Jeden z najväčších a najlepších európskych festivalov si zapísal po dvojročnej pandemickej prestávke úspešný ročník. Fanúšikovia zažili v srdci Budapešti na ostrove slobody opäť elektrizujúcu atmosféru a vystúpenia najznámejších umelcov planéty ako Dua Lipa, Justin Bieber, Tame Impala alebo Arctic Monkeys. Tradične potešilo aj množstvo pestrého sprievodného programu.

Pár čísiel na úvod: Cestovanie bez obmedzení prilákalo vyše 450-tisíc fanúšikov zo 103 krajín. Tí tvorili približne polovicu obyvateľov ostrova, druhú zaplnili domáci návštevníci. Na 53 scénach sa predstavili umelci z vyše 54 krajín. Hneď v prvý deň bol festival vypredaný do posledného miesta, jeho celková denná kapacita bola tento rok nastavená na 95-tisíc ľudí.

Pandemická doba zasiahla aj organizátorov Szigetu, ktorí nedostali žiadnu pomoc od štátu a museli sa s neľahkými podmienkami popasovať sami. Viacerí návštevníci si všimli menej dekorácií na ostrove, čo bolo viditeľné už aj pri samotnom vstupe cez legendárny K-Bridge. Most však podľa organizátorov nebol ozdobený z bezpečnostných dôvodov, vzhľadom na jeho vek a stav.

Sziget 2022 Zdroj: Dávid Hanko
K zmene došlo aj pri registrácii a vstupe do areálu. Ten bol predtým ešte pred mostom, teraz sa presunul priamo na ostrov, kde namiesto úzkeho lievika bolo pripravených dostatok pracovísk na výmenu lístkov za náramky a bezpečnostnú kontrolu. Opäť nechýbali ani skenery podobné tým na letiskách, ktoré sme si mali možnosť detailne vyskúšať na vlastnej koži. Bezpečnostné opatrenia boli v tomto smere ukážkové.

Rozloženie scén sa zmenilo len kozmeticky, pribudla však lákavá možnosť dokúpiť si VIP lístok, ktorý oprávňoval pri najväčších pódiách vstup do komfortnej zóny s vlastným barom, toaletami a posedením. Oproti minulosti, kedy bolo VIP iba na pozvanie, teraz túto príležitosť dostal každý. Samostatnou kapitolou sú nadštandardné kempy, ktoré za príplatok poskytujú lepší servis, ako aj garantované miesto na stanovanie vo vyhradenej lokalite. Zmena nastala aj v bezplatnom kempovaní. Prvýkrát za ostatné obdobie totiž nebolo možné stanovať úplne všade. Na ostrove bola ohradená veľmi populárna časť parku, ktorá je však chránenou oblasťou. Sklamanie niektorých návštevníkov, bolo vysvetlené ochranou prírodnej rezervácie.

To v každom prípade dáva zmysel, pretože príroda stála tohto roku za "prašnou" atmosférou. Dlhotrvajúce suchá trápia celý svet, Maďarsko nevynímajúc. Organizátori pri prevzatí areálu pred festivalom hľadali zelené trávnaté plochy márne. Vyschnutá tráva sa už v prvý večer náporom desiatok tisíc Szigeťanov zmenila na prach a ten sprevádzal festival po celý čas. Sziget na vzniknutú situáciu reagoval polievaním hlavných ťahov vodou z Dunaja, žiaľ, ani to nestačilo. Uvedomelejší ostrovania nosili proti prachu rúško či respirátor, a tým sa vyhli respiračným problémom, ktoré bolo počuť ráno v stanových mestečkách. 

Bude zaujímavé sledovať, ako sa manažment festivalu s touto výzvou popasuje o rok. Na klimatickú zmenu bude potrebné reagovať, keďže extrémne horúčavy budú čoraz častejšie. Pozitívne bolo, že tak ako na Grape festivale, tak aj na Szigete bolo krásne letné počasie, bez prerušenia programu spôsobeného búrkami.

Dua Lipa prilákala najväčší dav

Sziget už roky dokazuje, že jeho lineup nie je postavený iba na headlineroch. Podobne ako na slovenskej Pohode môže človek objavovať, alebo niekedy sa len úplne náhodne pristaviť pri menších scénach známych ako duše Szigetu. Častokrát sa stalo, že spontánnosť či energia vystúpení mimo hlavného diania prekonala aj hlavný stage. Ten však zákonite prilákal vždy najviac fanúšikov. 

