Zrodila sa hviezda je spolu s Bohemian Rhapsody najdiskutovanejším filmom posledných týždňov a oba sú horúcimi kandidátmi na prestížne filmové ceny, nielen v hudobných kategóriách. V prípade novej verzie hollywoodskej klasiky, v ktorej si hlavné roly zahrala multitalentovaná dvojica Lady Gaga a Bradley Cooper, sa však oplatí pozastaviť práve nad hudbou. Mnohí totiž jeho soundtrack označujú za najlepší hudobný počin v speváčkinej kariére.

Ústredná dvojica v spolupráci s ďalšími skladateľmi a textármi zložila pre film úplne nové skladby, ktoré sa už po prvom vypočutí dostávajú pod kožu, bez ohľadu na to, či ste film videli alebo nie (v tom prípade by ste to však určite mali napraviť). Kým pre herca, režiséra a scenáristu Bradleyho Coopera ide o pôsobivú hudobnú premiéru, u Lady Gaga možno hovoriť o jednom z jej kariérnych vrcholov. A to nielen z umeleckého, ale aj z komerčného hľadiska.

Nebýva totiž zvykom, aby sa filmový soundtrack predával tak dobre ako klasické štúdiové albumy, v tomto prípade však ide o obrovský úspech. Nahrávka, ktorá oficiálne vyšla 5. októbra, debutovala na vrchole amerického rebríčka Billboard 200 aj britského UK Chartu, zároveň sa v októbri stala najpredávanejším albumom v Austrálii, na Novom Zélande, v Kanade a viacerých európskych krajinách vrátane Slovenska a Českej republiky. Že je album ozajstným triumfom, potvrdzuje aj množstvo pozitívnych recenzií. Poďme sa teda na túto nahrávku pozrieť bližšie.

Lady Gaga a Bradley Cooper Zdroj: PR

Zhudobnený príbeh lásky

70-minútový soundtrack A Star Is Born obsahuje celkovo 34 stôp, z toho 19 tvoria pesničky (vrátane dvoch verzií I'll Never Love Again) a zvyšok sú úryvky filmových dialógov. Piesne vznikali v štúdiách v Hollywoode, Los Angeles, Malibu a v New Yorku. Lady Gaga sa na väčšine z nich podieľala autorsky či producentsky, v štyroch skladbách je spoluautorom a koproducentom aj Cooper. Okrem nich sú však pod pesničkami podpísaní aj ďalší hudobníci, vďaka ktorým možno album rozdeliť na dve časti.

Prvá je prevažne inšpirovaná rockom, folkom a country a podieľali sa na nej hudobníci a skladatelia ako Lukas Nelson (syn americkej country legendy Willieho Nelsona), Jason Isbell, Natalie Hemby alebo Hillary Lindsay. Vďaka tomu môžu poslucháči - najmä vo výborných duetoch s Cooperom - počuť Lady Gagu v inej, vysoko autentickej a omnoho zemitejšej polohe, než sme boli doposiaľ zvyknutí. Príklon k tradičným neelektronickým hudobným žánrom síce ukázala už na svojej ostatnej štúdiovke Joanne, no tu je v tejto polohe ešte presvedčivejšia.

Pri popovejších skladbách, ktoré spolu s klavírnymi baladami dominujú druhej polovici albumu, zase speváčka siahla po osvedčených spolupracovníkoch z minulosti. Medzi spoluatormi a producentmi sú mená ako Paul Blair alias DJ White Shadow, Nick Monson, či Mark Ronson, ktorý sa podieľal na pilotnom singli Shallow. Pieseň možno zaradiť medzi najlepšie filmové duetá posledných rokov, no rozhodne nejde o skladbu, ktorá by na albume nejak výrazne vytŕčala a zatieňovala ostatné. Nahrávka totiž ponúka hneď niekoľko hudobných lahôdok, ktoré patria k tomu najlepšiemu v speváčkinej diskografii.

Bodujú aj skladby, ktoré nie sú singlami

Úvodnou piesňou albumu je Black Eyes v podaní Bradleyho Coopera, pre ktorého bolo spievanie vo filme obrovskou výzvou. Ako priznal, kvôli filmu si zaplatil súkromné hodiny spevu a zdá sa, že mal naozaj dobrého lektora či lektorku. S takýmto hlasom a výkonom by sa totiž pokojne mohol živiť spevom aj mimo filmového plátna. Dokázal to aj v skladbe Maybe It's Time, ktorú napísal americký spevák Jason Isbell. Zaujímavosťou je, že hoci pesnička nebola vydaná v podobe singla a nemá videoklip, Cooper sa s touto svojou prvou sólovou piesňou dostal do amerického hudobného rebríčka Billboard Hot 100, kde obsadil 93. priečku.

Jednou z najsilnejších skladieb albumu aj v celej kariére Lady Gaga je určite Always Remember Us This Way. Sila tejto klavírnej balady spočíva nielen v samotných slovách a melódii, ale aj v jej zvuku - speváčka tu znie akoby práve sedela len pár metrov od vás a svojím hlasom vyvoláva zimomriavky. Skladbu napísala Gaga v spolupráci s trojicou amerických country hudobníčok Natalie Hemby, Hillary Lindsey a Lori McKenna. Oficiálny videoklip k tejto skladbe vyšiel len pred pár dňami a momentálne je už na druhom mieste v slovenskej verzii rebríčka Youtube trending.

