Štúdiová novinka kapely Swan Bride vyšla koncom mája, takmer na deň presne dva roky po ich doposiaľ poslednej, výbornej platni Swan Songs. Hoci jej názov naznačoval opak, nebola napokon labuťou piesňou tohto žilinského kvinteta, skôr naopak. Kapela na nej znela sviežo a pri chuti znovuobjavovať možnosti svojho zvuku.

Na pomyselnej časovej osi svojej existencie sa teraz Swan Bride posúvajú o ďalší krôčik vpred a k ušiam svojich fanúšikov o tom vysielajú dôkaz v podobe novej platne Timelines. V promo článkoch predchádzajúcich nahrávke sme sa mohli dočítať o zmenách v osobných životoch členov, ktoré sa udiali v období medzi poslednými dvoma platňami. Ženba či narodenie potomkov už skrotili nejedného rockera, dalo sa teda očakávať, že sa tieto okolnosti odrazia aj v tvorbe kapely.

Ako určité varovanie mohli znieť vyjadrenia o doposiaľ najlepšom albume, aký kapela nahrala - toto obľúbené klišé je až príliš často len zbožným prianím umelca a fanúšikovia si zväčša aj tak myslia svoje. K optimizmu nenabádala ani avizovaná "vyzretosť" - prívlastok, ktorým sa rockové kapely zvyknú oháňať, keď cítia, že niekdajšiu vášeň v ich tvorbe nahradila remeselná zručnosť a pesničky sú síce precízne nahrané a zaranžované, no pocitovo vyprázdnené. Do akej miery sa teda tieto neblahé indície prejavili na čerstvej platni Swan Bride?



Nie je singel ako singel

Ako prvú návnadu pred vydaním albumu vyslali medzi fanúšikov titulnú Timelines, nostalgickú pieseň so sladkobôľnou náladou a klávesovým partom, pri ktorom by nielen Robert Smith so slzou v oku zaspomínal na vrcholné obdobie tvorby svojich The Cure. Že sa však stále jedná o Swan Bride nenápadne pripomenú elegantné tóny surf rockového gitarového sóla.

Na priaznivcov svojej staršej, priamočiarejšej tvorby zacielili s ďalším singlom Kill For Love. Tá zaujme neodbytnými, do mozgu sa zavŕtavajúcimi klávesami, inak ale znie ako skladba, akú už kapela dokáže vymyslieť pospiačky a do ich výrazu veľa nového neprináša. Natočili k nej aj videoklip, no na tomto poli už taktiež majú na konte invenčnejšie kúsky. Ploché obrazové prerozprávanie textu piesne so snahou o vizuálne odľahčenie, zrážajú k zemi nevýrazné herecké výkony, ale najmä absencia nápaditejšieho scenára. Propagácii albumu tak video robí skôr medvediu službu.


Akékoľvek obavy o aktuálnu formu Swan Bride však rozptýli hneď úvodná skladba albumu a zároveň singel Fear of the Touch, známy z vysielania Rádia_FM. Od prvej sekundy vtiahne poslucháča pulzujúcim rytmom na strmú jazdu postupne naberajúcu na obrátkach. V duchu predošlej platne dostávajú väčší priestor klávesy a gitary sa držia skôr v úzadí, o to efektívnejšie však cítiť ich prítomnosť. Pár tónmi vyjadria viac, než keby na poslucháča vychrstli kýbeľ hlučných riffov, no keď sa obaja gitaristi do svojich nástrojov náležite oprú, účinok je o to pôsobivejší. Tradične silný text prináša v sérii živých obrazov ďalší z príbehov odvrátenej strany mesta niekoľko hodín po polnoci.

Úplnú zmenu nálady spôsobí nasledovná, roztopašne krepčiaca Dream Tambourine, so zvonivou akustickou strunohrou v pozadí a neodolateľnými gitarovými vyhrávkami v popredí. Takúto v pozitívnom zmysle hitovú a optimizmom hýriacu pesničku by sme na starších albumoch Swan Bride hľadali márne, zároveň však ani na okamih nevyvstanú pochybnosti, s kým máme tú česť.

Keď sa oplatí obrátiť platňu

Album Timelines naozaj výborne začína, no finišuje vo veľkom štýle. S poradovým číslom šesť a fantastickou basovou linkou nastupuje epický kus Witchin. Úsporné nástrojové party sa v ňom prepletajú vo vzájomnom dialógu, doplnenom zborovými vokálmi. Spoločne postupne naberajú na intenzite, smerujúc k viacnásobnému vyvrcholeniu. Práve tu sa naplno ukazuje vyzretosť kapely, ktorá vie, ako dômyselne dávkovať napätie, kedy podkúriť pod kotlom a kedy je naopak tá pravá chvíľa znovu pritiahnuť uzdu. A keď potom v závere zbierate sily na očakávané búrlivé finále, namiesto neho príde uvoľňujúci zostup s mäkkým pristátím.



Nasledujúca Midnight Fever spočiatku znie skôr ako technická porucha na sekvenceri než regulérna pesnička, no rytmika jej vzápätí dodá extra dávku nervnej energie a doženie skladbu až k nečakane melodickému refrénu. Na záver prichádza dramatické finále v podobe Morning Drive. Úvodné odriekavanie textovej mantry navodí znepokojivú atmosféru, pridajú sa úsečné bicie a hundrajúca basa, aby prvý gitarový tón zapôsobil ako ľadový dotyk na zátylku. Dolu chrbticou sa spustí vlna zimomriavok a pretrvá, až pokým skladba plynule nevyústi do inštrumentálneho epilógu.

Na svojom piatom albume sú už Swan Bride v pozícii, keď nepotrebujú nikomu nič dokazovať. Nepodliehajú módnym vlnám, poveternostným vplyvom, ani rozmarom hudobných dramaturgov. Vedia, že jediné rádio, ktoré ich u nás bude hrať, je Rádio_FM, preto keď nahrajú "pesničku k nedeľnému obedu" ako je Timelines, môžeme im na sto percent veriť, že to tak cítia a o kalkule nemôže byť ani reči.

Vytvorili si nezameniteľný rukopis, vďaka čomu si môžu trúfnuť experimentovať so zvukom aj formou piesní, a byť pritom stále rozpoznateľní a sami sebou. Nahrali svoj dosiaľ najpestrejší, najvyzretejší a... najlepší album. Zatiaľ iba v digitálnej podobe, no na ich plánovanom jesennom turné by už nahrávka mala byť k dispozícii aj na CD, a ako je u kapely zvykom, na LP. Hudba z tejto platne si zvečnenie vo vinylových drážkach skutočne zaslúži.


Swan Bride - Timelines
(Dirt Records, 2017)

1.
Fear of the Touch
2. Dream Tambourine
3. Timelines
4. I'm Still Around
5. Kill for Love
6. Witchin
7. Midnight Fever
9. Morning Drive

(Prečo v zozname chýba č. 8 sa dočítate TU)

Celý album si môžete vypočuť a podporiť kúpou na Bandcampe. Nájdete ho aj na Deezeri a ďalších streamingových službách.




Autor: Rastislav Kachnič
Foto: The MM Photography