Pilotný singel, vydaný v deň narodenín bývalého partnera, bol pre fanúšikov skvelou návnadou. Ponúkol kúsok bulvárneho smradu v kombinácii s introspektívnymi myšlienkami speváčky, zabalené do príťažlivej hudobnej produkcie, vyvolávajúcej nutkavú nedočkavosť prameniacu z toho, čo prinesie zvyšok albumu.

Ak máte pocit déjá vu, pravdepodobne ste čítali našu nedávnu recenziu k albumu Miley Cyrus Endless Summer Vacation. Obe speváčky totiž zvolili takmer identický spôsobom propagácie nového albumu s pôvodným plánom vydať ho v rovnaký deň, teda 10. marca. Ten Lanin nakoniec vyšiel o dva týždne neskôr. Ona však nezostala iba pri vydaní titulnej skladby v deň narodenín bývalého partnera. Spolu s ňou vyvesila jeden jediný bilbord, umiestnený v jeho rodnom meste. K fotke, na ktorej sa s bilbordom speváčka odfotila, uviedla: "Je len jeden a je v Tulse". A špekulácie fanúšikov mohli začať...

Je zaujímavé sledovať rovnaký prístup na štarte, ale odlišnú interpretáciu v tvorivom procese. Miley aktuálnym albumom zasadla na trón tanečného rádiového popu, Lanu Del Rey ale v týchto končinách nehľadajte. Jej umelecké cítenie do tejto sféry nezapadá, presahuje hranice komercie svojou nadčasovou eleganciou a charizmatickou vznešenosťou, ktorá nepôsobí ako priamy útok na mainstream a napriek tomu ho pravidelne zapĺňa.

Milostnými piesňami, v ktorých večne spochybňuje svoje vzťahy s mužmi, s rodinou a so sebou. Opakovanie týchto tém sa objavuje aj na očakávanej albumovej novinke Did you know that there's a tunnel under Ocean Blvd. A tak, v porovnaní so sebavedomím, ktoré vystavila na obdiv Miley Cyrus, tu nahliadneme do najtemnejších zákutí bolesti, smútku a opatrného vyrovnávania sa s minulosťou. Ukázalo sa, že bývalý partner rozhodne nie je medzi novými skladbami Lany Del Rey témou číslo jeden. Prečo teda zvolila taktiku poukazovania práve na neho, vie asi iba ona.

Príťažlivo mätúca

Ak však máte pocit, že tvorbu 37-ročnej umelkyne poznáte dôkladne, a vzhľadom na určitý monotematizmus viete, čo očakávať, zase vám ukáže, ako sa mýlite. Stále je mätúca a nikdy si nemôžete byť istí tým, s čím príde. Čím si ale istí byť môžete, je jej bezbrehá úprimnosť.

Tú odhalia už úvodné orchestrálne skladby, ktoré sa prihovárajú tým, ktorí chcú počúvať. Aj keď dve z nich, The Grants a titulnú Did you know that there's a tunnel under Ocean Blvd, už poznáme ako skôr zverejnené single, nie je dôvod ich preskakovať, sú dôležitou súčasťou celej skladačky. K ich nenásilnej majestátnosti sa pripojí aj pesnička Sweet s Laniným mäkkým vokálom bez zjavného refrénu, čo len potvrdí, že v tvorbe americkej speváčky sa nemožno spoliehať na zaužívané postupy a škatuľky.

Sladká Candy Necklace pohltí už v úvode silnou klavírnou melódiou, na ktorú sa dramatickým spôsobom nabaľujú husle, 12-strunová gitara, barytónová gitara, Rhodes piano, celesta aj mellotron. Okrem toho na ploche jej piatich minút potešia viaceré polohy Laninho hlasu, ktorý je v prípade niektorých skladieb iba akýmsi tlmeným sprievodcom. Tu ale plnohodnotne využíva svoj potenciál. Od zamatových polôh stúpa k dramatickým výškami, čím kopíruje drámu na úrovni textu. "Cítim, že si to ty, kto ma sťahuje na dno," spieva v nej.

Prekrásnu melanchóliu má aj balada Kintsugi. Jej názov označuje japonské umenie spočívajúce v oprave rozbitej keramiky. Vo svojej filozofii považuje rozbitie a následnú opravu pomocou lepidla zmiešaného s výrazným zlatým alebo strieborným práškom, za súčasť daného objektu a nie ako niečo, čo treba zamaskovať. Paralelu tejto techniky aplikovala na svoju bolesť, ktorú prežívala pri strate členov rodiny, cez ktorú sa dokázala dostať a nechala vo svojom živote žiariť svetlo. To do svojho vnútra vpustila aj v sviežom akustickom gitarovom duete Let The Light In, v ktorom hosťuje spevák Joshua Tilman alias Father John Misty. "Pretože milujem milovať, milovať, milovať ťa. Neznášam nenávidieť, nenávidieť, nenávidieť ťa," zaznie z jej úst.