Otváracím koncertom naštartovali atmosféru americkí Remi Wolf. Kapela hrala prvýkrát v Maďarsku a to hneď na hlavnom stage Szigetu. Na tomto vystúpení skôr zaujala charizma speváčky než spevácky výkon. Milky Chance tento rok napriek pomerne skorému času už o 17:30 mali dostatočne plno. Tretíkrát na Ostrove slobody ponúkli všetky známe hity, ale predsa v inej atmosfére ako napríklad na Grape. Spievať počas rozpáleného popoludnia určite dalo zabrať aj samotnej kapele. Na kvalite to však neubralo, naopak bol to energickejší predskokan pred headlinerkou prvého večera ako Rüfüs Du Sol, ktorí nasledovali.

Je dôležité podotknúť, že fyzicky sa nedalo zvládnuť vidieť všetko zaujímavé či známe. Sofiina voľba je na Szigete na dennom poriadku. Pri mene Dua Lipa to bolo však oveľa jednoduchšie. Speváčka momentálne cestuje po celej planéte so svojou aktuálnou The Future Nostalgia Tour. Celkovo turné obsahuje 109 koncertov a podľa slov samotnej speváčky je to najbláznivejšia vec, ktorú kedy urobila. 
 
Ako prezradila, počas turné si stále nájde čas aj pre seba, preto má stále dostatok energie. Na festival si pripravila špeciálnu verziu vystúpenia. Pri diskusii s fanúšikmi, ktorí zažili obe verzie, vyšla víťazne tá szigeťácka. Na speváčke bolo vidno, že si návrat na miesto svojho prvého veľkého festivalového koncertu skutočne užíva. Samozrejme, nechýbali dokonalé vokály, skvelé choreografie, efektné vizualizácie, jednoducho všetko, čo si od Á-čkovej hviezdy môžete želať (viac v samostatnom článku).


Neskôr sa dav rozptýlil do všetkých strán. Nočné párty sú na Ostrove slobody legendárne, najbližšie k hlavnému pódiu bol veľkokapacitný stan, tento rok premenovaný na Freedome (predtým niesol meno legendárneho budapeštianskeho klubu A38). V prvú noc priniesol vystúpenia Masked Wolf alebo Channel Tres, no vytancovať sa do skorých ranných hodín bolo možné aj v Party Arene alebo ikonickom Collosseu.

Hudba, ktorá sa dostane pod kožu

Prekvapením štvrtkového programu hlavnej scény bol koncert Alice Merton. Skromná, ale zároveň zdravo sebavedomá speváčka už v úvode koncertu zaspomínala na svoje prvé vystúpenie na Szigete, kedy spievala iba pre približne 400 fanúšikov. Tentoraz to bolo niekoľkonásobne viac (odhadom 4000). Predstavila skladby z nového albumu S.I.D.E.S., ktorý vyšiel len nedávno (17.6.2022). Piesne Same Team alebo Breathe In, Breathe Out nepatrili k tým veselým, ale aj napriek tomu sa dostali pod kožu. Speváčka sa na novom albume vyrovnáva s rozchodom, ktorý sa odohral počas pandémie. Podľa Alice to boli tri najhoršie roky jej života.

Aj keď celkovo koncert nepatril k tým najenergickejším, poslucháči sa vedeli naladiť a stotožniť s niektorými textami, nakoľko každý z nás prežil svojím spôsobom náročné obdobie. Alice prekvapila rozsahom ako aj výbornou technikou spevu. Dokonca si splnila svoj sen, keď si  už pri písaní skladby Mania predstavovala ako vybehne do davu za fanúšikmi, a práve na Szigete sa jej to prvýkrát splnilo. Na záver nechýbal hit No Roots, vďaka ktorému odštartovala úspešnú kariéru.


