Skupina Para sa 12. apríla v rámci svojho zatiaľ najväčšieho turné zastavila v košickom Collosseu, kde bez problémov skombinovala menej známe novinky z albumu Menšina s osvedčenými hitovkami. Publikum si aj naďalej získava tak ako doteraz - strhujúcou energiou, chytľavosťou piesní a úprimnou snahou rozpútať v dave hystériu.

Ďalšia z početných košických zastávok znamenala pre kapelu, ako inak, úspech. Nástup sprevádzalo elektronické intro, ktoré plynulo prešlo do skladby Menšina. Lasky a Matúš "Don Metju" Vallo síce nepochádzajú z americkej černošskej štvrte plnej gangstrov a polonahých žien, no ich rozzúrený prejav ma dostal do kolien. Čo sa dialo neskôr, len potvrdilo starý známy fakt, že Para sa cíti na pódiu ako žralok v morských hlbinách.

Za zmienku však stojí aj predkapela Bad Karma Boy, ktorá je vedľajším projektom Juraja "Medveďa" Marikoviča. Počas jej vystúpenia som si nevdojak zaspomínal na koncert spred dvoch rokov, ktorý Para absolvovala v košickom Kulturparku. Vtedy im predskokanov robilo málo známe duo Walter Schnitzelsson spôsobom veľmi dôstojným, no BKB ma oslovili ďaleko viac. Ich nápaditý mix retra, alternatívneho rocku a inteligentných slovenských popevkov spôsobil, že sa pred pódiom zhromaždil slušný hlúčik zvedavcov a tí ostatní môžu ľutovať svoj neskorý príchod.

Klávesáčka Adela Tihláriková zaujala nielen šarmantným výzorom, ale hlavne zvukom organu zo 60. rokov, ktorý hudbe dodal tajuplnejší nádych. Gitarista a spevák Medveď (z Pary) sa činil rovnako dobre, takže bubeník Peter Hrabě nemal najmenší problém udržať všetky tie malebné a krásne skladby pohromade. Kapela nedávno vydala debutový album vo vydavateľstve Slnko Records a predstavuje sľubnú nádej slovenskej alternatívnej scény.

Na pódiu energickejší než v štúdiu  

Nemusíte byť skalný fanúšik, ktorý vlastní celú diskografiu kapely, aby ste si dokázali užiť Paru naživo. Na jej koncertoch totiž ide vždy o zážitok, ktorý sa oplatí vidieť aj viackrát za sebou. A nemusia znieť vkuse len staré a osvedčené skladby. Tým samozrejme patrí najväčšia pozornosť a fyzické vypätie publika, ale jedným dychom treba dodať, že napríklad spomínaná Menšina sa môže časom stať rovnocenným partnerom tutovky Brutálna zostava. Z obidvoch cítiť rovnako dravý rockový ťah, prepletený s priamočiarou výpoveďou hip-hopu. Osobitý charakter nových skladieb (v kontexte tvorby Pary) potvrdil Stopár a to, že Para nestratila paru a zmysel pre humor (ako uviedol recenzent denníka Sme) dokazuje naživo i rozšafná Veci zdvojené.  

Z piatich platní (šiesta odznela takmer komplet celá) nie je problém vybrať reprezentatívny prierez, ale platí to aj v prípade Pary, keď má na konte toľko znamenitých pesničiek? Je to ťažké, no výber skladieb podľa mňa nemohol uraziť nikoho z návštevníkov. Z debutu si chlapci pripravili prekvapenie v podobe Biele boty, čierne šaty, na ktorú oddaní prívrženci nezabudli a dali to mohutným spevom pocítiť. "Tancovať viete, tlieskať viete, tak si vyskúšame, či viete aj spievať," pochválil Lasky publikum. Chvál nebolo ušetrené celé mesto a hlavne priestory klubu, v ktorom bolo v ten večer (aj bez tých namaľovaných plameňov) riadne horúco. Z dvojky dostal okrem spomenutej Brutálnej zostavy priestor Otec, ktorého zľudovený refrén sa hodí do nejedného rádia, aj keď Para mala vždy ambície tvoriť poslucháčsky náročnejšie skladby. V kútiku duše som čakal na zaradenie kultovej Mňa kedys' zvádzal svet (inšpirovanej jednou z básní P. O. Hviezdoslava), no tentokrát som vyšiel naprázdno.

Para, Košice, 12.4.2013 Zdroj: Tibor ŠuchtaPara v košickom Collosseu - pozrite si celý fotoreport

Nové skladby dodali vystúpeniu honosnejšiu atmosféru  

Šestica hudobníkov sa oproti minulosti veľmi nezmenila, takže sme si mohli znovu pozrieť Laskyho výlet na schodisko, odbehnutie do baru a stage-diving. Do publika to išlo celkom hladko, ale naspäť už mali diváci problém zvládnuť jeho ťažšiu váhu a takmer ho pustili na dlažbu. Samozrejme všetko dobre dopadlo, čo frontman bez slov okomentoval zdvihnutým palcom. Zvyšok (ak nerátame Johnnyho Guitarra) až taký výstredný nie je, ale čo sa týka ovládania hudobných nástrojov, všetko klapalo podľa zápisov z notových záznamov. Nie nadarmo sa nová skladba Celé tie roky začína frenetickým rytmom, napodobňujúcim ruské národné tance. Lasky si samozrejme prišiel na svoje aj v prípade Zatancuj a do tretice sme si mohli pozrieť tanec aj v závere vystúpenia, kedy si spevák k sebe vytiahol fanúšičku a tým jej možno splnil dlhoročný sen.  

Hudobníci sa veselo prepracovali k Matamatomatahari s fujarovo-drumbľovým introm, nemohli vynechať rozpažené ruky pri Abstinentovi, zavtipkovali si na účet nemenovaného politika vo fantastickej vypaľovačke Robo Ti a koncert by sa nebol zaobišiel bez refrénu, kde sa všetky slová končia na príponu -aha. Zásadné piesne doplnili ešte novinky Pre deti, videoklip Žena a zaspomínalo sa aj na Detstvo. Pri nich som si uvedomil, že potrebujú čas, aby dozreli, keďže sa bežnej tvorbe Pary vymykajú. Rovnako sa potrebujú aklimatizovať aj na koncertných doskách, čo bolo zrejmé aj z chladnejších reakcií divákov. Na druhej strane, evidentne ich prijali ako svoje vlastné. A to už je devíza, s ktorou by sa Para mohla premeniť na kapelu, kde budú pracovať hudobníci bez toho, aby mali regulárne zamestnanie. Či sa táto predpoveď naplní, je otázne, no verím, že stále otvorené.

Para - Menšina Tour
(zostávajúce koncerty jarnej časti)

18.04. - Nové Mesto nad Váhom, Klub za rampami (+Foolk, Kasinos) - predpredaj
19.04. - Prievidza, Element Music Club (+Foolk, Kasinos) - predpredaj
20.04. - Hruštín, Kultúrny dom (+Foolk, Kasinos) - predpredaj
25.04. - Žilina, Smerr Music Club (+Moja Reč, Sendrejovci) - predpredaj
26.04. - Trenčín, Piano Club (+Moja Reč, Sendrejovci) - predpredaj
27.04. - Bratislava, Ateliér Babylon (+Bad Karma Boy) - predpredaj

Autor: Marek Danko
Ilustračné foto: Stanislava Karellová

Súvisiaci interpreti: Para