Bez vianočných piesní, či už ide o tradičné koledy alebo rokmi overené populárne piesne, ktoré každoročne znejú z rádií, si vie Vianoce predstaviť asi iba málokto. Iní zase rozhlasové stanice automaticky prepínajú, aby sa vyhli ošúchaným hitom. Pre obe skupiny prinášajú osvieženie slovenské speváčky Janais a Mária Čírová, ktoré vydali krátko pred najkrajšími sviatkami roka svoje vianočné albumy.

Dva rozpoznateľné hlasy, jedna spoločná myšlienka - spríjemniť svojim priaznivcom predvianočné a vianočné obdobie navodením tej správnej atmosféry, bez ktorej by čaro Vianoc vyprchalo kamsi do neznáma.

Vianočná Janais - album, ktorý sa tak rýchlo neobohrá

Album speváčky Janais prináša kolekciu dvanástich vianočných piesní, ktorá pozostáva z tradičných ľudových kolied, populárnych vianočných hitov, pretextovaného známeho hitu do slovenčiny, francúzske vianočné piesne aj speváčkine autorské skladby. Všetky skladby na albume si speváčka vkusne poupravovala podľa vlastných predstáv. Nečakajte preto iba prvoplánové prespievanie obľúbených piesní bez akéhokoľvek vkladu interpretky.

Jednou zo spomínaných autorských skladieb je Biela pieseň, v ktorej hosťuje Zuzana Smatanová. Tento duet chytí za srdce komplexne. Či už po stránke hudobnej, z hľadiska textu, a taktiež pokiaľ ide o skutočne vydarený súlad hlasov oboch speváčok. Pieseň má všetky predpoklady tešiť sa veľkej obľube poslucháčov. Nielen kvôli hosťujúcej Smatanovej, ale pre celkovú atmosféru, ktorá z piesne sála. Je obdivuhodné, že sa pri tak nespočetnom množstve songov s vianočnou tematikou podarilo napísať ďalší, ktorý znie uveriteľne, neošúchane, originálne.

Radosť a pokoj plynie aj z ďalšej autorskej piesne, ktorá nesie názov Vianočná, a poslednou autorskou piesňou je Blessed, na albume uvedená ako bonus, pretože prioritne nie je vianočnou skladbou. Jej témou je utrpenie utečencov a zaradenie na album má poslucháčom v tomto sviatočnom období sprostredkovať myšlienku nezabúdať ani na tých, ktorí nemôžu prežiť Vianoce v mieri, láske a pokoji.

Trojjazyčnosť s príchuťou šansónu

V prípade Janais nie je ničím prekvapivým trojjazyčnosť albumu, podobne ako na jej doterajších štúdiových albumoch Svetaboj (2009) a Eufória (2013). Reč je konkrétne o slovenskom, anglickom a francúzskom jazyku. A práve francúzština dodáva albumu špeciálnu atmosféru, akú na iných vianočných albumoch slovenských umelcov nenájdete. L'enfant au tambour a Petit Papa Noel vdýchli do kolekcie piesní kúsok podmanivého šansónu.

Zaujímavosťou je aj do slovenčiny pretextovaná obľúbená vianočná pieseň Let it snow, o ktorej text sa postarala samotná hudobníčka. Na albume má svoje miesto hneď na začiatku z jednoduchého dôvodu - patrí k tým vianočným skladbám, ktoré speváčke každoročne vyčarujú tú pravú atmosféru.

Janais začínala so spevom ako študentka z východu v bratislavskom vysokoškolskom prostredí gospelovými piesňami s kresťanskou tematikou. Odvtedy už prešla kus cesty a po dvoch štúdiových albumoch pohybujúcich sa vo vodách viac či menej tradičného popu už akési škatuľkovanie nie je na mieste. Gospel však práve pri tomto albume spomínam práve z toho dôvodu, že štipku z tohto obdobia vkusne, či už vedome alebo podvedome, vložila aj do svojho vianočného albumu. Piesňam tak dodala jemný závan duchovnosti, ktorá k významným kresťanským sviatkom prirodzene patrí. Jej hlas je silný a jemný zároveň, čistý a rozpoznateľný. Bez zbytočného pátosu vie Janais podať emócie absolútne prirodzeným spôsobom, čo je obzvlášť pri vianočnej kolekcii piesní vítané.

Janais – Vianočná Janais
(Inspire, 2015)

1. Nech sneží (Let it snow)
2. Biela pieseň (duet so Zuzanou Smatanovou)
3. L’enfant au tambour
4. Daj Boh šťastia
5. Keď tá jasná hviezda
6. Madona s dieťaťom
7. Petit Papa Noel
8. Búvaj, Dieťa krásne
9. Go tell it on the mountain
10. Breath of Heaven
11. Vianočná
12. Tichá noc
13. Bonus: Blessed

Celý album si môžete vypočuť na Deezeri:

- informácie o službe Deezer -

Mária Čírová plní prianie svojich fanúšikov

Spojenie Márie Čírovej s vianočnou tematikou nie je pre jej hudobných priaznivcov žiadnou novinkou. Speváčka už niekoľko rokov pravidelne hráva špeciálne vianočné koncerty, ktoré sa tešia veľkej obľube aj zo strany mladej hudobníčky. A práve záujem návštevníkov týchto koncertov o zachytenie jedinečnej atmosféry piesní aj do fyzickej podoby bol impulzom k vydaniu speváčkinho prvého vianočného albumu.

