Pekelne dobrý soundtrack. Hoci slovo pekelne by som asi v prípade filmu Umučenie Krista nemal príliš používať. Ale čo už, je to vonku. Kto videl film, musí uznať, že Mel Gibson sa ako režisér vskutku pochlapil a uviedol svojim novým filmom svet do šialenstva.

Pekelne dobrý soundtrack. Hoci slovo pekelne by som asi v prípade filmu Umučenie Krista nemal príliš používať. Ale čo už, je to vonku. Kto videl film, musí uznať, že Mel Gibson sa ako režisér vskutku pochlapil a uviedol svojim novým filmom svet do šialenstva. A nielen to. Dokázal filmových fanúšikov rozdeliť na dva tábory. Ten prvý je z filmu nadšený, ten druhý viac - menej prekvapený. V každom prípade Gibson vytvoril kontroverzné dielo, o ktorom sa bude ešte neuveriteľne dlho diskutovať. A dokázal ním prilákať do kina i ľudí, ktorí by za iných oklností okolo tohoto "diablovho stánku" ani neprešli. To, že ľudia odchádzajú počas predstavenia nespôsobilo slabé spracovanie. Práve naopak. Umučenie Krista je až príliš reálne a mnohým sa pri sledovaní scén robí nevoľno a tak sa vychádzajú predýchať. A tie diskusie po vyjdení z kina. Ja osobne milujem, keď sa niekomu niečo také podarí a Gibson je po vzhliadnutí tohoto filmu u mňa veľký pašák.
Sladký Mel však nenechal nič na náhodu a veľké množstvo ziskov z filmu si zaistil i tým, že je nielen jeho režisérom, ale i producentom a tiež sa ako producent podieľal i na soundtracku. Tie vyšli hneď dva. Jeden so scénickou hudbou a druhý s pesničkami, ktoré ho k filmu inšpirovali. Priznávam, že tak dobrý pesničkový soundtrack som naposledy počul presne pred desiatimi rokmi, keď i v našich kinách triumfoval film Philadelphia. Osobne soundtrack k nemu považujem za akúsi učebnicu filmovej pesničkovej hudby. A muselo ubehnúť až desať rokov, kým sa našiel niekto, kto pre svoj film pripravil rovnako výborný, ak nie ešte lepší produkt.
Platňa ponúka desať ponurých, pomalých, melancholických melódií, medzi ktorými poslucháč nájde nejedno prekvapenie. Hneď v úvode sa ponúkajúca Holly Williams je vražedný nástroj. Ak by mal túto pesničku naspievať niekto ešte raz, tak rovnako kvalitne by sa do tejto tklivej balady dokázala vložiť snáď iba Sinead. Dokonalosť, ktorá privádza trasenie žalúdka a pichanie v hlave. A to je len úvod. Írsku speváčku si ešte na chvíľu požičiam ako prirovnanie k speváčke kapely Cranberries. Dolores O´Riordan na albume spieva kresťanský tradicional Ave Maria a v prvých momentoch je veľmi ťažké priradiť k jej interpretácii niekoho iného ako jej írsku kolegyňu. Mnohým to dôjde až vtedy, keď si to prečítajú v booklete.
Prekvapenia však pokračujú ďalej. Spôsobom a capella zaspievaná skladba Are You Afraid To Die, Leonard Cohen, Bob Dylan Nick Cave a niekoľko gospelových vypaľovačiek. To je len v skratke vychytených niekoľko priorít tohoto unikátu. Nemalým šokom (pre mňa osobne) bola "účasť" Elvisa Presleyho na tejto skladačke. Akosi mi tam nesedel. Po vypočutí celého albumu však nemožno pochybovať o tom, že tu má svoje miesto, hoci práve jeho pesnička tu pôsobí dosť zbytočne.
Majiteľ CD-čka nemôže čakať žiadne prudké zrýchlenie, album je absolútne pomalý a nádherný. Jeho zostavovatelia mali pri výbere skladieb naozaj dobrý nos. Priznám sa, že v kostole som bol asi 4-krát za 30 rokov svojho života. Pri počúvaní tejto platne som však náhle dostal chuť zobrať sviečku a tento album a stráviť v tomto svätostánku večer. Jediná sviečka a táto hudba, ktorá by sa dokonale ozývala v priestore. Človek po takom zážitku musí odtiaľ vyjsť čistý ako ľalia. Amen.

Vydavateľstvo: Universal Music, 2004
Celkový čas: 51:37

01. Holly Williams - How Can You Refuse Him Now