Energický výkon aj napriek technickým problémom

Britskú indie-popovú kapelu Bastille Szigeťanom vôbec netreba predstavovať. Na konte majú viacero nezabudnuteľných koncertov na ostrove. Najviac zahraničných návštevníkov tento rok prišlo práve z Veľkej Británie, možno aj preto tretina všetkých vystúpení hlavného pódia patrila práve kapelám zo Spojeného kráľovstva. Do Budapešti prišli Bastille predstaviť svoj štvrtý štúdiový album Give Me the Future. Už od začiatku zapôsobili prepracované vizualizácie, ktoré sa primárne venovali témam nového albumu. Ako objasnil líder Dan Smith, nosnou myšlienkou nahrávky je prepojenie "technologicko-náročných tém so žiarivo ambicióznym popom" a zároveň "odráža zvláštnosť prežívania časov, ktoré môžu pôsobiť ako sci-fi".

Práve spomínaná technika Danovi spôsobovala počas celého koncertu viacero problémov. Pri detailnejšom sledovaní speváka bolo vidieť, že zvukovú réžiu viackrát upozorňoval na problém v odposluchových slúchadlách. Bežný divák si to však všimnúť ani nemusel, pretože jeho výkon bol naozaj profesionálny. Vyvrcholením problémov bolo krátke vynechanie mikrofónu, na ktoré spevák reagoval hodením mikrofónu o zem, keď pri spievaní kľačal. Taktiež to bolo veľmi rýchle gesto, a zároveň sa mikrofón asi opravil po náraze, lebo potom už fungoval v poriadku.

Späť k hudbe - Dan má naozaj výnimočný hlas a energiu vie na divákov preniesť aj svojimi jedinečnými tanečnými pohybmi. V spojení s kvalitnou kapelou, charizmatickou vokalistkou, prepracovanými vizualizáciami a zaujímavou témou nie je tejto šou čo vytknúť. Na záver si publikum mohlo zaspievať spolu s kapelou karaoke, na ktoré pozval sám spevák, keď pri skladbe Shut Off The Lights bežal text na hlavnej LEDke. Príjemným prekvapením bola prítomnosť Danovej kamarátky Alice Merton práve v tejto skladbe. Síce toho veľa nenaspievala ani nestrhla pozornosť, skôr si to užívala spolu s kapelou v zadnej časti pódia. Niekedy naozaj stačí aj iba prítomnosť, pre lepší pocit.


Menej je niekedy viac

Treťou nemeckou formáciou na hlavnom stage v roku 2022 boli Meute. Hrali v rovnakom čase ako ich krajania (Milky Chance a Alice Merton) o 17:30, no v porovnaní, či už s krajanmi, alebo ostatnými špičkovými interpretmi svoj potenciál, žiaľ, na Szigete naplno nevyužili. Je náročnejšie udržať pozornosť davu, ak sú skladby poväčšine bez vokálov. Miestami pôsobili monotónne a na obrovský priestor hlavného pódia nemali asi dosť skúseností s javiskovým prejavom. Ich "choreografie" boli často nekoordinované, niektorí si počas skladieb odskočili napiť sa na bočnú stranu pódia, prípadne sa veselo rozprávali. Chýbalo 100-percentné sústredenie na publikum. Žiaľ na hlavné pódium asi ešte nedorástli.

Pritom samotná produkcia bola fajn a dokázala rozhýbať dav. Obávam sa, že ak by nenasledoval po nich Stromae, na ktorého čakalo v dave mnoho fanúšikov, účasť by nebola až taká bohatá. Pritom by stačilo úplne jednoduché riešenie, umiestniť ich skôr na menšiu scénu, ideálne do stanu Freedome. Tam by ich energické "inštrumentálky" vynikli oveľa viac.


Veľkolepý návrat majstra

Po deviatich rokoch od vydania ostatného albumu Racine carrée (2013) a po ôsmich od famózneho vystúpenia v A38 stage na Szigete 2014, na ktoré sa mnohí pre vtedajšiu kapacitu stanu ani nedostali, sa úspešný spevák a skladateľ s belgicko-rwandskými koreňmi Stromae (vlastným menom Paul Van Haver) veľkolepo vrátil na miesto činu. Čakať sa však oplatilo. Umelec nazbieral počas cestovania po celom svete a vnímania rôznych kultúr a lokálnych hudobných štýlov množstvo inšpirácie na nový album Multitude. Už v prvom tracku Fils de joie ukázal Stromae svoj perfekcionalizmus. Pôsobivá úvodná vizualizácia vtiahla do deja, ktorý podčiarkol prepracovaný stage design a špeciálne oblečenie, ktoré spevák predáva pod svojou značkou Mosaert.

