Pôvodne jazzový hudobník Matej Benko dnes pôsobí ako nadžánrový klavirista, čo potvrdil aj skvelou interpretáciou klavírnych partov Jara Filipa na ostatnom turné Richarda Müllera a Andreja Šebana. Okrem toho počas tejto jesene zaujal aj tým, že spojil stálice českej a slovenskej hudobnej scény na unikátnom albume Planety.

Nahrávka, ktorá digitálne vyšla presne pred týždňom (20.11.), sa vo forme CD dostáva na trh práve dnes a môže byť skvelým vianočným darčekom pre malých aj veľkých. Ide totiž o nahrávku, ktorú síce možno bez okolkov zaradiť medzi detské albumy, no rozhodne nie je určená iba deťom. Autorom pôsobivých textov, ktoré predstavujú jednotlivé súčasti slnečnej sústavy, a tiež tvorcom hudby a aranžmánov je už spomínaný "otec" projektu Matej Benko, ktorého inšpirovali najmä jeho vlastné deti.

"Ostatných päť rokov som pracoval na projektoch iných ľudí a chcel som už nahrať niečo vlastné. Impulzom boli taktiež moje tri deti, ktoré už dlho deťmi nebudú," prezradil Benko. Na nahrávku si prizval úctyhodný zoznam hostí zo slovenskej i českej scény. Svoje hlasy jednotlivým vesmírnym telesám prepožičali Richard Müller (Slnko), Michael Kocáb (Merkur), Klára Vytisková (Venuša), Markéta Foukalová (Zem), Ondřej Ruml (Mesiac), Xavier Baumaxa (Mars), Radek Pastrňák (Jupiter), Milan Cimfe (Saturn), Yvonne Sanchez (Kométa), Oto Klempíř (Neptun), Dan Bárta (Pluto) a o planéte Urán si zaspieval samotný Matej Benko. Na nahrávaní hudobnej zložky sa podieľali ďalší špičkoví hudobníci - Peter Binder (gitara), Rasťo Uhrík (basa), Pavel Zbořil (bicie), Vít Halška (perkusie), Michal Žáček (flauta), Dano Šoltis (vibrafón), Radek Zapadlo, (saxofón), Oskar Török (trubka), Jan Jirucha (trombón), Miroslav Chyška (gitara).

Výber spomínaných hostí na album nebol náročný. "Niektoré skladby som písal pre konkrétnych interpretov. Iní dostali na výber z niekoľkých piesní. Našli sa aj takí, ktorí odmietli, ale nakoniec sa na albume zišla výborná zostava, z čoho sa veľmi radujem," objasnil Prešovčan pôsobiaci v Prahe.

Nielen hviezdna zostava robí projekt jedinečným

V školských laviciach sa asi väčšina z nás o vesmíre a jednotlivých planétach dozvedela suché fakty, z ktorých si už možno väčšinu nepamätáme aj kvôli ich strohému charakteru. V súčasnosti sa už k vyučovaniu pristupuje o niečo kreatívnejšie, a práve túto snahu môžu sčasti podporiť zaujímavé umelecké projekty typu Planety. Tým však nechcem album posúvať niekde medzi učebné pomôcky, iba vyzdvihnúť jeho edukačný rozmer.

Malí poslucháči sa pomocou pesničiek učia spoznávať zákonitosti vesmíru, čím rozvíjajú svoje vedomosti, a zároveň dostávajú podnety z hudobných aranžmánov, ktoré stoja za pozornosť. Aj keď jednotlivé kompozície a výkony spevákov zrejme viac pozornosti získajú zo strany starších poslucháčov. Tvorcovia projektu vytvorili pôsobivú kolekciu piesní, pri ktorej mladší poslucháči dostanú priestor na rozvíjanie svojej fantázie, získajú odpovede na množstvo svojich otázok a ešte sa aj zabavia spolu so svojimi rodičmi.

Niektoré projekty pre deti sú zamerané predovšetkým pre najmenšie deti, a preto môžu pôsobiť menej sofistikovane. Medzi deťmi sú pomerne rozšírené a obľube sa tešia projekty ako Fíha Tralala, Spievankovo či tvorba pre deti Mira Jaroša. Každý z nich sa snaží ponúknuť svojskou formou niečo zábavné, a zároveň náučné či poučné, pričom spoločným menovateľom je detský poslucháč/divák. Práve v tomto bode sa odlišuje projekt Planety, ktorý je určený už o čosi väčším deťom a nie je v nich ani náznak hudobnej infantilnosti. Ani rodičia tak nemusia iba "pretrpieť" songy, ktoré chcú ich deti dookola počúvať. Môžu si tam nájsť niečo zaujímavé aj pre seba.

Rovnaký bol aj zámer 36-ročného muzikanta, podľa ktorého nahrávka nemá vymedzený okruh poslucháčov. "Povedal som si, že spravím detský album, ale zároveň som sa rozhodol nebrať na deti vôbec žiadne hudobné ohľady. Istý 'polopatizmus' je prítomný v textoch. Myslím si ale, že celok môžu pokojne počúvať aj dospelí," vyjadril sa skladateľ, ktorý by si vedel predstaviť vytvoriť podľa albumu napríklad aj divadelný projekt. "Ak niekto o tento album prejaví záujem a rád by z neho spravil niečo viac, budem prvý, kto s tým bude súhlasiť," povedal.

Matej Benko a rôzni interpreti - Planety
(Warner Music , 2015)

1. Slunce - Richard Müller