Nová edícia vydavateľstva Opus pokračuje ďalším mimoriadnym titulom. Tento raz vydavateľstvo mapuje prostredníctvom Autorskej edície autorskú tvorbu jednotlivých skladateľov, ktorí sa bezpochyby zapísali do dejín slovenskej populárnej hudby.

Nová edícia vydavateľstva Opus pokračuje ďalším mimoriadnym titulom. Tento raz vydavateľstvo mapuje prostredníctvom Autorskej edície autorskú tvorbu jednotlivých skladateľov, ktorí sa bezpochyby zapísali do dejín slovenskej populárnej hudby. Je preto zrejmé, že albumy v tejto edícii prinesú pôvodné pesničky rôznych umelcov, s ktorými daný skladateľ spolupracoval.
Po mimoriadne vydarenom albume Janka Lehotského prišiel momentálne rad na tvorbu majstra Gejzu Dusíka. Je celkom pochopiteľné, že rad prišiel práve na tohto autora, keďže pred časom sme si pripomenuli jedno z jeho výročí, v tomto roku by totiž oslávil storočnicu. Album mapuje prostredníctvom 22 skladieb obdobie od roku 1965 až po rok 1986, pričom obdobie nového tisícročia mapuje album prostredníctvom pesničiek Milana Lasicu, ktorý si skladby z Dusíkovej tvorby prevzal do svojho geniálneho repertoáru. Už okrem spomínaného umelca na platni objavíte i také mená ako Karol Duchoň, František Krištof Veselý, Ivan Stanislav, Peter Dvorský, Bea Littmannová, Jana Kocianová, Dušan Grúň a mnoho ďalších. Samozrejme, že ide o zostavu skladieb určenú predovšetkým milovníkom Repete, avšak verím tomu, že sa v tomto albume vzhliadnu i mladší poslucháči.
Ako uvádza v booklete k albumu ďalšia legenda, Pavol Zelenay, u Dusíka je obdivuhodný najmä rozsah jeho tvorby. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že všetky jeho piesne sú z operiet, ale pravda je taká, že pre hudobno-dramatické diela napísal do 250 piesní a v autonómnej tvorbe skomponoval približne 120 skladieb. Väčšina z tých 370 skladieb sa stala nesmrteľnými evergreenmi.

Gejza Dusík (* 1. apríl 1907, Zavar – † 6. máj 1988, Bratislava) bol slovenský hudobný skladateľ. Patrí medzi priekopníkov slovenskej populárnej hudby. Gejza Dusík je spolutvorcom dejín nášho hudobného umenia, spolu so svojimi generačnými druhmi Alexandrom Moyzesom, Eugenom Suchoňom a Jánom Cikkerom. Hoci pôsobil na poli zábavného žánru, jeho vklad do hudobnej moderny, ako tvorcu slovenskej národnej operety, je veľmi významný. Po maturite v roku 1928 absolvoval štyri semestre Lekárskej fakulty na univerzite v Bratislave. Keďže už v čase gymnaziálnych štúdií bol autorom viacerých obľúbených tanečných piesní, medicínu zanechal, a rozhodol sa venovať iba hudbe. Odišiel študovať na Nové viedenské konzervatórium (Neues Wiener Conservatorium) kompozíciu. Strávil tam roky 1932 – 1936. Už v roku 1935, teda ešte pred absolvovaním konzervatória, mala v Slovenskom národnom divadle v Bratislave premiéru jeho prvá opereta Tisíc metrov lásky. Napísal ju na námet dobovej veselohry Emanuela Brožíka, na textoch spolupracoval Dr. Juraj Haluzický. Gejza Dusík je autorom asi 250 tanečných piesní, hudobných komédií a operiet. Celkove napísal dvanásť operiet, z nich do roku 1945 bola najpopulárnejšia Modrá ruža na libreto Dr. Pavla Braxatorisa. Socialistické umenie operetu dlho odmietalo ako buržoázny prežitok. Bol to však práve Gejza Dusík a jeho dlhoročný verný libretista Pavol Braxatoris, ktorí na javisku Novej scény oživili tradíciu v roku 1954 operetou Zlatá rybka.
Vydavateľstvo: Opus, 2007
Celkový čas: 63:37

01. Rodný môj kraj (Karol Duchoň)