Nech je ako chce, a nech adolescentmi šklbe akýkoľvek módny vplyv, jedna vec ostáva stále pozitívna – náš folk, napriek mediálnemu embargu, určite netrpí nedostatkom výrazných osobností.

Nech je ako chce, a nech adolescentmi šklbe akýkoľvek módny vplyv, jedna vec ostáva stále pozitívna – náš folk, napriek mediálnemu embargu, určite netrpí nedostatkom výrazných osobností. Aj keď  pravda je, že tých, ktorí predstavujú síce potrebnú, solídnu, ale predsa len priemernú základňu, je logicky  oveľa viac, rovnako ako vo všetkých odvetviach ľudskej činnosti.
Meno pesničkára Slávka Janouška možno nie je u nás toľko skloňované, ako povedzme Jarka Nohavicu, jeho postavenie vo folkových kruhoch je však o to pevnejšie. Apropo, Janoušek a ďalší folkoví pesničkári pôsobiaci aj za totalitných čias môžu byť teraz po Nohavicových udavačských kačiciach právom celkom slušne nahnevaní nad tieňom, ktorý nechtiac sadá aj na ich hlavu. Veľa ľudí je sklamaných, a aj keď určite nikdy nebolo všetko tak, ako sa to podáva senzácie chtivým čitateľom, stará múdrosť hovorí, že bez ohňa niet dymu... Ale nie o tom som chcel.

Slávek Janoušek prichádza tiež so senzáciou, ale z iného súdku. Kráčajúc dobou sa rozhodol aj on zaradiť na svoj album bonusové skladby, avšak urobil to svojským  spôsobom – nezaradil ich na koniec albumu, ale s poradovými číslami 2, 3, 4 prakticky otvárajú album. Aj keď v pravom slova zmysle o bonusy ani nejde.
Vysvetlím. Album Kdo to zavinil, ktorý bol Janouškovým debutovým albumom, vyšiel v Supraphone v roku 1988 a tvorilo ho 11 pesničiek (Bonton Music ho potom ešte v roku 1996 vydal v reedícii). Keďže album už dlhé roky nie je k dostaniu a stále je oň ešte veľký záujem, Janoušek sa rozhodol o ďalšiu reedíciu, tentoraz vo vlastnej réžii a po svojom. Album doplnil nahrávkami z  EP platni Řekni co vidíš z okna (Panton 1987), ktoré krátko pred natočením LP Kdo to zavinil vznikli v tom istom zlínskom štúdiu V u Iva Viktorina, v rovnakej nálade a s rovnakými muzikantmi. Tieto tri „piesne sídliskového typu“ (Jasnovidecká, Samoobsluha, Pohled z okna) sa na reunione dostali ako bonusy (síce dosť netradične umiestnené) a ako tvrdí autor,  materiál je až teraz úplne kompletný.

Pri pohľade na album Kdo to zavinil musíme mať stále na vedomí, že tento materiál vznikal pred takmer dvadsiatimi rokmi. Keď sa započúvate do textov, nemusíte byť ani básnikom, aby ste postrehli, že ide o veci nadčasové (oh, ako nerád  používam túto frázu). Janoušek pracuje originálnym, metaforickým jazykom. Často mieri pod rúškom ľahkej pesničky s kabaretným nádychom proti falošnému optimizmu a prekrúcaniu podstaty javov. Neraz sa v jadre epickej momentky zo života dotýka problému tvorivej slobody, emigrácie, nesplnených ideálov a premárnených šancí. V pesničkách dominujú motívy domova – ako istoty, ku ktorej sa môžeme vracať i ako inšpirácie a zdroje tvorby. Motívy hudby, pesničiek a spevu zasa ako niečo, čo človeku pomáha žiť, prostredníctvom čoho môže vyjadriť nádeje a túžby.

Ideový zámer albumu Kdo to zavinil mi prichodí ako snaha zachytiť pocity vtedajšieho zrelého pesničkára - tridsiatnika, ktorý síce registruje určitú nespokojnosť davu i výskyt nových obmedzencov, ale nič mu to neuberá ani na zmysle pre hravosť a recesiu, ani na jeho jemnej poetike. Celkovo prevláda dôvod k optimizmu, veď pozitívny postoj k životu je predovšetkým záležitosťou každého jedinca a nie panujúcich pomerov.

Pesničky, kde Janoušek prekračuje únosnú mieru svojej kantorskej veľavravnosti, inak neoddeliteľnej súčasti jeho charakteristického prejavu, tvoria tu menej podstatnú časť repertoáru. Jeho dobrosrdečnosť netrpí vtieravosťou, vtipnosť nútenosťou, pointy triviálnosťou. Janoušek pôsobí uvoľnene, hravo, bezprostredne (Klukovské války, Je to možný, tohleto?), snáď ako nikdy potom na ďalších albumoch. A keď sa pustí do vážnejších tém, nevyznieva to ako mudrlantova mravná lekcia nám ostatným menej pomazaným (Mumie). Avšak bezkonkurenčne na celej nahrávke vyhráva titulná Kdo to zavinil. Takéto piesne Janoušek neprodukuje ako na bežiacom páse, ale aj keby sa prehliadla, stále zostáva dosť dôvodov zaradiť tohto pôvodne vyštudovaného učiteľa medzi najvyššie hviezdy domácej folkovej ligy.

Snáď by mohol niekto protirečiť, že Janouškovi popri nadšenom, ale živelnom muzicírovaniu dobre sa baviaceho pesničkára chvíľami chýba potrebný nadhľad k posúdeniu, či to bude rovnako zábavné aj pre poslucháčov. Myslím si, že jemu na tom vôbec nezáleží. A ani mne. Podľa môjho je  Kdo to zavinil Janouškovým doteraz (a už asi nikdy) neprekonaným počinom, ktorý si v česko-slovenskej folkovej diskografii zastáva svoje skalopevné miesto.

Vydavateľstvo: JAN
Celkový čas: 57:44
Žáner: folk