Doska obsahuje desať nanovo zaranžovaných slovenských a anglických vianočných skladieb, ktoré boli upravené práve pre spomínané vianočné koncerty. Okrem jednej piesne sú všetky prevzaté, či už ide o tradičné koledy alebo známe vianočné hity. Výnimku tvorí iba úvodná pieseň albumu Do noci tichej, ktorej text pred mnohým rokmi napísal speváčkin otec. "Zložil ju pre mňa môj ocino a prvýkrát som ju spievala pred viac ako dvadsiatimi rokmi. Ani tomu sama neverím, že je to tak dávno! Až dnes viem oceniť, aký úžasný a nádherný dar som dostala k Vianociam a som šťastná, že som bola odmalička v úzkom kontakte s hudbou," uviedla Mária v booklete albumu.

Piesňam dominujú klávesy, ktoré sú bežnou súčasťou tvorby Márie Čírovej aj na jej radových albumoch. K vyzdvihnutiu vianočnej atmosféry sa jednoznačne hodia. Sviatočným skladbám dotvárajú jemnú, povznášajúcu atmosféru, ktorá prináša vnútorný pokoj. Popri pomalších baladických skladbách nájde poslucháč medzi desiatkou skladieb i veselšiu a rytmickejšiu pieseň Santa Baby. Skladba je úsmevným vytrhnutím z rozjímania a snívania, ktoré navodzujú ostatné kúsky na albume. K tejto piesni speváčka v booklete uviedla, že sa na albume objavila vďaka obľúbenosti u jej detí. A deti najlepšie vedia, že k Vianociam patrí aj číra radosť z čarovných okamihov.

Skladby Have Yourself a Merry Little Christmas či Christmas Time Is Here naopak patria k tým, pri ktorých sa ľahko zasnívate. Zrejme ich netreba nikomu obzvlášť predstavovať, v Máriinom podaní znejú nádherne. Jej anjelský hlas nadobúda v angličtine podmanivý rozmer, ktorý sa nedá prehliadnuť. No rovnako čarovne znie aj v slovenských koledách ako Búvaj, Dieťa krásne, Daj Boh šťastia tejto zemi či Nesiem vám noviny. Stačí zavrieť oči a nechať sa v predstavách uniesť do zasneženej rozprávky s množstvom svetielok, vôní a pokoja.

Už som párkrát spomenula booklet albumu a musím sa k nemu znova vrátiť a doceniť jeho jedinečnosť. Nie po vizuálnej stránke, na tejto úrovni sa v ňom nedeje nič výnimočné. Ale jeho obsah stojí za prezretie. K jednotlivým skladbám totiž hudobníčka vyjadrila svoj osobný vzťah, prezradila, za akých okolností si ich zamilovala, prípadne čo pre ňu znamenajú. A tiež vo všeobecnosti priblížila držiteľom albumu atmosféru vianočných sviatkov v jej rodine a sympaticky odhalila hlavnú motiváciu pre nahranie tohto CD.

Mária Čírová - Vianočný album
(Soundtech, 2015)

1. Do noci tichej
2. Have Yourself A Merry Little Christmas
3. Búvaj Dieťa krásne
4. Santa Baby
5. Nesiem vám noviny
6. God Rest Ye Merry Gentlemen
7. Daj Boh šťastia tejto zemi
8. Tichá noc
9. Christmas Time Is Here
10. Song For A Winter’s Night

Vypočujte si ukážky z Vianočného albumu Márie Čírovej:

Porovnávanie speváčok nie je na mieste

Dve populárne slovenské speváčky vydali krátko po sebe svoje prvé vianočné albumy, no porovnávanie ich kvalít, hudobného či speváckeho prevedenia by bolo zbytočné. Vnímanie oboch nahrávok je predovšetkým o subjektívnom pocite. Ako Mária Čírová tak aj Janais sú už dávno vyprofilované speváčky, každá s vlastnou základňou svojich priaznivcov.

Čo však porovnať môžeme, je výber piesní. V troch tradičných vianočných koledách sa speváčky zhodli a obe na svoj album zaradili piesne Daj Boh šťastia, Búvaj, Dieťa krásne a neodmysliteľnú Tichú noc. Ide o klasiku, ktorá v mnohých rodinách pri stromčeku musí zaznieť. Výber ostatných skladieb je však dôkazom, že prvoradý bol u oboch speváčok pocit a vlastné hudobné cítenie. Každá na svoj album zaradila piesne, ktoré pre ne predstavujú Vianoce, ktoré rady spievajú na vianočných koncertoch, či ktoré sú nejakým spôsobom späté s ich rodinami.

Sympatické v rámci výberu piesní na oboch albumoch je skutočnosť, že speváčky nesiahli prvoplánovo po notoricky ošúchaných i keď masovo obľúbených vianočných songoch ako Last Christmas, Driving home for Christmas či Santa Claus is coming to town, ktorými by možno zdvihli záujem o albumy. Namiesto toho dali značný priestor ľudovej klasike a slovenským vianočným piesňam podľa svojich osobných preferencií. Myslím, že každý, kto má aspoň trošku rád vianočné sviatky, si ich prostredníctvom týchto dvoch albumov môže spríjemňovať už teraz.

Autorka: Miroslava Rabčanová

Súvisiaci interpreti: Janais, Mária Čírová