Filmová hudba sa stala istou súčasťou hudobného biznisu. Mnohokrát sa stáva, že filmová muzika zarezonuje v divákovi omnoho viac, než samotný film a stáva sa legendou.

Filmová hudba sa stala istou súčasťou hudobného biznisu. Mnohokrát sa stáva, že filmová muzika zarezonuje v divákovi omnoho viac, než samotný film a stáva sa legendou. Dnes je už samozrejmosťou, že filmová hudba vychádza spolu s filmom na hudobných nosičoch. Vo svete to bol bežný jav, u nás sa to konečne stáva bežnou vecou. Mnohokrát sa na filmovom CD objavia pesničky, ktoré boli vo filme prehliadnuteľné. Častým javom tiež je, že film prinesie úplne novú pesničku, ktorá sa vzápätí stáva hitom.
Filmovú muziku môžeme rozdeliť na dve časti – pesničkovú a scénickú. Dnes už našťastie nie je pravdou, že filmová hudba zapadá prachom na regáloch obchodov. Stala sa rovnocenným hudobným partnerom, hoci jej význam samozrejme dominuje najmä v období, keď regulárne albumy umelcov vychádzajú poskromne. Na začiatku roka a v letnej uhorkovej sezóne. I v tomto čase sa nazbieralo niekoľko zaujímavých titulov, ktorým sme sa rozhodli pozrieť na zúbok.

Experti
A začneme pekne doma. Po veľkom úspechu filmu Snowboarďáci sa dala čakať lavína komédií s podobným zameraním. I do našich kín už čoskoro prídu Experti.
Vďaka znalostiam v počítačovom svete nemá Oskar núdzu o prácu. Náhle sa z neho stáva dobre vyzerajúci počítačový businessman. Všetko funguje dokonale, predsavzatia v láske sa začínajú napĺňať až do jednej osudnej zákazky... a Oskar sa zrazu ocitne v šialenom kolotoči bizarných situácií, z ktorých niet úniku. Filmová hudba k tomuto filmu je pesničkovým soundtrackom, na ktorom sa v prevažnej miere podieľal Matthew Ruppert.
Prekvapí najmä úvodná skladba Maly Paris Wychodu, ktorá je naspievaná v poľštine. Album ponúka dvanásť pestrých rockových skladieb a absolútne nenudí. Toto je pravdepodobne ten prípad, kedy bude samotný soundtrack lepší, než celý film. Na platni ďalej participovali Tonya Graves, kapela Monkey Business, Ondřej Hejma či Poliak Jacek Bojakowski. Výborný album s hitovými ambíciami. V booklete dominujú najmä filmové fotografie a strohé informácie o autoroch pesničiek. Texty nečakajte. Isté však je, že tento soundtrack dokáže žiť samostatný život i bez filmu, kvôli ktorému vznikol.
Vydavateľstvo: Sony BMG Music Entertainment, 2006
Celkový čas: 48:28

Bewitched
Tento film sa v našich kinách premieta pod názvom Moja krásna čarodejnica a ide o komédiu o čarodejniciach medzi nami v hlavnej úlohe s Nicole Kidman a Willom Ferrellom. I v tomto prípade ide o pesničkový soundtrack, ale tento raz jeho zostavovatelia siahli do hudobných archívov a povyťahovali z nich dvanásť skladieb, ktoré sa hodili k samotnému filmu.
Medzi exkluzívnymi interpretmi nájdete Talking Heads (And She Was), Franka Sinatru (Witcheraft), Ellu Fitzerald (Ding Dong! The Witch Is Dead, Natalie Cole (L-O-V-E), R. E.M. (Everybody Hurts), Louisa Armstronga (Bout Time), The Police (Every Little Thing She Does´ Is Magic), či dvojicu Bing Crosby a Louis Armstrong v duete I Love You Samantha). Ďalšia skladačka filmovej muziky, ktorá si bez problémov podmaní srdcia hudobných fanúšikov a dokáže si žiť vlastný život. A to i napriek tomu, že že nejde o žiadne nové pesničky. Je to však veľmi príjemný a kvalitný, pri ktorom je návrat do hudobnej minulosti absolútne bezchybný.
Krásnemu, jednoduchému, nebesky modrému rozkladaciemu bookletu dominujú opäť filmové fotografie, ktorých výraznou tvárou je samozrejme hlavná hrdinka Nicole Kidman. Nechýbajú všetky potrebné informácie o autoroch pesničiek. Na papieri to síce vyzerá chudobne, no príjemne, obsah CD je ale určite unikátny.
Vydavateľstvo: Sony BMG Music Entertainment, 2005
Celkový čas: 46:52

Oliver Twist
Román Oliver Twist sa stal legendou, rovnako ako režisér Roman Polanski, ktorý prináša na plátna kín najnovšie filmové spracovanie tohto diela. K filmu vychádza i osemnásť piesňový soundtrack, ktorý zachytáva filmovú hudbu z dielne Rachel Portman  (Úsmev Mony Lisy, Hartova vojna, Čokoláda), 45 – ročnej anglickej skladateľky filmovej hudby, ktorá má na svojom konte neuveriteľných 59 filmových hudobných eposov od roku 1982.
Scénická filmová hudba je určená najmä tým, ktorí už mali možnosť vzhliadnuť tento vskutku výborný film a vedia si samostatné hudobné časti vsunúť do filmových pasáží. Inak je scénická hudba prevažne doménou skutočných filmových fanúšikov a málokedy sa stáva, žeby si ju zakúpil i bežný hudobný spotrebiteľ. Ani v tomto prípade to nie je inak. Ak ste videli film, dokáže sa mysľou presunúť do jeho úžasných pasáží. Ak nie, bude pre vás Oliver Twist úžasnou prechádzkou záhradou vážnej hudby, kde sa v plnej kráse predviedol orchester a nonšalancia tohto hudobného žánru dostala obrovský priestor prezentovať sa v tom najlepšom svetle.
Booklet projektu je veľmi jednoduchý, rozkladací, pričom má iba šesť strán, na ktorých dominujú celostranové fotografie a pár potrebných základných informácií. Na počúvanie veľmi príjemné.
Celkový čas: 53:26