Ak ste fanúšikmi Lucie Bílej, chodíte aj na jej neštadiónové koncerty a kupujete si jej albumy, potom nepochybne platí, že máte radi jej emotívnu ľudskú výpoveď. Možno ju sledujete od čias Arakainu, Neposlušných tenisiek, cez Draculu a Johanku z Arku až po šansónový album Modi a zdá sa vám, že hudobne už ničím nemôže prekvapiť. Jej tohtoročný album Hana vás však vyvedie z omylu.

Lucie Bílá je v tom najlepšom zmysle slova inovátorkou tuzemskej populárnej hudby. Okrem toho, že spolupracuje mnoho rokov so špičkou československého hudobného priemyslu, nebojí sa vojsť aj do nových vôd, ktoré nie vždy znamenajú úspech a už mnohým známym interpretom priniesli ostrú kritiku ich fanúšikov. Je ale pravda, že 18 zlatých slávikov v Česku ukazuje stabilnú pozíciu. Je preto skvelé, že si speváčka k 50. narodeninám nadelila darček v podobe albumu Hana, podľa ktorého by ste jej polstoročnicu vôbec netipovali.

Môžu za to mladí tvorcovia, s ktorými speváčka na novinke spolupracovala - producent úspešnej Celeste Buckingham Martin "Maxo" Šrámek, Katka Knechtová a u nás doposiaľ neznámi textári Petr HarazinŠtěpán Petrů zo skupiny Nebe. Producentovi pomohli nemalou mierou aj kolegovia zo štúdia LittleBeat Ľubor Priehradník a Andrej Hruška. Nahrávka vďaka nim obsahuje moderné bíty a groovy, no vo veľmi účelnom pomere s klasickými zvukmi. Pre Katku Knechtovú bola ponuka spolupráce s najlepšou československou speváčkou prirodzene veľkou výzvou. Lucka ju oslovila, pretože mala miernu potrebu ženského elementu. A bola to dobrá voľba.

Všehochuť, ktorá nemôže nudiť

Lucie Bílá ako multispektrálna umelkyňa komunikujúca celú škálu ľudských emócií prináša i teraz autorský pohľad na život okolo nás. Rytmické skladby (Tak mě tady máš) striedajú melancholické (V loužích). Prináša i istú mieru sebaodhalenia, keď titulnou piesňou Hana komunikuje dve časti svojej osobnosti: temperamentnú a divokú Lucku Bílú a nepomerne pokojnejšiu a rozvážnu Hanku Záňákovú (občianské meno speváčky). Obe spolu dávajú celkový obraz jednej mimoriadne talentovanej ženy, ktorá je už tretie dekádu pevnou súčasťou našej hudobnej scény.

Zaujímavo znie spojenie s Martinom Šrámkom v česko-anglickej skladbe Hráze. Vrstvené vokály pekne vyznievajú v ďalšom ich spoločnom duete Poprvé. Svieže, dynamické aranže ponúkajú i skladby O slunciMedzi řádky. Trochu minimalisticky miestami pôsobí pieseň V ranách sůl s pomerne výrazným arpeggiatorom. Pomerne klasickými rádiovkami sú TeniskyRůžové brýle. Na záver albumu je zaradená dynamická Primadonna, v ktorej môžete počuť aj krátky rapový part v podaní speváčky Celeste Buckingham. Pieseň, ktorá je poctou kráľovnej popu Madonne, má i trochu agresívnym soundom podporiť tému pomerne tvrdého života v showbiznise, v ktorom sa mnohí, i málo talentovaní snažia etablovať. Našťastie tvrdá spätná väzba publika už posunula do zabudnutia mnohé nepoctivé marketingové produkty.

Dobré, ale...

Hlavná myšlienka albumu je jasná - ide o manifest toho, že aj speváčka, ktorá je stálicou hudobnej scény, dokáže nahrať kvalitný album pre mladšiu generáciu. Krásny booklet, dobrý a svieži zvuk, kvalitné texty a famózny spev - to všetko je zárukou toho, že kúpiť si nové CD Lucky Bílej je naozaj dobrý nápad. So cťou sa popasovala s novými trendami, ktoré nastolil jej mladý producentský tím a výsledkom je nahrávka, ktorá je súčasnému publiku zo všetkých jej albumov najprístupnejšia. Zároveň pritom nestratila samú seba a nepustila sa cestou bezhlavej inovácie či kopírovania svetových trendov á la Katy Perry (za čiarou boli v tomto smere jej tanečné single Jsem to já a Stop vydané v roku 2013).

Jediné, čo mi na albume Hana trochu prekáža, je nabúranie kontinuity osobnej výpovede, hoci názov albumu aj vyjadrenia speváčky naznačujú, že by malo ísť o jednu z jej najosobnejších nahrávok. S tým sa úplne nestotožňujem, pretože Gábina Osvaldová, ako dvorná textárka a priateľka speváčky, prinášala autentický osobný pohľad speváčky, kreslila svet jej očami. Pri novom tíme textárov vnímam odklon od tohto smeru. Nachádzam tu skôr univerzálne verše, pekné, ale trochu neosobné. Je v nich cítiť snahu o dobre odvedenú prácu, ale nedokáže to nahradiť ľudskú blízkosť a tiež životný nadhľad, ktoré boli v predchádzajúcich albumoch jedinečné.

Lucie Bílá - Hana
(Supraphon, 2016)

1. Tak mě tady máš