Legendárny hudobník a skladateľ by začiatkom októbra oslavoval 70. narodeniny. A hoci životná púť Deža Ursinyho skončila až príliš skoro, jeho nadčasová tvorba neustále oslovuje nové generácie. Svedčil o tom aj vypredaný Music Majestic Club v Bratislave, kde si nedožité jubileum prišli pripomenúť jeho blízki, priatelia a viacgeneračná základňa fanúšikov.

Ako na margo osláv podotkol dvorný Ursinyho textár Ivan Štrpka, hudobníkove narodeniny zvykli s priateľmi oslavovať pravidelne od konca septembra až do decembra. Potreba vzdať poctu tomuto progresívnemu umelcovi však neutícha ani po jeho smrti. Pred dvoma rokmi to bol koncert Big Beat Deluxe - Lekcia Ursiny v Starej Tržnici, podujatie, na ktorom absentovala prítomnosť hudobníkovho syna Jakuba. Aj preto možno s odstupom času povedať, že vtedy išlo síce o koncert veľkolepo pozliepaný zo zvučných mien, no tento bol skutočnejší, dramaturgicky bezchybne vystavaný a aj vďaka úžasnému publiku a celkovej atmosfére silnejší.

Keď spievajú sláčiky

Tohto roku bol Jakub Ursiny jedným zo spoluorganizátorov podujatia a v neposlednom rade aj jeho hlavným účinkujúcim.
 Okrem neho dostalo priestor počas stredajšieho večera aj niekoľko hudobných hostí, nešlo však o neustále rošády na pódiu ako v prípade iných spomienkových koncertov. Hneď v úvode sa predstavilo Moyzesovo kvarteto, ktoré má za sebou aj úspešnú transformáciu skladieb iného hudobného velikána, Mariána Vargu.

S myšlienkou prearanžovania skladieb Deža Ursinyho do inštrumentálnej sláčikovej podoby prišiel už v roku 2000 Dušan Lančarič pri príprave pezinského podujatia Déjá Vue - Spomienka na Deža Ursinyho. Po sedemnástich rokoch od pôvodného nápadu tak aranžmány Mareka Spustu malo možnosť počuť aj bratislavské publikum.
V klasickom, čisto inštrumentálnom prevedení zazneli kompozície Apple Tree In Winter a Vodná veža. Následne sa na pódiu objavila talentovaná Sisa Fehérová, ktorá za doprovodu kvarteta citlivo zaspievala pieseň Pod hladinou.

Sisa Fehérová, koncert Ursiny 70 v MMC, 4.10.2017 Zdroj: Marko Erd

Muzikál, ktorý aj po desaťročiach žije vďaka koncertom

Druhá časť patrila skladbám z nikdy nerealizovaného muzikálu Peter a Lucia, pôvodne na motívy rovnomenného románu z pera francúzskeho prozaika Romaina Rollanda. Na tvorbe takmer zabudnutého muzikálu s libretom Alty Vášovej (prítomná v publiku) sa podieľal aj textár Ján Štrasser a hudbu spolu s Ursinym vytvoril Jaro Filip. Práve deti dvoch legendárnych hudobníkov prevzali po rodičoch štafetu a hudbu z muzikálu od minulého roka odprezentovali na viacerých pódiách, vrátane tohtoročných vydaní Pohody či Colours of Ostrava.

V stredu večer v sprievode vynikajúco zohratých Talent Transport predstavili desať skladieb. 
Kým kapela sa predviedla v plnej virtuozite, bez toho aby potlačila ducha Ursinyho skladieb, na pódiu sa blysla aj Dorota Nvotová. V speváčke a herečke sa nezaprie ani talent performerky a všestrannej hudobníčky. Popri hereckom výkone a presvedčivom speve zvládla aj hru na klavír, djembe či barytón saxofón.

V mužskej role sa predstavil Jakub, ktorý svojho otca pripomína nielen výzorom, ale najmä hlasom. Je síce pravda, že z hľadiska dominantnosti na pódiu bola niekedy Lucia za Petra a Peter za Luciu, ale menej suverénny prejav speváka pripisujem na vrub aj opatrnosti a rešpektu pred tvorbou svojho otca a veľkoleposti večera ako takého. Veď bol to práve Jakub, ktorý si po obnovení Provisoria v rokoch 2011-2013 vypočul na svoj spev nemálo kritiky. Na druhej strane, kto iný ako Ursinyho syn by sa mal snažiť udržiavať hudobný odkaz tejto legendy? Za zvukov sirény a hlbokého barytón saxofónu im to spolu s Dorotou v atmosférickej skladbe Útok znelo naozaj výborne.

Prečítajte si: Kubo Ursiny: Otec by mal z mladých fanúšikov veľkú radosť

Dorota Nvotová a Jakub Ursiny, koncert Ursiny 70 Zdroj: Marko Erd

Skvelé nové Provisorium a nadčasová hudba, ktorú treba hrať

Obrovský aplauz si v priebehu večera vyslúžila aj saxofonistka Lenka Molčányová, ktorá bola paradoxne snáď najmenej známym menom v programe. Talentovaná absolventka študentka pražského Konzervatória Jaroslava Ježka a absolventka bakalárskeho štúdia na Konzervatóriu Luigiho Cherubiniho v talianskej Florencii bola esom v rukáve celej hudobnej dramaturgie.