Prúd tých najvnútornejších myšlienok sa vyvalí z emotívnej skladby Fingertrips, ktorá vznikla z hlasových záznamov, uložených v Laninom telefóne. Takýmto spôsobom si zaznamenávala svoje myšlienky a producent Drew Erickson im dodal minimálnu inštrumentáciu. "Dávam si dve sekundy na dýchanie a vraciam sa späť k pokojnej kráľovnej. Potrebovala som len dve sekundy, aby som to bola ja," spieva v piesni, v ktorej približuje nánosy všetkých jej minulých vzťahov, ktoré sa na nej podpísali a pridáva otázky ohľadom vlastnej budúcnosti, ktorej sa venuje vo viacerých piesňach albumu.

Balansuje medzi veselosťou a temnotou

V šestnástich nových skladbách sa speváčka veľa pýta. Skúma, aké by veci mali alebo mohli byť, kam by sa v živote mala uberať v súvislosti rodinou, s Bohom, sama so sebou, s potenciálnym partnerom a s vidinou prípadného materstva. A vy spolu s ňou túžite, aby tie odpovede už našla alebo minimálne nestrácala odhodlanie ich stále hľadať. "Takže ak nevieš, nevzdávaj sa, pretože nikdy nevieš, čo nový deň prinesie," spieva vo veľkolepej skladbe Margaret. A následne sa zdá, že odpovede má už na dosah – "Keď vieš, vieš."  Zaujímavé je sledovať nenápadnú spojitosť medzi jednotlivými skladbami, ktoré medzi sebou navzájom komunikujú a dopĺňajú sa, aj keď je niekedy náročné tieto odkazy zachytiť.

Tak, ako nie je jednoznačne zrozumiteľná lyrika Lany Del Rey, tak chaotická a nespútaná je aj žánrová štruktúra albumu, ktorá sa pohráva s jazzom, hip-hopom, popom, alternatívnou hudbou, gospelom, klavírnymi a akustickými piesňami a dokonca sa stretneme aj s hovoreným slovom v podobe kázne. Tradičná stavba nič nehovorí ani samotným skladbám.

Napokon, už názov albumu ukázal, že Lana sa nebude držať šablón. Že je jeho názov príliš dlhý a na prvý dojem v sebe nenesie umelecký význam, ju vôbec netrápi – je presne taký, aký chcela, aby bol. Zo zaužívaných štandardov vybočuje aj pri názvoch piesní. Žiadne násilné zmestenie sa do určitého počtu slov sa ani tu nekoná, veď sa na to pozrite - Grandfather please stand on the shoulders of my father while he’s deep-sea fishing patrí medzi najdlhšie názvy piesne, s ktorými som sa stretla.

Záľubu vo vybočení z očakávaného ukazuje aj sedemminútová skladba A&W, druhý singel albumu, ktorý ma svojou nepredvídateľnosťou baví stále najviac. Z kategórie nevyspytateľných je aj pieseň Peppers, pri ktorej na featuringu objavíte meno kanadskej raperky Tommy Genesis, ktorej verše zo skladby Angelina sú v piesni použité. To, čo začína prekvapivým rapom, sa neskôr zmení na príťažlivo vysamplovanú psychedéliu a v tej chvíli nechápete, že ste sa ešte pred malým momentom rozplývali nad nežnými klavírnymi melódiami.

Prekvapenie prináša aj záver albumu v podobe skladby Taco Truck x VB, ktorá je rozdelená na dve časti. Tá prvá je hudobne najpozitívnejším momentom albumu, druhá zase pochmúrnou verziou Venice Beach z albumu Norman F***ing Rockwell!. Je to priestor, kde Lana balansuje medzi nečakanou veselosťou a pohlcujúcou temnotou, čím uzatvára protipóly pulzujúce celým albumom.

Na charizmu a umeleckú dušu Lany Del Rey treba mať určité nastavenie mysle.  Na album Did you know that there’s a tunnel under Ocean Blvd pravdepodobne nebudete mať chuť každý deň, ale v ten moment, keď sa pre neho vedome rozhodnete, si ho budete vychutnávať. Je to nahrávka, ktorá nechce byť kulisou, chce preniknúť do poslucháča a byť jeho súčasťou. A hoci neponúka veľké skladby v zmysle inštrumentácie (samotná Lana album označila za najjednoduchší, aký kedy urobila), ani spev každého neuspokojí na 100%, pretože vieme, že Lana vie zo seba vydať viac, podstata albumu tkvie v jeho lyrike a celkovej atmosfére, ktorá z jej myšlienok vyžaruje.

Je bolestná a v istých momentoch ozdravujúca. Zároveň je hravá, úprimná a dotýkajúca sa reality. A síce sa okolo Lany vždy vznášala akási aura temnej mystickej bytosti, z nových piesní je, minimálne v náznakoch, cítiť nádej a určitú formu radosti. Rozhodne platí, že je jednou z najpozoruhodnejších a najinšpiratívnejších skladateliek súčasnosti, čoho výsledkom sú pesničky, ktoré majú nekopírovateľný ráz.

Lana Del Rey – Did you know that there's a tunnel under Ocean Blvd
(2023, Interscope / Polydor)

1. The Grants