Fallgrapp nedávno vydali svoj tretí štúdiový album, ktorý právom patril k najočakávanejším hudobným udalostiam roka na Slovensku. S novinkou sa im podarilo nadviazať na jej úspešných predchodcov a už teraz možno povedať, že Ostrov patrí k tomu najlepšiemu, čo nám môže rok 2020 na domácej scéne dať. Názov albumu možno vnímať aj ako metaforu slobodnej tvorby bez tlaku očakávaní, ktorej výsledok znie absolútne presvedčivo.
Vydanie očakávanej tretej štúdiovky malo byť dôvodom, ktorý by dotiahol do klubov stovky nedočkavých fanúšikov, aby si osemčlenné hudobné zoskupenie užili naživo so všetkou pompou. Namiesto toho album plní doslovný význam svojho názvu. Vytvára hudobný Ostrov, ktorý je miestom, kde môžete krásne precítiť smútok, uvažovať o vzťahoch, ale na druhej strane na ňom nájdete aj útočiská zábavy a je možné, že pri niektorých skladbách budete mať opäť chuť tancovať.
Mladá krv v rukách Fallgrappu
Ústrednou postavou projektu je Jureš Líška, ktorý však k procesu tvorby povoláva všetkých členov kapely. Aj v tom sa skrýva sila albumu Ostrov, kde sa na prvotné nápady hlavného autora nabaľuje spoločná tvorivá energia, ktorá je zvýraznená s pomocou externých mladých talentov. Je veľmi sympatické, že priestor dostávajú širšej verejnosti nie veľmi známe mená ako Martin Matys, ktorý rapuje v atmosférickej Smutnobielej a tiež v emotívnej Iba ďalej kráčam, a spevák Simon Štubniak alias The Curly Simon, ktorý je hlasom popovo-tanečnej Keď padal sneh.
Neopočúvanosť ich hlasov je však len jedným z viacerých elementov, ktoré novinku odlišujú od predošlých albumov Fallgrappu. Ostrov je nevšedný a rôznorodý album, ktorý hudobne osciluje medzi éterickými pomalými skladbami a tanečnejšími kúskami v štýle nadžánrovej klubovej elektroniky. Zastrešujúcim prvkom a zároveň akýmsi "trademarkom" kapely je elegancia sláčikov, s ktorými tentokrát Jurešovi pomáhal aj Martin "Majlo" Štefánik z Ľudových Mladistiev.
Práve vďaka sláčikom si Fallgrapp zachováva svoj signifikantný zvuk, ktorý si (ani v medzinárodnom kontexte) s nikým nepomýlite. Zároveň však s ešte väčším hudobným nadhľadom, prehľadom a sebavedomím ukazuje svoj široký hudobný záber a bohaté inštrumentálne možnosti. Ostrov ponúka komplexný hudobný balíček, ktorý je takmer nemožné žánrovo zaradiť, no o to ľahšie si ho poslucháč užije. A ešte väčšia radosť to bude, keď celý tento kumšt budeme môcť počuť naživo. Snáď nám aspoň jesenné obdobie takýto zážitok umožní.
O vzťahoch neošúchane
Novinka Fallgrappu však nie je len o multižánrovým hybridom a zmesou originálnych hudobných nápadov. Sila albumu spočíva tiež v skvelých textoch, ktoré načrtávajú témy akoby maľovali obrazy. Okrem dvojice Nora Ibsenová a Jureš Líška, sa na niektorých textoch podieľali aj Katarzia a Lukáš Fila, vlastné party si napísali spomínaní hostia Martin Matys a Simon Štubniak, a tak ako na oboch predošlých albumoch, aj tentoraz svoje textárske umenie ukázala talentovaná Dagmar Mišíková.
Aj vďaka textom, pri ktorých je cítiť odlišné prístupy k tvorbe, skladby fungujú ako silné jedince. Každá je svojská a monotónnosť absolútne nepripadá do úvahy. Nikdy neviete, čo bude ďalej a kam sa bude album uberať. Hneď v úvode sa poslucháč poteší, že Fallgrapp si udržal svoju epickosť v skladbe Smutnobiela, kde v duete s Matysom emotívne spieva skvelá Nora Ibsenová, tak ako sme zvyknutí. Ale potom príde energická Keď padal sneh, v ktorej atmosféru rázne zmení The Curly Simon a zrazu zistíte, že možno bude mnohé inak, ako ste čakali.
Ostrov je album o vzťahoch i o smútku, čo mu dodáva melancholický charakter. K silným momentom patrí Iba ďalej kráčam, ktorá vznikla pre slovenský seriál Jenny o tínedžerke s onkologickou diagnózou. Skladba ukazuje dva pohľady na životnú situáciu. Kým refrény patria hlavnej hrdinke, rapové party sú podané z perspektívy rozprávača príbehu, ktorým je Martin Matys. Výsledkom ich spojenia s emóciou obsiahnutou v samotnej hudbe je bolestivo krásny hudobný príbeh, ktorý skvele funguje aj bez spojenia so seriálom. Aj videoklipu by celkom prospelo, keby nebol postavený na záberoch z neho a namiesto toho by ponúkol typickú fallgrappovskú vizuálnu estetiku. Na druhej strane je však pozitívne, že si kvalitnú slovenskú kapelu, ktorú domáce rádiá (okrem Rádia_FM) vytrvalo ignorujú, všimli aspoň ľudia z televízie.
Bezstarostne pôsobí inštrumentálna Terracotta, ktorá dáva poslucháčovi priestor na vlastné myšlienky, ale inšpiruje ho pozitívnou melódiou. Drobnou výčitkou by mohlo byť radenie skladieb. Dramaturgii albumu chýba línia, dej, ktorý by držal album pokope, takže skladby pôsobia skôr ako samobytné subjekty. Možno ich však vnímať aj ako časti mozaiky, akési pocitové obrazy vychádzajúce zo života, ktoré spoločne tvoria pôsobivý celok, nech by boli zoradené akokoľvek. Napokon, v dnešnej dobe nie je ničím výnimočným, že si poslucháči z albumov robia vlastné playlisty, kde si skladby zoradia podľa seba. A ani samotná kapela zrejme na vinylovej verzii albumu neponúkne úplne identický tracklist - aj predošlý album V hmle bol na CD a LP usporiadaný inak.
Už teraz je isté, že rok 2020, napriek svojej podivnosti, je na slovenskej scéne rokom silných albumov a do tejto skupiny možno bez váhania zaradiť aj Ostrov. Jureš Líška o ňom hovorí ako o vyzretom albume, s čím nemožno nesúhlasiť. Kapela sa posunula hudobne i textovo, nahrávka je viac kolektívnym dielom a skvele naň zapadli aj hostia. Mimochodom, malo sa medzi nimi objaviť aj meno jednej veľmi známej slovenskej speváčky, čo síce nakoniec nevyšlo, ale Fallgrapp aj bez prominentnej hostky potvrdil, že patrí medzi domácu špičku.
Fallgrapp - Ostrov
(Gergaz, 2020)
1. Smutnobiela
2. Keď padal sneh
3. Ostrov
4. Môžeš prísť
5. Terracotta
6. Mĺkvy
7. Letí
8. Uletí
9. Iba ďalej kráčam
10. V lístí
Album môžete počúvať a podporiť kúpou na Bandcampe:
Autorka: Marína Valentovičová
Foto: Kari Ann Haskell
Súvisiaci interpreti: Fallgrapp