Katy Perry sa lúčila s predošlým megaúspešným albumom naozaj rezolútne. Spálila modrú parochňu a pochovala ho za usedavého plaču "cukríkových dievčat". V poslednej upútavke na svoj štvrtý album Prism dokonca metaforicky premenila mňaukanie mačky na rev tigra. Čím to teda je, že sa svojho "tínedžerského sna" nedokáže zbaviť a aj na novej nahrávke stále blúdi jeho duch?

Na základe série spomínaných upútaviek to vyzeralo tak, že Katy Perry naozaj prejde na "temnejšiu stranu" a prinesie materiál, ktorý nadviaže na singel Part Of Me – posledný z albumu Teenage Dream. Namiesto toho však bývalí aj potenciálni fanúšikovia získali kráľovnú džungle ospevujúcu niekoľkými samohláskami to, ako nabrala na sile.

To isté len v inom kožuchu

Niežeby to nevyšlo - pilotný singel Roar je vskutku posilňujúca hymna a je akousi predzvesťou vnútornej revolúcie. Na druhej strane však vďaka svojmu jednoduchému rytmu a nenáročnej stavbe stráca akúkoľvek vážnosť a pôsobí skôr ako básnička o tigroch pre najmenších. No čo je v súvislosti so zámerne vyvolávanými očakávaniami smutnejšie, postupným prechádzaním všetkých skladieb albumu poslucháč zistí, že sa žiadna revolúcia nekoná.

Väčšina z nich totiž svojimi námetmi pripomína spomínanú predošlú nahrávku, ale v inom hudobnom prevedení. Dôkazov je hneď niekoľko. Orientálna Legendary Lovers s občasnou zmenou rytmu, ale kvalitnou inštrumentálnou pasážou vyjadruje ten istý pocit osudovej lásky, aký exmanželka komika Russella Branda už predostrela v roku 2011 v skladbe E.T. s Kanye Westom.

Analógiu s minulosťou možno aplikovať aj na ódu na bezstarostný život This Is How We Do. Pieseň, ktorá v blízkej budúcnosti zrejme nebude chýbať na žiadnej zábave vyznávačov štýlu YOLO (pozn.: You Only Live Once – Žiješ len raz), je len ďalším obrazom života Katy a jej kamarátok z Kalifornie. A to sme tu už v jej podaní tiež nie tak dávno mali, pamätáte sa?

Popové lekcie

Svetlé momenty novej kolekcie prichádzajú v skladbách s posolstvom. Túto časť albumu zastupuje Unconditionally. Hoci jej lyrics video obsahuje dve ženy, pričom jedna druhej vyznáva lásku, s textom sa stotožní naozaj každý. Autorka tu znie naozaj úprimne, odhodlane a skúsene, čím môže posilniť viaceré osamelé srdcia na svete.

Za zmienku však stojí aj Love Me, kde si sype popol na hlavu a priznáva, že jej vlastná nevyrovnanosť zničila niečo sľubné. Podobne sa obviňuje v bonusovej balade stredného tempa z pera Emeli Sandé - It Takes Two, čím nerobí zo svojej tvorby len lacný zábavový pop, ale dáva mu aspoň trocha svojej vlastnej duše.

Dekádová a žánrová džungľa

Plusom štvrtého štúdiového počinu americkej speváčky je väčšia odvaha experimentovať s rôznymi hudobnými obdobiami či žánrami. S osemdesiatymi rokmi sa pohrala v This Moment od švédskeho dua Bloodshy & Avant (Britney Spears, Kylie Minogue, Madonna...). Tie deväťdesiate zase pripomenula prostredníctvom promo piesne Walking On Air. Najviac sa však záchvat kreativity prejavil v Dark Horse, kde jej výpomoc robí menej známy raper Juicy J. V úvode sa pohráva s hip-hopovým samplom, ktorý postupne obohatí adekvátnymi éterickými popevkami.

Prism mal predstavovať akúsi duševnú obrodu nebojácnej Katy Perry. V skutočnosti však len ukazuje, ako opatrne a veľmi neisto prekračuje vlastný tieň. Točením sa v kruhu okolo albumu predstavujúceho zlom v kariére dáva na známosť, že cmúľa stále ten istý tínedžerský cukrík. Problém je v tom, že pre ňu stratil príchuť krásnej naivity a poslucháči sa už sladkým prejedli.

Katy Perry - Prism
(Capitol Records, 2013)

1. Roar