>

Recenzie

>

Fallgrapp výzvu druhého albumu zvládli. Priniesli osvieženie, ktoré scéna potrebuje

Fallgrapp - V hmle

Fallgrapp - V hmle 28.03.2017 - 13:00 | Marína Valentovičová

Tri roky od debutového albumu Rieka sa zdali naozaj dlhé, no dnes vieme, že čakanie sa oplatilo. Fallgrapp pred pár dňami vypustili do sveta svoj druhý štúdiový album a o pozitívne reakcie nie je núdza. Oprávnene. Kým Rieka priniesla okrem originálneho zvuku aj chytľavé hity, ktoré nováčikom na scéne zabezpečili raketový štart, novinka V hmle je v súlade s názvom nielen jemne zahmlená, ale najmä zrelšia, zvláštne tajomná a letmo exotická.

Keď na Radio_Head Awards 2014 získali štyri ocenenia, bolo to veľké prekvapenie, ktoré prinieslo ambicióznemu projektu žiadanú pozornosť. Fallgrapp sú značkou s vlastným zvukom a charakteristickým prejavom, no pri všetkých tých splnených očakávaniach po prvom albume ponúkajú na novinke aj niečo nové, iné, čo nasmeruje poslucháča na cestu objavovania. Bez väčších problémov sa tak vyhli známemu "syndrómu druhého albumu", predstavujúcemu tlak z očakávaní po úspešnom debute (alebo všeobecnejšie - prelomovom albume), na ktorý musia umelci zároveň nadviazať, aj ho prekonať, resp. posunúť sa ďalej.

Harmónia zvukov aj hlasov

Fallgrapp to dokázali aj vďaka tomu, že sa s tvorbou albumu V hmle neunáhlili. Na nových skladbách síce začali pracovať bezprostredne po vydaní debutu, dopriali si však dostatok času na dozretie materiálu a zdá sa, že to nahrávke prospelo. Množstvo energie, ktorú jej venovali, sa pretavilo do pestrého, no pritom kompaktného a mimoriadne ladne plynúceho celku.

Tvorba druhej štúdiovky priniesla kapele niekoľko úplne nových skúseností. Predovšetkým obsahuje viacero zaujímavých vokálnych spoluprác. Ako prvý singel bola ešte na jeseň predstavená skladba Dym, v ktorej zamatová farba "frontmanky" Nory Ibsenovej pekne ladí v duete s Jurajom Benetinom (Korben Dallas). Mužské vokály pritom znejú na albume Fallgrapp prvýkrát, a to aj v podaní samotného lídra skupiny, skladateľa a producenta Jureša Líšku. Zároveň sa tiež prvýkrát zaplietli s rapom v spolupráci s Vecom v skladbe V predstavách.

Svoju silu však Fallgrapp ukazuje aj v klubovejších skladbách ako Session, za ktorou stojí ako hosť aj Jimmy Pé, či Echinacea. Kým pesničky so spevom sú skôr pomalšie, melodickejšie a často v sprievode sláčikov, inštrumentálne kúsky nechávajú vyniknúť divotvornú energiu elektronickej hudby. Nahrávka tak chvíľami pôsobí zasnene, inokedy pritvrdzuje a zvádza k tancu.

Skladby sú vytvárané z množstva hlasových a zvukových vrstiev, ani zďaleka však nejde len o producentskú alchýmiu. Fallgrapp je v prvom rade osemčlennou koncertnou kapelou, preto neprekvapí, že nad elektronickými zvukmi sa väčšinou týči bohatá sekcia živých nástrojov. Príkladom je skladba Vietor, ktorej skrátenú verziu s videoklipom kapela zverejnila v deň vydania albumu. V plnej, vyše päťminútovej podobe je krásnou ukážkou Jurešovej schopnosti a citu kombinovať elektroniku, živé nástroje a spev v jeden harmonický celok.

Nejasná mágia a vôňa cudziny

Album má celkovo oproti debutu prepracovanejší zvuk a aranžmány, napriek tomu je ľahko stráviteľný a poslucháča bez námahy vtiahne do svojho hudobného príbehu. V slovách by ste však príbehy hľadali márne, Fallgrapp stavili na abstrakciu. "Blúdime hmlou, stratení z ciest pod hladinou," spievajú v melancholickej nálade titulnej skladby V hmle jednohlasne Nora, Jureš a talentovaný hosť Samuel Hošek. Rovnako ukryté v hmle, resp. zahalené v poetike, zostávajú aj významy ďalších skladieb. Namiesto veľkých myšlienok v textoch tak ide skôr o akúsi reťaz obrazov s výrazným emočným pôsobením zameraným priamo na poslucháča.

Energickú nahrávku plnú rozmanitých hudobných nápadov otvára skladba s krkolomným názvom Ouagadougou, nesúca meno podľa hlavného mesta afrického štátu Burkina Faso. Predstavuje dynamický úvod a už samotný názov skladby predznačuje cudzokrajný vplyv, ktorý je na albume citeľný, a dodáva mu príchuť exotiky. Jedným z neprehliadnuteľných kúskov je Gejša s atmosférou Ďalekého východu. Hosťujúca mladá speváčka Nina Kohoutová má v hlase pútavú zvláštnosť, a hoci je zasadená do rozmanitého prostredia zvukov, stále dokáže vyniknúť.

Skladieb so singlovým potenciálom je na albume pomenej, okrem spomínaných Dym a Vietor by mohla z rádií znieť napríklad Akoby. Tá je však zároveň malým experimentom, keďže je na albume rozdelená na dve časti. Ako nám prezradil Jureš, za týmto nápadom stojí myšlienka, že by mohla byť prijateľnou pre rádiá, kde by však vo svojej plnej takmer šesťminútovej podobe neobstála. Vytvoril preto elegantný strih a skladba je na albume na pokračovanie. Jej prvá časť sa rozbieha v hip-hopovom tempe a v závere vrcholí v elektronickej prestrelke. Tá je zároveň prechodom do Akoby pt. 2, kde dostáva priestor živá basgitara (hosťujúci Luky Kakao), čím sa razom zmení charakter pesničky. Aj v chuti prekvapovať poslucháča a dávať skladbám viacero úrovní spočíva čaro tohto albumu.

Fallgrapp na úspešný debut Rieka nadviazali výborným spôsobom a možno očakávať, že o nich takto o rok opäť budeme veľa počuť aj v súvislosti s oceneniami Radio_Head Awards. V hmle je totiž veľmi vyvážený, rozmanitý album, ktorý sa sebaisto vyhýba slabším miestam a ponúka poslucháčsky zážitok. A zážitkom by tiež malo byť živé prevedenie nahrávky. Fanúšikovia budú môcť počuť novinky v koncertnej podobe už čoskoro vďaka pripravovanému turné, ktoré odštartuje 7. apríla krstom v trenčianskom Piano clube a bude pokračovať až do konca mája v siedmich slovenských a dvoch českých mestách.

Fallgrapp - V hmle
(Gergaz, 2017)

1. Ouagadougou