, "zabŕda" aj do rokov deväťdesiatych. Konkrétne sa počas nahrávania orientovala na trip-hop z tohto obdobia. Táto inšpirácia je zrejmá v suverénne najlepšej skladbe Runnin'. Na poslednú dekádu minulého milénia sa pravdepodobne sústredila aj pri úvodnej skladbe Breakfast, v ktorej jej sekunduje Priscilla Ahn. S autorkou albumu vracia naspäť atmosféru skupiny Katrina and The Waves a pozitívnu náladu šlágra Walking On Sunshine. Podľa zatiaľ dostupných informácii bude siedmy štúdiový album práve spojením týchto dvoch faktorov.

Dave
om Sitekom (TV On The Radio) producentsky zastrešené jedlo speváčky Kelis má len veľmi málo chybičiek. Miestami sa skladby zbytočne naťahujú o pár refrénov alebo začnú neskoro po dlhom úvode. V Každom prípade ide o veľmi pestré menu, ktoré si zaslúži pozornosť nielen pri nomináciách na Grammy, ale aj v koncoročných rebríčkoch. Kelis Rogers konečne vie, v čom je dobrá. Nie je to len jej hlas, ale aj lyrická úprimnosť a schopnosť vyrozprávať príbehy.

Kelis - Food
(Ninja Tune, 2014)

1. Breakfast