Bzučiaca elektronika v kombinácii s ostrými gitarami, dvíhajúce sa obrazovky odkrývajúce pódium, príchod charizmatického lídra Briana Molka a ohlušujúci potlesk. Takto vyzerali prvé okamihy takmer dvojhodinovej šou britskej formácie Placebo vo viedenskej Stadthalle, v ktorej si spravili zastávku v rámci európskeho turné k aktuálnemu albumu Never Let Me Go.


Jeho vydanie spôsobilo veľký rozruch. V našich končinách nie taký, aký by si legenda ich formátu zaslúžila. Jediné rádio, ktoré si ich nové single všimlo bolo Rádio_FM. Ich domovská Británia, zvyšok Európy či USA reagovali inak. Album sa dostal na horné priečky, single tiež atakovali vrchol rebríčkov, hudobní kritici uznanlivo tlieskali kvalite ôsmej nahrávky. A fanúšikovia? Tí sú nadšení dodnes, a bolo to vidieť aj vo Viedni, kde Placebo odohrali výborne zostavený setlist.

Ten skutočne odrážal fakt, že sa človek nachádza na turné k novému albumu. Až jedenásť skladieb bolo práve z neho a väčšina zaznela v prvej polovici koncertu. Marcová nahrávka sa stihla priaznivcom dvojice Molko – Olsdal dostať pod kožu a tak nevznikali hluché miesta, z ktorých by bolo cítiť, že nové skladby sú pre publikum príliš nové. Zvyšok patril overeným hitom, spomedzi ktorých mnohé chýbali, no pri ôsmych štúdiových albumoch by bolo hlúpe očakávať splnenie individuálnych túžob.

Recenzia: Zvuková a textová brutalita: Placebo predvádza návrat v skvelej forme

Bez mobilov. Tu a teraz

Čoraz viac umelcov žiada fanúšikov, aby počas vystúpenia odložili mobilné telefóny. Stalo sa tak aj na tomto koncerte a vlastne na každom z tohto turné. Byť tu a teraz, prítomný vo chvíli, ktorá sa už nebude opakovať. To bola požiadavka kapely zobrazená pred koncertom na veľkoplošných obrazovkách. Cieľom bolo dopriať fanúšikom plnohodnotný zážitok z koncertu a hudobníkom publikum, ktoré živo zrkadlí cirkulujúcu energiu.

Tento nostalgický návrat do minulosti, kedy nahrávacie zariadenia neboli samozrejmosťou, rozdelil návštevníkov už odohraných koncertov európskeho turné na dva tábory. Kým jeden rešpektoval prianie kapely a vítal ju pozitívne, ten druhý bol nahnevaný, pretože mu bola odopretá možnosť uchovať si zhmotnenú spomienku na daný koncert. V predných radoch pod pódiom boli odvážlivci vyťahujúci svoje mobilné telefóny zväčša pristihnutí pánmi z ochranky, ktorí im baterkami namierenými do tvárí dali jasne najavo, že ich vidia a svoju činnosť majú okamžite stopnúť. A to už bolo prehnané a nepríjemné, nech ste patrili do ktoréhokoľvek názorového tábora.

Placebo, Viedeň 2022 Zdroj: Andreas Graf
Väčšina publika však tieto podmienky rešpektovala, vďaka čomu Viedeň nezažila nahnevaného Briana Molka, ktorý karhal fanúšikov na niekoľkých z predchádzajúcich koncertov. Vo Varšave ho správanie ľudí podráždilo natoľko, že koncert prerušil a na chvíľu z pódia odišiel. O to viac zamrzela takmer nulová interakcia frontmana s poslušným publikom, ktorú ale vyvažoval Stefan Olsdal. Ten si kontakt s fanúšikmi užíval a doprial im to, čo očakávali od Molka. Jeho reč tela, dokonalo kopírujúca rytmus piesní, a muzikálnosť pretavená do maznania sa s gitarami a basgitarami, kradla Brianovi Molkovi pozíciu lídra, čo zrejme obom stranám vyhovuje.

Keď kapela oslavovala 20 rokov a zastavila sa aj u nás v Bratislave, Stefan bol "iba" skvelým hudobníkom. Teraz sa odvážne stavia aj za mikrofón. Ten prerod, ktorý u neho nastal, je pozoruhodný. Placebo po odchode bubeníka Steva Forresta funguje ako duo, hoci sa na koncertoch obklopuje štvoricou ďalších hudobníkov. A toto duo je teraz absolútne rovnocenné. Komunikácia medzi nimi dvoma funguje iba na úrovni pohľadov, ich zohratosť tak bola evidentná.

