Momentálne snáď najvýraznejšia ženská interpretka domácej scény, Katarína Knechtová, je hudobníčkou, ktorá nechrlí jeden album za druhým ako na bežiacom páse. Práve naopak, do ničoho sa nenúti a necháva si dostatočný priestor na dozretie každej jednej melódie, či akéhokoľvek tvorivého nápadu. Výsledkom jej poctivého prístupu k tvorbe sú skladby, aké ponúka jej aktuálna novinka Tajomstvá.

V prípade albumu, ktorý vyšiel v polovici februára, sa toho veľa popísalo v súvislosti Christianom Eignerom, ktorý sa producentsky podpísal pod jedenástku nových songov. V hlavách automaticky naskakovali otázky, do akej miery ovplyvní bubeník Depeche Mode tvorbu slovenskej speváčky, ktorú môžeme na koncertných pódiách vidieť najčastejšie s gitarou či za pianom.

Ak si však niekto myslel, že pôjde o prvoplánové silené vnášanie prvkov Depeche Mode do Katkinej tvorby, tak sa mýlil. Spolupráca jej tvorbu nezmenila, ale posunula ju na dobre našliapnutej ceste zase o nejaký ten krok vpred. A to smerom k odvážnejším počinom, pre ktoré je charakteristickým znakom nevtieravý pop vkusne podčiarknutý elektronikou. Ako sa dalo očakávať, na albume sa nachádza niekoľko rytmickejších skladieb, pričom niektoré svojou dynamikou výrazne prekvapili. Stačí si vypočuť song Keby, či pulzujúcu skladbu Zatmenie, aby ste vedeli, čo mám na mysli. Na druhej strane ponúka kolekcia nových piesní akýsi protiklad v skladbách Zahmlená či v aktuálnom singli Zmier svetlo s tmou.

Pieseň, ktorú mám problém priradiť ku ktorémukoľvek z týchto pólov má názov Pocit. Pôsobí vcelku pokojným minimalistickým dojmom, no jej pravidelná a výrazná rytmika dodáva skladbe neprehliadnuteľnú atmosféru. Práve k tejto skladbe si Katarína Knechtová sama napísala text. Ide vôbec o prvý text z jej pera, ktorý sa dostal z pomyselného šuplíka až na album. Speváčke sa doň podarilo vložiť viacero pozoruhodných myšlienok popreplietaných tou správnou dávkou emócií.

Pozornosť si zaslúžia aj ostatné texty na albume, o ktoré sa postarali Rasťo Kopina a Vlado Krausz. Speváčka vo viacerých rozhovoroch (vrátane čerstvého interview pre Hudba.sk) prezradila, že sa nad slovenskými textami poriadne potrápili. No z konečného výsledku to vôbec necítiť. Texty na albume Tajomstvá sú dôkazom toho, že láska a medziľudské vzťahy sú témou nekonečnou a dá sa o nej písať znova a znova. Zároveň sa však textári veľkým oblúkom vyhýbajú gýču, či čomukoľvek, čo by mohlo pôsobiť ako klišé. Z tohto pohľadu sú skladby Zločin, Porcelán či Zatmenie otextované tak premyslene, že mám chuť textárom tlieskať.

Album možno mnohých prekvapil, no určite nesklamal. Popri vkusne navrstvenej elektronike totiž ponúka presne to, čo je pre Katku Knechtovú charakteristické. Texty, pri ktorých fanúšikovia nezapochybujú, že sú odrazom jej vnútra, úprimné emócie a k tomu neodmysliteľne patrí Katkin nezameniteľný hlas, ktorý všetko spomínané len umocňuje.

No a aké tajomstvá to vlastne album odhalil? Žiadne. Prešovčanka zostala tajomne zahmlená a je len a len na poslucháčoch, do akej miery pri počúvaní jej novinky poodhaľujú všetko to, čo do skladieb ukryla. Jedno odhalenie je však zrejmé. Ide o album vyzretej speváčky, ktorá presne vie, kam chce kráčať a čo chce ponúknuť svojím fanúšikom.

Nekončí to však iba albumom Tajomstvá. Knechtová totiž svoju novinku nahrala aj v angličtine, v ktorej dostala názov Love and Regret. Práve s touto verziou albumu má totiž v pláne preraziť aj v zahraničí. Či sa jej to podarí, je zrejme ešte tajomstvom aj pre ňu samotnú, avšak zvuk, aký táto platňa ponúka, má potenciál zamiešať karty aj za hranicami.

Katarína Knechtová - Zmier svetlo s tmou

Katarína Knechtová – Tajomstvá
(Universal Music, 2012)