Pult s mikrofónmi z klipu iba podčiarkol celú atmosféru skladby, v ktorej zmiešal barokové zvuky s brazílskym funkovým carioca vplyvom. Nechýbali staré známe hity Tous les mêmes alebo Formidable. Prepojenie nových aj starších skladieb namiešal veľmi šikovne. Stromae vyzeral, že sa naozaj baví, žartoval pri skladbe Papaoutai. Prekvapilo ho, koľko ľudí vedelo spievať po francúzsky. Pod kožu sa dostal aj singel L’enfer z nového albumu. V závere si dav vyskúšal aj tanečnú lekciu pri skladbe Santé, ktorú si fanúšikovia spoločne zatancovali pod dohľadom speváka. Zaznel aj megahit Alors on danse a dav bol vo vytržení. Prepracovanosť celej šou, vizualizácie, stage a light design prepojený do najmenších detailov aj s kapelou, radí toto vystúpenie k tomu najlepšiemu, čo bolo možné tento rok na letných festivaloch vidieť.

 
Justin Bieber neohúril, predviedol profesionálnu šou

Pri tomto koncerte prevládali rôzne očakávania. Niektorí sa iba prišli pozrieť na jedného z najznámejších popových spevákov planéty, skalní fanúšikovia zase zaspievať si každú pieseň spolu s ním. Jeho fanklub, tzv. Beliebers, bol v prvých radách pod pódiom neprehliadnuteľný. Definícia celkom sedela: Beliebers sú väčšinou tínedžerky, ktoré neváhali čakať blízko pódia v dave aj celé hodiny na vystúpenie svojho idola. Technicky bola šou pripravená naozaj kvalitne. Špičkoví muzikanti, tanečníci, vizualizácie, aj samotný spevácky a tanečný výkon Justina Biebera bol profesionálny. No energia sa ďalej od Beliebers na publikum veľmi neprenášala. Pravdepodobne spevák ešte po viróze nie je úplne fit. (viac v samostatnom článku)


Odhliadnuc od sklamania z hlavnej hviezdy bol však piatkový program z celého týždňa asi najsilnejší. Vynikajúce koncerty odohrali aj Jungle a FKJ vo Freedome. V sobotu v lineupe svietili najmä známe mená elektronickej scény ako Calvin Harris na hlavnom pódiu, alebo v Party aréne Ofenbach a neskôr Alan Walker. Po troch dňoch na festivale sme však okrem headlinera dali prednosť namiesto masoviek skôr menším scénam - dušiam Szigetu, ktoré takisto nesklamali. 

Interaktívny dídžej

Adam Richard Wiles známy pod menom Calvin Harris hlavný stage Szigetu dobre pozná, hral na ňom už aj v roku 2014. Keďže sme zažili obe vystúpenia, nedá sa to neporovnať. Rok 2014 bol o kúsok farebnejší, žiarivejší, nechýbali ohňostroje či svietiace tyče v rukách tancujúcich Szigeťanov. Nemožno však povedať, že tohtoročné vystúpenie by nenaplnilo očakávania fanúšikov. Koncept masových tanečných šou je veľmi obľúbený. Stretli sme fanúšikov zo Slovenka, ktorí prišli iba kvôli Calvinovi Harrisovi a boli nadmieru spokojní.

Momentálne najúspešnejší dídžej planéty vytvoril skvelú atmosféru aj tým, že aktívne komunikoval s davom, nechal fanúšikov spievať jeho najväčšie hity spolu s ním, napríklad aj pri Feel So Close. Nechýbali singlové spolupráce Outside s Ellie Goulding, Blame s Johnom Newmanom alebo This Is What You Came For s Rihannou. Na to, že to bol headline slot, si mohol aspoň niekoho z nich zavolať. 38-ročný Škót vydal len pár dní (5.8.2022) pred vystúpením šiesty štúdiový album Funk Wav Bounces Vol. 2, ktorý vyšiel na značke Columbia Records. Takže aj počas setu mohol testovať ako nové tracky fungujú na masových podujatiach. Jedinou chybičkou krásy bol všadeprítomný prach.


