Kde bolo, tam bolo, bolo raz jedno americké mesto, ktoré sa volalo Boston. Do hmlistého rána sa tam zobudil istý chlapík, ktorý celý život nemal peniaze a strašne ich túžil mať.

Kde bolo, tam bolo, bolo raz jedno americké mesto, ktoré sa volalo Boston. Do hmlistého rána sa tam zobudil istý chlapík, ktorý celý život nemal peniaze a strašne ich túžil mať. Sadol si na posteľ a rozmýšľal, čo sa mu to vlastne snívalo. A keď si to všetko uložil v hlave, zistil, že mu v noci niekto zoslal inšpiráciu. Dal dohromady päť mladých kozliatok, pričom ani jedno nemalo viac ako 25 rokov a svojimi postavami si kľudne mohli zarábať všelijakými spôsobmi. Nemuseli ani vedieť poriadne spievať (a ani nevedeli), dôležité bolo, že boli pohromade. A tak vznikol nový hudobný ošiaľ nazývaný boyband, ktorý prerástol doslova do epidémie, pretože to, čo svojho času spôsobili New Kids On The Block nemá v svete hudby obdobu. Isté však je, že spomínaný chlapík sa v peniazoch bude kúpať už až do smrti. Len ťažko by sa však dnes pátralo po troskách, ktoré ostali po prvej novodobej chlapčenskej formácii. Ibaže, koho to zaujíma. Väčší záujem je o peniaze, ktoré takéto kapely dokážu "vyrobiť". A tak sa nemožno čudovať tomu, že chlapci ako z reklamy sa schádzali a schádzali a nové chlapčenské skupiny vznikali a vznikali. Ich životnosť je značne obmedzená. Akonáhle členovia skupiny začnú starnuť, príde koniec. Zarobené však majú statočne, tak čo sa trápiť. V lepšom (či horšom?) prípade ostane pár sólistov, teda jedincov, ktorí v skupine vedeli naozaj spievať a potom už všetko záleží od šikovnosti ich manažérov.
Treba však uznať že takých Robbie Williamsov (ex Take That), či Ronanov Keatingov (ex Boyzone) je skutočne pramálo. A hoci je tento boom už v podstate minulosťou, ešte stále je tu niekoľko holubičiek, ktoré sa snažia zaútočiť na peňaženky rodičov potencionálnych obdivovateliek. To je totiž skupina ľudí (slečny od 5 do 15 rokov), na ktorú sú podobné projekty zamerané.
Ostali ešte Westlife a Blue (kapely, ktoré sú síce chlapčesnké, ale snažia sa nehrať blbý a bezduchý pop nerátam). Je len otázkou času kedy z povrchu zemského zmiznú Westlife, keďže najobdivovanejší macko už vzal nohy na ramená. A iba čas ukáže, čo dokáže splniť skupina Blue z exkluzívnej zmluvy s vydavateľstvom, ktorá podľa dostupných informácií zaväzuje anglickú štvoricu vydať počas troch rokov ešte tri albumy - bŕŕŕ. Koľko ich bude radových a koľkými zalátajú svoju tvorivú dieru v podobe výberových a iných nutností?
Formácia Blue celkom nechtiac a hádam i nevedomky spôsobila menší škandál na Slovensku. Chlapci totiž boli ohlasovaní ako najväčšie hviezdy súťaže miss istej komerčnej televízie, čo k obrazovkám prilákalo toľko nádejných budúcich adeptiek na túto súťaž ako nikdy predtým - len budú musieť ešte dorásť. Šarmantní mládenci nakoniec neprišli a televízia spôsobila 3/4 svojich nečakaných diváčok infarktové stavy. Len s veľkými problémami vysvetľovali, že chlapci mali naozaj prísť, ale kvôli zdravotným problémom nemohli. V očiach tých, ktorí na misske čakali výlučne na vystúpenie Blue už navždy ostanú klamármi, ktorí si na mene ich miláčikov zvýšili sledovanosť. A mladým slečnám s rozpálenými lýtkami len ťažko niekto vysvetlí, že pravda bola niekde úplne inde. Čo tu ostane po Blue pre budúce generácie? Celkom nič! Pretože už o také 3 - 4 roky si len ťažko na nich niekto spomenie a aj dnešné teenegerky sa len pousmejú nad svojou niekdašou ješitnosťou. Tých pár hitov (prerobených istých evergreenov a niekoľko srdcervúcich dojákov) sa občas ozve z reproduktorov na kolotočoch a to je všetko.
Súčasnosť je však iná. Štvorica Blue je považovaná za jednu z najlepších chlapčenských formácií vôbec a s albumom Guilty, z ktorého už vonku vyšľahli plamene troch singlov láme neuveriteľné rekordy. Čo na tom, album by to nebol zlý, keby vyšiel pred 10 rokmi a Blue by boli jednou z prvých chlapčenských formácií. Ibaže v tom čase Antony, Duncan, Simon a Lee svorne ťahali po dvore drevených káčerov a o svojej budúcnosti nemali žiadne predstavy. Komerčná doba im však bola mimoriadne naklonená a tak dostali šancu predviesť sa.
Nemôžem si pomôcť, ale na albume Guilty som nenašiel jedinú pesničku, o ktorej by som s nadšením povedal, že je to hit. Darmo, Breathe Easy môže hrdo vyhrávať všetky hitparády a byť najhranejšou pesničkou, navždy to ostane len komerčne dokonale pripravená srdcovka, zameraná na určitú skupinu ľudí, ktorá ju zhltne aj s návnadou. Ako to už býva u takýchto skupín zvykom, tie najlepšie pesničky na albume sa nikdy nestanú hitmi. Pritom taká Alive si naozaj zaslúži pozornosť. Ale to je jedna z mála výnimiek, ktorá až okato vytŕča z 15 miestneho davu.
Technicky je album zvládnutý perfektne. Vynikajúco a čisto nahraný. Keby sa hodnotila výlučne jeho zvuková stránka, tak môj ty bože aj nejakú cenu by si zaslúžil. Ibaže hudobne je to celé dosť jednotvárne, nič nové, nič zaujímavé, nič, čo by vyrazilo dych. No a spev? Spomeniem vokály. Po tejto stránke je to fakt dobré. Ibaže spevácke party jednotlivých členov formácie sú mdlé a nevýrazné. Má sa to podobať čiernej hudbe, ale je tu problém. Tú treba vedieť robiť a tiež spievať. Takže celý projekt ostal v rovine popu, ktorý je len málo stráviteľný. Milé slečny, je mi jasné, že keby ste mohli, tak ma rozrežete za živa, zabalíte do vriec a zakope do nekonečnej hĺbky. Nevadí. Je to omnoho menší trest ako pustiť si trikrát za sebou album skupiny Blue. A buďte si isté, že o pár rokov to budete vnímať rovnako.

Vydavateľstvo: EMI/Monitor, 2003
Celkový čas: 57:04

01. Stand Up