Bývalý frontman legendárnych Oasis, spevák a skladateľ Liam Gallagher, vydal už štvrtý album pod svojím menom. Tentokrát však nejde o sólovku, ale o spoločný počin s gitaristom Johnom Squireom, známym z dlhoročného pôsobenia v kapele The Stone Roses.

Priateľstvo medzi dvoma legendami manchesterského rocku nie je žiadnou novinkou. Liam Gallagher už v začiatkoch Oasis považoval The Stone Roses za vzor, jeho podoba, štýl či "tanečné" kreácie na pódiu sú inšpirované Ianom Brownom. Sám John Squire hosťoval už pri nahrávaní jedného z najväčších hitov bratov Gallagherovcov Champagne Supernova z ospevovaného albumu (What's the Story) Morning Glory? z roku 1995.

O rok neskôr sa predstavil ako hosť na vypredaných koncertoch Oasis v Knebworthe a túto úlohu si zopakoval aj v roku 2022, keď sa na miesto činu vrátil s Liamom Gallagherom na jeho, opäť vypredaných, koncertoch. Prvé náznaky možnej spolupráce kolovali už v tom istom roku, keď sa hovorilo o Champagne Supernova Supergroup. Domnienky sa premenili na skutočnosť keď začiatkom roku 2024 predstavili páni spoločný singel Just Another Rainbow, ohlásili spoločný album a spolu s ním aj turné.

Koktejl manchesterského rocku a šesťdesiatkového zvuku

Očakávania boli právom vysoké a dvojica sa postarala o príjemné prekvapenie. Na celom albume nie je počuteľná žiadna prehnaná inšpirácia či nebodaj recyklácia skladieb Oasis alebo The Stone Roses. Domovské kapely zostali za dverami nahrávacieho štúdia. Album má nádych starého poctivého rock'n'rollu šesťdesiatych rokov, inšpirácie môžeme skôr hľadať v tvorbe rockových velikánov ako Jimi Hendrix, The Yarbirds, The Beatles, The Rolling Stones alebo The Animals.

Zaručenou pečaťou originality a jedinečnosti je Liamov vokál, ktorý si ťažko pomýliť s niekým iným (teda aspoň kým ho nenapodobní umelá inteligencia). Squire sa so svojou gitarou doslova mazlí v každej z desiatich položiek dostáva dostatočný priestor na svoju majstrovskú hru. Zaujímavosťou je, že autorom celej hudby i všetkých textov je práve John Squire, takže si mohol dovoliť nechať si v jednotlivých položkách tento priestor pre seba. A spravil dobre.

Musím sa priznať, že prvý singel Just Another Rainbow na mňa po prvom vypočutí pôsobil  pomerne rozpačito. Skladba je pomerne roztiahnutá a na v porovnaní s väčšinou tvorby Liama Gallaghera z posledných rokov ale i z deväťdesiatych rokov je až prekvapivo pomalá. No keď ju doplnil celý album, zapadla na jednotku a patrí k tým silnejším skladbám. Druhý singel Mars to Liverpool ju ale predsa o malý krok prekonal. Svižnejšie tempo, pozitívnejšia melódia, chytľavejší text a refrén ako stvorený pre Gallaghera, ktorý bude nepochybne fungovať vždy, keď túto skladbu zaradí do svojho koncertného setlistu.

Tretím singlom, ktorý vyšiel až po vydaní albumu, a zároveň jeho úvodná skladba, je Raise Your Hands, ktorá šľape rovnako dobre ako Mars to Liverpool. V skladbe I'm a Wheel možno počuť inšpiráciu bluesom, podobne ako v Love You Forever.

Make It Up As You Go Along nesie známky inšpirácie The Beatles, You're Not The Only One zase začína klasickým rock'n'rollovým introm v spojení Squireovej gitary a klavíra. I'm So Bored patrí skôr k tým rýchlejším a dravejším kúskom na albume, kým záverečná a Mother Nature's Song album pekne uzatvára v pomalšom tempe.

Hviezdna zostava sa postarala o nadčasový retro rockový zážitok

Okrem samotného Liama Gallaghera a Johna Squirea sa na albume predstavuje aj Joey Waronker za bicími. V minulosti pôsobil napríklad ako bubeník Rogera Watersa, Becka, R.E.M. či ako člen sprievodnej kapely Thoma Yorkea v dobe albumu The Eraser a neskôr aj ako člen kapely Atoms for Peace.

Produkcie a basovej linky sa ujal Greg Kurstin. Ten už v minulosti spolupracoval s Gallagherom na jeho troch sólových albumoch As You Were (2017), Why Me? Why Not. (2019) a C'mon You Know (2022). Okrem toho produkčne spolupracoval napríklad aj s Kylie Minogue, Lilly Allen, Britney Spears, Devo, Jamesom Bluntom, Panic! at the Disco, Foster the People, Beckom, Foo Fighters či Paulom McCartneym.

Liam Gallagher a John Squire sa spoločne s týmito hudobníkmi postarali o výborný celistvý album, ktorý prináša poctivý rock'n'roll, Gallagherov hlas vo výbornej forme a Squireovu fenomenálnu gitarovú hru. Kritici môžu povedať, že jednotlivé skladby sa zlievajú alebo že album neprináša nič nové, a tento uhol pohľadu je úplne v poriadku.

Skutočne nejde o prelomové dielo svetovej hudby, no fanúšikovia Liama Gallaghera môžu byť s výsledkom spokojní. Je totiž ďalším dôkazom, že aj bez svojho staršieho brata po svojom boku je autentickou rockovou hviezdou, ktorá má stále čo povedať. Liamovi Gallagherovi sa podarilo po rozpade Oasis a nie veľmi úspešnom projekte Beady Eye vstať z popola a za posledné roky dokázal naservírovať štyri po sebe idúce výborné albumy.

Liam Gallagher & John Squire – Liam Gallagher John Squire
(2024, Warner Music UK)

1. Raise Your Hands