Objavený poklad mimo hlavného diania

Prvou zastávkou bol Global Village stage (bývalý World Music stage), kde nás privítala kapela Bubliczki z Poľska. Toto explozívne septeto založené v roku 2007 lídrom/spevákom Mateuszom Czarnowským sa od svojich začiatkov túlalo po rumunských tanečných kluboch, srbských svadbách, tureckých predmestiach, ale aj cigánskych táboroch a maďarských lúkach. Svoje živelné zážitky pretavili na Szigete do neuveriteľnej veselice.

Kombinácia kašubskej kultúry s klezmerovými harmóniami a balkánskymi groovmi, dodala všetkým prítomným nezabudnuteľnú dávku energie. Kto mal zdravé nohy a vládal, ten jednoducho tancoval. Zároveň drevená podlaha nechala vyniknúť dupot tancujúcich Szigeťanov, ktorí takto dotvorili celkovú atmosféru. Počas vystúpenia prišlo aj na spoločné spievanie s publikom. Hodina vyhradená na koncert tejto veselej partičky zbehla rýchlosťou svetla. Koncert tejto širokej verejnosti úplne neznámej kapely prekonal očakávania aj energiu z niektorých hlavných scén.


Exotika na dosah

Záber nehudobného programu je na Szigete tiež viac ako pestrý. Ak chce návštevník objavovať aj niečo iné, stačí len pozorne pozrieť program a na výber sa núka hneď niekoľko príležitostí. Iba za dve necelé hodiny sme napríklad stihli navštíviť africké Togo aj Vietnam. Ako je to možné? Postarala sa o to akrobatická šou skupiny chodcov na chodúľoch Afuma, ktorá vznikla v Togu a predvádza svoje umenie podľa tradičných metód a techník, prispôsobených na modernú dobu. Našli tak svoje miesto v súčasnom umení aj v dnešnom svete, a na naše šťastie ich pozvali aj na Sziget.

Predstavenie sa odohrávalo na voľnom priestranstve neďaleko Global Village a umelci spočiatku upútali už iba tým, že sa dokázali za zvukov tradičných perkusii z Toga na vysokých chodúľoch celkom svižne hýbať. Keď však začali pridávať náročnejšie prvky a kombinovať ich vzájomne v trojici, to už dav od nich nemohol odtrhnúť oči. S pribúdajúcim časom sa stupňovala aj náročnosť akrobatických čísel, za ich hecujúcich pokrikov sa vygradovala aj atmosféra. Človek miestami neveril vlastným očiam. Na konci niekoľko minútový potlesk dokonca zdržal začiatok neďalekého stageu, lebo ľudia jednoducho nevedeli odísť. 


Stačilo prejsť iba pár metrov ďalej a na lúke pod stromami už lákala k návšteve pozoruhodná stavba s bazénom. Typicky ázijsky vyzerajúca budova nás už len vzhľadom teleportovala o niekoľko tisíc kilometrov v priestore a čase. Tento rok totiž prišlo na Sziget aj Vietnamské národné vodné bábkové divadlo. Doslova a do písmena: bábkové divadlo, ale na vode. Exoticky to znelo nielen v pozvánke, ale naživo som mal pocit, že sedím na lúke vo Vietname s domácimi.

Na úvod pomyselný teleport umocnila tradičná vietnamská skladba, ktorú aj naživo spievali, a zároveň dopĺňali choreografiou s klobúkmi. Následne sa striedali vystúpenia rôznych bábok vo vode plytkého jazierka ovládané majstrami dobre ukrytými za závesmi javiska, a to všetko za sprievodu typického ľudového nástroja pripomínajúceho husle. Skutočná exotika a záhada, ako to vlastne fungovalo? To je však dodnes prísne stráženým tajomstvom, ktoré sa ani nám nepodarilo zistiť.


Nadpozemský zážitok s Tame Impala

Nedeľný program na festivale priniesol zvučné mená ako Sigrid, Anne-Marie, vo Freedome kraľovali Caribou alebo Floating Points a poriadnu dávku elektroniky v tanečnej Aréne zase priniesol Steve Aoki. Najsilnejší zážitok jednoznačne dorazil až z ďalekej Austrálie. Kevin Parker so svojím projektom Tame Impala predviedol takú šou, že na tento koncert sa bude ešte dlho spomínať.

