Jeden z najzaujímavejších elektronických producentov súčasnosti, Andy Stott, priniesol do skrehnutej Bratislavy očarujúce dubtechno z ospevovaného albumu Luxury Problems. O večer s výnimočnou atmosférou sa vo Fuge postaralo nezávislé vydavateľstvo Exitab.

Večer tanečnej hudby pre počúvajúcich odštartovali sety domácich producentov. O úvod, ktorý naznačil smerovanie celého večera, sa postaral Stix, ktorý sa neskôr prezentoval aj vizuálnym performance počas vystúpenia britského producenta. Vystriedal ho čierny kôň Exitabu, Casi Cada Minuto s rozľahlými krajinami ambientu a svojsky deformované techno Jacquesa Kustoda. Všetkých sprevádzal vesmír farebných častíc VJky chaosdroid. Neskôr sa predviedli aj ďalší domáci reprezentanti Teapot, Break!fast a Jvris, ale späť k hlavnému chodu:

Andy Stott hrá už pomerne dlho, no skutočne výraznú stopu zanechal až EPčkami Passed Me By a We Stay Together spred dvoch rokov. V Bratislave však bol predovšetkým kvôli jednému z najzaujímavejších albumov uplynulého roka, Luxury Problems. Nahrávka je posunom nielen v Andyho tvorbe, ale aj v jeho zaradení do pomyselného créme de la créme elektronickej hudby. Spojenie chladného techna a čohosi živo krehkého (nie, nie je to len tým, že prvý raz vo svojich skladbách používa vokál) naplnilo Fugu až po okraj niečím, čo slovenské publikum nezažíva často.

V texte sprevádzajúcom podujatie sa uvádzalo: "špinavé ambientné abstraktné dubtechno popretkávané industriálnymi nuansami v znamení 90 bpm". Škatuľky sa však v priebehu Andyho hrania rozplývali, zostával len rytmus nútiaci k pohybu. Spolu s ambientom a dubtechnom sa v organickom sete miesila aj repetitívna meditácia v pohybe a čistá zábava.

Stixove vizuály sprevádzali Andyho Stotta Zdroj: Boris "Stix" VitázekAndy Stott mal mať vlastné vizuály, so Stixom sa dohodol na poslednú chvíľu

Angličan, pochádzajúci z Manchestru a donedávna pôsobiaci v autopriemysle, vo svojom sete nepopieral vplyv chladivej mechaniky. Rovnako ako na výbornom release vydavateľstva Modern Love, sa však pomedzi presne odrátané bíty niesol hlas Alison Skidmore, opernej speváčky a Andyho bývalej učiteľky klavíra, prinášajúci začínajúcemu setu nezvyklo sentimentálnu kvalitu. Hutnosť basovej linky strieda klepotanie strojov a kdesi v tej všetkej elektronike sa nestráca čaro živého hrania. Podobne ako pulzujúca krv, aj Andyho hudba sa nekonečne opakuje, monotónne odrátava, a predsa je skrz naskrz živá.

O Andyho tvorbe veľa prezrádza aj krásny obal jeho poslednej nahrávky – dokonalo kontrolovaný gymnastický úkon sa priam núka prirovnávať k výstavbe jeho hudby. Precízne vygradované vystúpenie si podmanilo slovenské publikum do stavu oddanej, tvarovateľnej plastelíny. Už niekde uprostred koncertu sa vzduchom niesli spontánne mikrorecenzie: "Andy je super!". Pre uši neprivyknuté pravidlám techna sa druhá polovica mohla zdať príliš monotónna, vlnu nadšenia však vyvolalo ozaj podarené "polámané" finále, predĺžené aj prídavkom. 

V zasneženom meste, kde všetci už snívajú o teple letných večerov, bol event v produkcii Exitabu vyslobodením z februárovej depresie. Dôvodom na radosť je už len samotný fakt, že mená ako Andy Stott majú na Slovensku kde a pre koho hrať. A nemenej hreje pomyslenie, čo bookeri Exitabu prinesú v priebehu roka.


Autorka: Michaela Kučová
Foto: -pstmn- / Stix

Súvisiaci interpreti: Andy Stott