Ortodoxní fanúšikovia folkovej muziky boli už niekoľko mesiacov v strehu. V médiách sa totiž objavila informácia o znovuobnovení kultovej skupiny Nerez a vydaní nového albumu po viac ako 25 rokoch. Hovorí sa, že dvakrát nevstúpiš do tej istej rieky a aj pri hudobných návratoch platí, že niekedy sú úspešné, inokedy rozpačité. V tomto prípade sa to, zdá sa, podarilo.

V prípade zostavy, ktorá začala svoje pôsobenie v roku 1981, sa nejedná celkom o znovuobnovenie. Tragickým odchodom Zuzany Navarovej sa táto kapitola skupiny Nerez vo svojej pôvodnej forme nadobro uzavrela, no ďalší dvaja pôvodní členovia Zdeňek VřešťálVítek Sázavský sa úplne neodstrihli a viac-menej kontinuálne pokračovali pod značkou Neřež.

Pod týmto názvom tvorili nové skladby, no intepretovali aj tie staršie. Aby zachovali ženský interpretačný element, okrem kedysi kmeňových členiek Martiny Fialovej či Magdalény Škardovej si prizývali na koncerty a spolupráce aj "externistky" - Mariu Rottrovú, Kláru Vytiskovú a v posledných okoch najmä slovenské speváčky Katku Koščovú a Luciu Šoralovú. Práve posledná spomínaná bola pre nich, zdá sa osudovou, keďže práve s Luciou sa rozhodli oživiť starú značku a vydať aj nový album s novými pesníčkami.

Prečítajte si rozhovor: Vřešťál a Šoralová o návrate Nerezu: Sme späť v plnej sile a s veľkými plánmi

Takto sa na svetlo sveta začiatkom roka dostalo CD Nerez & Lucia s názvom Zlom. Obsahuje dvanásť žánrovo pestrých, emotívnych skladieb. Prvou je skladba Budem si spolu žít, ktorú páni pôvodne naspievali ešte so Zuzanou Navarovou. Jej zaradenie dáva každému  poslucháčovi jasne vedieť, že tento projekt síce chce nadviazať na staré dobré korene, ale robí to trochu inak, s inými dôrazmi.

Svieži závan rôznych vôní života

Autorsky a aranžérsky sa na albume podieľali všetci traja hlavní protagonisti. Okrem nich prispel i Šoralovej manžel Ondřej Soukup, ktorý napísal hudbu ku piesni Klec, či textárka Silvia Kaščáková. Jednotlivé skladby píšu svoj vlastný príbeh, prinášajú rôzne nálady a emócie. Melodicky prechádzajú od zemitejšieho folku po inštrumentálne farebnú zmes world music s prvkami cigánskych, balkánskych i židovských melódií.

Aranže vhodne dotvárajú sýty Luciin hlas. Píšťala a akordeón s molovým nápevom prináša unikátnu atmosféru v skladbe Ani ohevet otcha, v ktorej stúpajúca dynamika chytí aj toho najusedenejšieho poslucháča. Potom sa pred vami otvorí iný vesmír v duete Přístav pro dva. Mráz po chrbte prejde pri skladbe Ederlezi.

Zašlú atmosféru šansónov tridsiatych rokov minulého storočia prináša už spomínaná Soukupova Klec a žánrovú pestrosť dotvára aj minimalistická Vím, že víš. Ak sa potrebujete nadýchnuť a získať potrebnú ľahkosť bytia, započúvajte sa do pohodovky Bosanoha.

Španielsky temperament v sebe skrýva pieseň Možnože. Staršiu tvorbu svojou melodikou pripomínajú vokálne silná molovka Neleťte léta či hravá rytmická Kytička. Tematicky a textovo na albume nájdete pohodu, melanchóliu i radosť. Vzťahy, starnutie, zrady, pády, láska, priateľstvo. To všetko je naservírované v poctivo premyslených veršoch s hĺbkou a rôznou optikou muža a ženy presne tak, ako to prináša život.

Celý album pôsobí napriek pestrosti kompaktne a sviežo. Zvukovo a aranžérsky to určite nie je žiadna nostalgia. Skôr naopak. Poctivé výkony sú starostlivo, až hodinársky vyskladané do dobrého výsledku, ktorý rozhodne nesklame žiadneho fanúšika dobrej folkovej muziky. Keď si pri jeho počúvaní zavriete oči, zacítite stále inú, neopakovateľnú vôňu života.

TIP: Kapela má aktuálne za sebou úspešné české turné a už sa teší na jediný slovenský koncert - 24. apríla v bratislavskom Ateliéri Babylon, kde bude album aj pokrstený. Lístky sú v predaji v sieti Predpredaj.sk.

Nerez a Lucia - Zlom
(2019, Warner Music Czech Republic)

1. Budem si spolu žít