Psychedelic-rockové zoskupenie zostavilo hypnotický set pozostávajúci z hitov zo všetkých štyroch štúdiových albumov. Snové melódie doplnil nevídaný svetelný dizajn, ktorému dominoval obrovský svetelný kruh pripomínajúci vesmírnu loď. Podporený bol aj psychedelickými vizualizáciami, ktoré speváka na bočných a zadných LED stenách zobrazovali iba v kontúrach. Na hlavnej obrazovke zase odlišné vizualizácie pridali skladbám istý dej. Pútavé boli najviac pri skladbe Lost in Yesterday z ostatného albumu The Slow Rush (2020), ku ktorému je kapela práve na turné.

Tame Impala, Sziget 2022 Zdroj: Dávid Hanko
Ak by ste Tame Impala chceli zažiť naživo, ešte bude príležitosť 10. septembra v susednom Poľsku na Open Air festivale. Vrcholom setu bola skladba Let It Happen z albumu Currents (2015), pri ktorom sa na fanúšikov v dave valila neuveriteľná dávka eufórie. Bol to zimomriavkový moment. Neskôr dokonca svetelný kruh zostúpil až ku kapele, čo pripomínalo, akoby si po nich prišla materská loď... Celkovo to bol silný zážitok akoby z iného sveta. Viac prepracované osvetlenie som na žiadnom koncerte doteraz nevidel.


Nie je cirkus ako cirkus

V hlavnom párty čase po 23. hodine čase súperili o návštevníkov aj dva žánrovo podobné programy. V šapitó Cirque du Sziget to boli francúzski artisti Cirque La Compagnie a cirkusový kabaret v Magic Mirror. Navštívili sme oba a výsledok bol jednoznačný. Pri francúzskom vystúpení poňali umelci predstavenie miestami až príliš moderne. Niektorým skečom chýbala pointa, akrobatických kúskov bolo pomenej a ani celková atmosféra akosi negradovala. Vrúcne potlesky publika tiež absentovali. V porovnaní s cirkusovými predstaveniami v minulosti, predstavenie s názvom L'avis bidon patrilo k tým slabším.

Očakávania od legendárnych cirkusových varieté programov v Magic Mirror boli vysoké. Sziget ani tento rok s programom Can't Stop, Won't Stop nesklamal. Aj teraz bolo potrebné prísť na stage v predstihu, inak hrozilo, že ste sa dnu vôbec nedostali. Režisér Scott Maidment pripravil túto explozívnu šou špeciálne pre Ostrov slobody. Akrobatické vystúpenia striedali tanečné aj jemne striptízové čísla. Celé predstavenie bolo vyskladané z menších naoko nesúvisiacich vstupov, ktoré však šikovne prepojili aj so spevom. Predstavenie malo spád a energiu, pričom vrúcnosť a nadšenie publika bolo nákazlivé. Tak, ako si na tieto šou možno pamätať z minulosti. Scéna Magic Mirror sa pritom už párkrát objavila aj na Pohode, len s úplne iným obsahom, čo je škoda. Určite by podobný program aj v slovenských končinách pomohol budovať toleranciu medzi návštevníkmi z rôznych menšín.


Slováci na Szigete

Posledný festivalový deň na ostrove Óbudai priniesol aj vystúpenia zástupcov slovenskej hudobnej scény, len škoda, že sa čiastočne prekrývali a že ich nebolo viac. Na populárnom Europe stage tohto roku chýbalo slovenské zastúpenie. Slováci mohli prísť podporiť krajanov buď do Collosea na tanečnú párty pod taktovkou dídžeja Denesa Totha alebo si vypočuť zakladajúceho člena Comebackgangu -  Pil C na nový rapový stage Dropyard. Denes Toth je rezidentom v košickej Tabačke, ako aj promotérom Moody eventov, ktoré zvyšujú kvalitu elektronickej hudobnej scény na Slovensku. Jeho jedinečný výber skladieb a precízne mixovanie mu vyniesli nezabudnuteľný výlet na Ibizu ako jedného z finalistov globálnej súťaže Burn Residency. Denes dodnes surfuje na vlne energie z Ibizy a tento drive priniesol opäť aj na Sziget.

