Tak tomuto sa hovorí vianočná lahôdka. Trocha uštipačnosti, kopy zábavy, ale hlavne profesionálne odvedená práca. To všetko podčiarknuté balkánskou náturou a chuťou zabávať sa.

Tak tomuto sa hovorí vianočná lahôdka. Trocha uštipačnosti, kopy zábavy, ale hlavne profesionálne odvedená práca. To všetko podčiarknuté balkánskou náturou a chuťou zabávať sa. To je vychytený Emir Kusturica a No Smoking Band.
Podľa dostupných informácií sa na hudobný trh vracajú po piatich rokoch a hneď s CD i DVD, na ktorom prinášajú záznam koncertu v Buenos Aires. Takže Balkán v južnej Amerike – k všetkému vyššie spomenutému navyše i kus exotiky.

Kto pozná filmy Emira Kusturicu a okrem výborných príbehov sa zameriava i na bombastickú muziku, vie si veľmi dobre predstaviť, čo môže od tohto produktu očakávať! Muziku, ktorú poznáme skôr z produkcie u nás najznámejšieho Balkánca Gorana Bregoviča, teda muziku podobnú tej, ktorú tvorí on, keďže všetko to má spoločné balkánske korene, ktoré sú v ich tvorbe veľmi citeľné. O tom, že ide o zmes muziky, ktorá je výborná na každú príležitosť, to už hádam netreba ani spomínať. A hlavne kvalitná.
I na tomto albume sa odráža množstvo hudobných prvkov. Od ruských tradicionálov, cez balkánske ľudovky až po útržky klasického a stráviteľného popu. Potešiteľné je, že táto zostava, hoci v pesničkách prvky popu naozaj používa, nie sú pre ňu prvoradé a prvoplánovo na nich nestavia svoje hity. Týmto borcom je v podstate jedno, či z ich pesničky bude, alebo nebude hit. Pre nich je podstatné, že môžu tvoriť. Už len čerešňou na torte pre nich ostáva fakt, že z ich pesničiek nakoniec hity sú a dokonca sa im s nimi podarilo hravo prekročiť hranice vojnou zbombardovanej vlasti a dobyť svet.

Samotný koncert v tomto prípade začína ruskou hymnou, ktorá je spustená z reproduktorov. Nevidel som DVD, ale predpokladám, že počas nej kapela nastupuje na pódium (ukážky z koncertu sú voľne prístupné i na oficiálnej internetovej strane tohto zoskupenia). A potom to už ide pekne zhurta. Toľko energie na jedinom nosiči som ešte nezažil. Prevládajú pesničky spievané v anglickom jazyku, pričom samotný spevák má prízvuk náramne šľahnutý balkánskym dialektom, čo v konečnom dôsledku znie úžasne exoticky. Jeho prejav je dokonalý. Nechýba však ani niekoľko pesničiek v rodnej reči (objavuje sa i nemčina), ale je ich poskromne. Samotnej balkánskej zábavy je však na albume nadostač. A publikum to prijíma plnými priehrštiami a s nadšením. Viem si predstaviť túto zábavu niekde v bratislavskej Inchebe – to by bol nárez (rovnako ako pred rokom na Bregovičovi).

K samotnej koncepcii albumu nemám čo dodať. Niečo tak úžasné som už dlho nepočul. Ak si tento album kupujete s vedomím toho, čo od neho očakávate, tak nemôžete ostať sklamaní. Je to presne to, čo sa vynorí pri vyslovení mena Emir Kusturica. Kus jeho diabolsky dobrých filmov prenesených do hudobnej podoby. A navyše na živo, v podobe dokonalej šou, ktorá ani na moment neunavuje. Práve naopak – každou ďalšou minútou privádza chuť na ďalšiu dávku tohto hudobného šialenstva. Je to unikátny album. Nie za sto, ale za dvesto percent. Vskutku geniálny.

Vyzdvihnúť treba i čistý zvuk, ktorý na živých nahrávkach ešte stále nie je pravidlom, ale v tomto prípade je všetko v absolútnom poriadku. Booklet okrem fotografií z koncertu prináša i texty pesničiek a všetky potrebné informácie. Práve z neho sa dozviete, že samotný veľký pán režisér sa zhostil v tomto projekte úlohy gitaristu a že okolo seba má viac než desať spoluhráčov. Titulná strana bookletu síce moc neprezrádza o samotnom obsahu platne (okrem názvu), ale obrázok na nej je vynikajúci a v obchode osloví na prvý pohľad.
Album, ktorý vychádza na sklonku roka, je zároveň (podľa mňa) hudobnou udalosťou roka a som strašne vďačný, že vychádza i na Slovensku. Hoci je to menšinový žáner a v záplave komerčných gýčov sa určite stratí, osobne ho dávam do obrovskej pozornosti všetkým hudobným priaznivcom. A ešte raz opakujem, že vychádza i na DVD, kde je predpoklad, že sa nachádza rozšírená a najmä kompletná verzia koncertu. Uvidíme – budem po tom pátrať a dám vedieť.

Vydavateľstvo: Warner Music / Forza, 2005
Celkový čas: 72:28

01.  Intro