Na pódiu sa objavila hneď v niekoľkých skladbách, zakaždým však priniesla vynikajúcu energiu so skvelým odpichom a zvládnutím vcelku náročných rytmických sól. Žiadne čítanie z nôt, ale autentický prejav vyzretej hráčky, ktorá nielen príjemne okorenila hudobný večer, ale zároveň zdvihla reputáciu všetkým ženským saxofonistkám.


Celá čerstvo vyskladaná zostava kapely Provisorium však hrala vynikajúco. Jej rytmické jadro tvorí dvojica z Talent Transportu - bubeník Marián Slávka a basgitarista Filip Hittrich, no namiesto Vlada Šarišského hrá na klávesoch známy jazzový hudobník Valér Miko. Skvelé gitarové sóla predvádzal Peter Bulík a zostavu dopĺňal druhý gitarista Vlado Nosáľ (aj s Dežovou pôvodnou gitarou Gibson The Paul), ktorý zároveň sprievodnými vokálmi výborne podporoval Jakuba.

Počas tretej časti večera zaznelo viacero kultových skladieb z Dežových albumov, vrátane ranej tvorby v angličtine či muzikálu Neberte nám princeznú. Popri Kubovi sa tak opäť dostali na pódium aj hostia. Tomáš Sloboda v tričku s ručne nakresleným "kráľom Dežom" priniesol do prevažne melancholického večera kúsok rock'n'rollu. V zrýchlenej verzii skladby Let's Make a Summer z tvorby Dežovej ranej kapely The Beatmen to bola presne tá poloha, v akej lídra skupín Le Payaco a Sounds Like This poznáme. S originálom neporovnateľné, no absolútne presvedčivé.

Neskôr
 sa na pódium vrátila aj Sisa Fehérová a opäť zažiarila. Muzikálové skladby Svitá a Trochu tuším, trochu viem s pôvodným spevom Mariky Gombitovej jej síce museli prearanžovať na mieru, lepšiu vokalistku si však organizátori vybrať ani nemohli. Z mužských hlasov sme ešte mali možnosť počuť Kamila Mikulčíka, ktorý zaspieval emotívnu Tvár v zrkadle, jedinú pieseň večera, ktorej hudbu nenapísal Dežo ale jeho spoluhráč Pavel Daněk.

Tomáš Sloboda a Jakub Ursiny, koncert Ursiny 70 Zdroj: Marko Erd


Úplný záver patril najväčším hitom, pričom tí, ktorým zimomriavkové nápevy Modrého vrchu či Príbehu utkveli v mysli, mali možnosť zakúpenia prvého Ursinyho spevníka, ktorý je podľa slov jedného z jeho autorov Juraja Havlíka "chronologickým preletom celej Dežovej tvorby". Štrpka zase v tejto súvislosti poznamenal, že Ursinyho piesne "nie sú nejaké trampské popevky", aj preto je vydanie spevníka pre fanúšikov z radov muzikantov veľkým prínosom. Krst publikácie sa uskutoční už v sobotu 7. októbra v Banskej Bystrici. Bude súčasťou koncertu, ktorý je takisto oslavou Dežových narodenín a odkazu, ale v úplne inej muzikantskej zostave.

O tom, že sa Ursinyho tvorbou oplatí stále zaoberať, a nielen ju počúvať, ale ju aj hrať, včera svedčili aj odľahčené slová Ivana Štrpku: "Dežo bol výborný a ja tiež nie som najhorší." A čo povedal o ich spolupráci? Keď moderátor večera naznačil, že s kadenciou slov v jeho poézii by mohli mať problém aj niektorí raperi, textár odpovedal pohotovo a trefne: "Veľká kadencia slov bol ten háčik, na ktorý sa ryba chytila." Práve vďaka tomu vznikli piesne, ktoré sú nielen v histórii a priestore slovenskej hudobnej scény absolútnym unikátom.

Setlist koncertu Ursiny 70:
(Bratislava, MMC, 4. 10. 2017)

Moyzesovo kvarteto:
1. Apple Tree in Winter
2. Vodná veža
3. Pod hladinou (spev: Sisa Fehérová)

Peter a Lucia (Jakub Ursiny, Dorota Nvotová a Talent Transport)
4. Žijeme len raz
5. Náhle sme dospelí
6. Ešte stále sme to my
7. Farby
8. Vojna
9. Útok
10. Hrdina
11. Portrét
12. Nakrátko
13. Prečo

Provisorium:
11. Začiatok (spev: Jakub)
12. Tisíc izieb (Jakub)
13. Let’s Make a Summer (Tomáš Sloboda)
14. Svitá (Sisa Fehérová)
15. Trochu tuším, trochu viem (Sisa Fehérová)
16. Tvár v zrkadle  (Kamil Mikulčík)
17. Modrý vrch (Jakub)
18. Hovor mi (Jakub)
19. Príbeh (Jakub)

Prídavok:
20. Pobehaj (Jakub)

Peter a Lucia, koncert Ursiny 70 v MMC, 4.10.2017 Zdroj: Marko ErdPozrite si celý fotoreport z koncertu Ursiny 70

Záznam z poslednej cca. tretiny koncertu:



Seriál Hudba.sk o tvorbe Deža Ursinyho:

70. roky Deža Ursinyho: Svojbytný art rock, ktorý mohol konkurovať zahraničiu

80. roky Deža Ursinyho: Od zadumanosti k väčšej zrozumiteľnosti a späť

Hudba Deža Ursinyho v 90. rokoch bola alternatívou k všetkému, čo tu vzniklo

Autorka: Júlia Šimková
Foto: Marko Erd
Video: Oliver Rehák - N-kultúra

Súvisiaci interpreti: Dežo Ursiny