Dokonalý hudobný stroj

Späť ku koncertu samotnému. Bez sprievodného slova a prestávok medzi skladbami, v ktorých by sa kapela mohla kúpať v potlesku, bola táto šou naozaj "iba" hudobnou šou, ktorej cieľom bolo naskladať do programu čo najviac skladieb. Jednotlivé piesne pôsobili ako streľba z dela – jeden ohlušujúci hudobný výstrel striedal druhý. Rýchla výmena gitár, Molkova agresívna hra na nich, bezchybný prenikavý spev a zosynchronizovaná kapela. Naživo boli nové skladby intenzívnejšie a prudšie ako na štúdiovej nahrávke a bonusom bol zmysluplný vizuálny koncept premietaný na veľkých LED paneloch.

Placebo, Viedeň 2022 Zdroj: Patrick Munnich
Spleť pokrútených tónov Forever Chemical zahájila surový útok kapely na dav, ktorý vzápätí odspieval najmainstreamovejší kúsok Beautiful James zborovo ako hymnu. Energia prúdila halou pri rytmickej Sad White Reggae, ktorá sa priam pýtala na koncertné pódiá. Gitarové riffy krájali vzduch počas skladby Hugz a rovnako počas Twin Demons či Chemtrails a tancovalo sa počas hitu Try Better Next Time, ktorého text ľudia vo výkrikoch odriekali ako mantru.

V singli Surrounded By Spies zase dobre vynikal spev Briana Molka, ktorého dominanciu si návštevníci koncertu mohli do sýtosti vychutnať v pokojnejších častiach koncertu. Z nového albumu sa tak udialo počas Went Missing, Fix Yourself a Happy Birthday in the Sky.

Po novinkách popretkávaných skladbami Scene of the Crime, Bionic a Too Many Friends, nasledovali rokmi overené hity For What It's Worth, Slave to the Wage, Song to Say Goodbye, The Bitter End a Infra-red, pri ktorých to vrelo a práve tu sa ukázalo, ako sa vie baviť dav, ktorý má voľné ruky a nepozerá na predstavenie cez displej. A hoci to na chvíľu vyzeralo, že po úchvatnej verzii Infra-red, v ktorej Angela Chan čarovala s husľami a zvyšných päť hudobníkov dokonalo ovládlo svoje nástroje, sa koncert chýli ku koncu, nebolo to tak.

Záver patril Tears for Fears a Kate Bush

Placebo sa na pódium ešte vrátili a dopriali publiku výnimočné prídavky. Viac ako sedemminútová verzia Fix Yourself bola skvostom a znova sa o to pričinil slák talentovanej Angely Chan. Priestor vyniknúť však dostala celá sprievodná kapela a Brian so Stefanom sa, naopak, trocha stiahli. Očarujúci okamih. Mohutné boli aj úvodné tóny výborne spravenej coververzie Shout od Tears for Fears a reakcie publika.

Koncert uzavrela klasika v podobe Running Up That Hill (A Deal With God), ktorá je naživo vyšperkovaná do najmenších detailov. Tu treba oceniť prácu bubeníka Matta Lunna, ktorý do súpravy vášnivo búšil, ale aj záverečnú hru Briana s elektronickými krabičkami v čase, kedy kapela okrem Stefana a gitaristu Billa Lloyda už schádzala z pódia. Táto trojica sa postarala o veľkolepý záver, po ktorom rozhodne nechcete kapelu pustiť z pódia a priznať si, že je čas odísť.

Placebo, Viedeň 2022 Zdroj: Patrick Munnich
Placebo vo Viedni rozdúchali temné iskrenie, ktoré neoslepovalo na prvú dobrú. Brian Molko počas celého večera k publiku vôbec neprehovoril. Uprednostnil kontakt so svojimi gitarami a vyslal tak jasný odkaz, že prišiel predviesť hudobnú šou a nie šou veľkého ega. Práve absentujúca konverzácia s publikom sa stáva najčastejšou výčitkou smerom k Molkovi. Človek totiž môže nadobudnúť pocit, že tento dokonalý hudobný stroj funguje bez emócií.

Prepojenie medzi kapelou a fanúšikmi bolo napriek tomu po celý večer prítomné. Spájala spoločná vášeň k hymnám, ktorých má Placebo plnú diskografiu a plnokrvný zážitok, bez rozptyľujúcich mobilov. Kto si na koncert prišiel pre hudobný zážitok, ten odchádzal naplnený.

Setlist koncertu vo Viedni:

1. Forever Chemicals
2. Beautiful James
3. Scene of the Crime
4. Hugz
5. Happy Birthday in the Sky
6. Bionic
7. Twin Demons
8. Surrounded by Spies
9. Chemtrails
10. Sad White Reggae
11. Try Better Next Time
12. Too Many Friends
13. Went Missing
14. For What It's Worth
15. Slave to the Wage
16. Song to Say Goodbye
17. The Bitter End
18. Infra-red

Prídavky:
19. Shout
20. Fix Yourself
21. Running Up That Hill (A Deal With God)

Autorka: Miroslava Rabčanová

Súvisiaci interpreti: Placebo