Ďalším neprehliadnuteľným kúskom je skvelá a chytľavá skladba Look What I Found, ktorá zostáva v hlave už po prvom vypočutí. Na rozdiel od väčšiny ostatných skladieb na soundtracku plnom emócií ide o pieseň s mimoriadne pozitívnym nábojom. Skladba Heal Me má síce melancholickejší text a náladu, no hudobne jej nechýba hitový potenciál a mohla by potešiť aj fanúšikov, ktorí milovali jej staršie hity ako Bad Romance či Judas.

Po textovej stránke je jednou z najsilnejších piesní Is That Alright?, pri ktorej divákom v kinách zoviera hrdlo. "Chcem ťa mať na konci svojho života. Chcem vidieť tvoju tvár, až budem padať, vo chvíli, keď zomriem. Je to v poriadku?" odznie v nahrávke. Speváčka sa aj v tomto prípade v štúdiu doprevádzala vlastnou hrou na klavír. Autorsky jej so skladbou pomohli Mark Nilan Jr., Nick Monson a DJ White Shadow. Mimoriadne silné emócie, ktoré talentovaná blondínka do skladby vložila, urobili svoje. Pieseň sa totiž aj bez singlovej propagácie dostala do prvej stovky hudobných rebríčkov v Kanade, USA, Austrálii či vo Francúzsku.

Stále vie písať popové hity, najviac však očarí v baladách

Podobne ako vyššie spomenutá pieseň Heal Me, aj skladby Hair Body FaceWhy Did You Do That? svojím zvukom oproti zvyšku albumu vytŕčajú. Ide totiž o to najpopovejšie, čo A Star Is Born ponúka. V prípade poslednej menovanej veľkú pozornosť vzbudzuje aj kontroverzný text, ktorým Gaga tak trochu kritizuje popovú hudbu a to, ako to v nej funguje. S tvorbou piesne speváčke vypomohla americká hudobníčka Diane Warren, s ktorou v minulosti spolupracovala aj na skladbe Til It Happens to You nominovanej na Oscara.

Časť hudobných kritikov a divákov filmu zaradenie tanečnejších popových skladieb kritizuje, keďže sa k zvyšku soundtracku príliš nehodia. Ide však o kvalitné kúsky, ktorými Lady Gaga svetu pripomenula, že množstvo popových hitov, ktoré doslova chŕlila v začiatkoch svojej kariéry, nebola žiadna náhoda. V prípade filmu Zrodila sa hviezda sa jej síce najviac uznania právom dostáva za precítené balady, no zároveň ukázala, že stále dokáže vytvoriť chytľavú energickú hitovku s potenciálom zaujať milióny fanúšikov. Minimálne pieseň Why Did You Do That? by si určite zaslúžila aj samostatné vydanie v podobe singla s vlastným videoklipom.

V rámci spomínaných balád je čerešničkou na torte skladba I'll Never Love Again, v ktorom dokonale vynikne speváčkina zamatová farba hlasu. Očakáva sa, že práve s týmto songom Lady Gaga zabojuje o zisk Oscara v kategórii Najlepšia originálna pieseň. Skladba, v ktorej je toľko emócie, že ju možno pokojne postaviť na piedestál vedľa najsilnejších piesní Whitney Houston, prináša pohľad na to, aký môže byť zamilovaný človek krehký a zraniteľný. A tak je i zaspievaná - je v nej počuť každé nadýchnutie či vzlyknutie a nie je ťažké predstaviť si slzy na speváčkinej tvári. "Nechcem poznať tento pocit, ak nie sme ty a ja. Nechcem premrhať okamžik... A nechcem dať nikomu inému tú lepšiu časť zo mňa. Radšej by som čakala na teba," spieva Lady Gaga v najdojímavejšej piesni, ktorá celý soundtrack uzatvára.

Nová éra kontroverznej hudobníčky?

Lady Gaga a Bradley Cooper vo filme Zrodila sa hviezda dokázali to, že nemusí byť vždy krokom vedľa, ak sa speváčka snaží byť herečkou či herec spevákom. V prípade mnohými zatracovanej popovej hviezdy však ide o oveľa viac. Podarilo sa jej nahrať hudbu, s ktorou si získala srdcia ľudí aj bez zbytočných efektov a bláznivých kostýmov. A práve to je to, o čo sa 32-ročná hudobníčka už roky snažila. Albumom A Star Is Born pokračuje vo svojom prerode v rešpektovanú speváčku bez zbytočných škandálov, no kto vie, či sa podobnou cestou bude uberať aj jej ďalší študiový album.

Pred 10 rokmi si fanúšikov získala vďaka kontroverzným outfitom, ktoré častokrát boli za hranicou slušného, a jej výborný hlas hral tak trochu "druhé husle". Už pri pop-jazzovej spolupráci s legendárnym Tonym Bennettom na albume Cheek to Cheek (2015) však ukázala, že je speváčkou, ktorá vie zaujať aj bez kontroverzie.

Následne na piatom sólovom albume Joanne takmer úplne opustila imidž provokujúcej rebelky, ktorý už aj tak väčšinu hudobného sveta omrzel a nemal čím prekvapiť. Album sa síce nestretol s takým komerčným úspechom, aký zrejme hudobníčka od priblíženia sa obrovskému americkému country-popovému publiku očakávala, no minimálne singlom Milion Reasons si získala aj priazeň tých, ktorí dovtedy jej hudbu brali oblúkom. Teraz bude stáť pred veľkou výzvou, ako nadviazať na fenomenálny úspech filmu, v ktorom definitívne potvrdila, že je jedným z najväčších talentov svojej generácie. Zatiaľ si však môže užívať zaslúžený úspech - jej hviezda sa naozaj (znovu)zrodila.

Vypočujte si soundtrack A Star Is Born na Deezeri:

Autor: Dušan Marko

Súvisiaci interpreti: Lady Gaga