Po vystúpení nám prezradil svoje dojmy z hrania. "Sziget je (nielen) pre mňa jeden z najvýznamnejších festivalov, preto ma veľmi potešilo, keď som dostal pozvanie aj na prvú po-covidovú edíciu. Hranie na unikátnom pódiu Colosseum je každý rok výzva, aj tentokrát som sa poctivo pripravoval na warm-up set pred holandským headlinerom Eelke Kleijn. Denesov set bol nahrávaný a už je k dispozícii aj na vypočutie na webe.


O čosi menej návštevníkov sme odhadli na Dropyard stage, kde od 17:30 rapoval Lukáš Kajanovič alias Pil C. Raper nedávno vydal album Odsúdení na úspech, ktorý, ako sa nechal počuť, je možno jeho posledným. To však ukáže ešte čas. V tejto nahrávke si podľa vlastných slov zatiaľ najintenzívnejšie púšťa fanúšikov pod kožu. Album síce odporúča počúvať chronologicky, ale na Sziget si pripravil výber toho najlepšieho, čo doteraz vytvoril.

Pil C bol na budapeštianskom festivale zatiaľ iba ako návštevník na koncertoch Kendricka Lamara a Stormzyho. V pondelok to naplno rozbehol na pomerne veľkom stage. V sete mixovanom dídžejom Specialbeatz odzneli aj skladby, ktoré bežne nehrajú, a na záver dokonca vyhovel fanúšičke z publika a zahral track jej na želanie. Najviac si raper spoločne s davom užil skladbu Vidím jak sa na mňa pozeráš.


Britská gitarová klasika ako vrchol festivalu

Arctic Monkeys od roku 2018, kedy vyšiel ich ostatný album Tranquility Base Hotel & Casino, nemali kvôli pandémii dostatočnú možnosť ho odprezentovať na turné. Preto na rovnomenné turné z roku 2019 nadviazali aj na Ostrove slobody. Vyvrcholenie celého festivalu na hlavnom pódiu sa nieslo v pokojnej atmosfére. Hneď na úvod začala kapela s rýchlejšími skladbami, výkon bubeníka Matta Heldersa bol strhujúci. Okrem skladieb z nového albumu odzneli aj hity zo všetkých šiestich vydaných albumov. 

Prvé skladby sme si užili v prvých radoch, neskôr sme sa presunuli na opačnú stranu k vysvietenému kolesu. Až vtedy si bolo možné uvedomiť, ako výborne bol celý priestor ozvučený. Kvalitu hudobného aparátu chválil aj odborník na zvuk (zvukový inžinier), ktorého sme náhodne stretli v dave. Lídrovi kapely Alexovi Turnerovi nechýbal typický britský humor, napríklad keď si na otázku "Ako sa máš Sziget?" okamžite odpovedal sám. Celkovo však s publikom komunikoval skôr stroho.

Niektoré skladby sme si vychutnali priamo z gigantického kolesa, kedy človek skutočne videl, koľko (prekvapivo veľa!) prachu bolo v ovzduší. Fotografické zábery z kolesa sa žiaľ ani nedali použiť. Pokojný zážitok dal bodku za dianím na hlavnom pódiu Szigetu. Program posledného dňa festivalu následne pokračoval vystúpeniami kapiel ako Fontaines D.C., parádny set odohrala aj dídžejka La Fleur a mnohí ďalší.

Tip redakcie: Podrobnejší text o vystúpení Arctic Monkeys sme priniesli z ich štvrtkového koncertu v Prahe.


Sziget sa aj napriek pandemickej pauze vrátil v plnej sile. Priniesol výnimočné vystúpenia, bohatý sprievodný program a všetko, na čo boli návštevníci doteraz zvyknutí. Veríme, že si tento vysoký štandard, aj napriek problémom s veľkými horúčavami a suchom, na ktorý bude potrebné v budúcnosti reagovať, ponechá aj v budúcnosti.

FOTO: Najväčšie hudobné hviezdy a umenie z celého sveta. Aj takýto bol Sziget 2022

Text a video: Martin Laškovský
Foto: Dávid Hanko