Klasická hudba je pre všetkých – asi tak možno zhrnúť myšlienku už siedmeho ročníka festivalu Viva Musica!. Spoločný menovateľ vystúpení Filharmónie Bohuslava Martinů, Oskara Rózsu a jeho Partnership Unlimited, Borisa Berezovskeho, Patrície Janečkovej, Dana Bártu s Epoque Quartet, Dhafera Youssefa a Dmitri Hvorostovskeho však nebol v žánri, ale najmä v snahe ukázať inú stránku klasickej a vážnej hudby.

Zatiaľ čo sa alternatívna rocková scéna teší rastúcej obľube slovenského publika, vo vážnej hudbe akúsi alternatívu k formálnosťou nasiaknutým klasickým koncertom vidieť iba zriedkakedy, v posledných rokoch napríklad na Pohode, kde klasika dostáva čoraz väčší priestor. Vlajkovou loďou "inej klasiky" je však bratislavský festival Viva Musica!, ktorého organizátori i tento rok stavili na uvoľnenú atmosféru a vyvážený program.

Po otváracom koncerte Viva Klasika! (23.7.) v podaní Filharmónie Bohuslava Martinů a predstavení Oskara Rózsu s projektom Partnership Unlimited (25.7.) sa na pódium Starej tržnice 26. júla postavila prvá z hviezd festivalu – Boris Berezovsky. Údajne jeden z piatich najlepších klaviristov na svete sa neobťažoval žiadnymi ceremóniami, slávnostným odevom či nadbytočnými slovami. Na pódium sa postavil v bielej polokošeli a nohaviciach, čím vlastne nepriamo, a možno i nevedomky, potvrdil hlavné motto Viva Musica! – klasická hudba je pre všetkých, a to bez ohľadu na odev či spoločenské postavenie.

Berezovsky s publikom nekomunikoval, aspoň nie slovami. Stačili mu na to skladby, ktoré hral a niekoľko krátkych poznámok, ktorými uviedol prídavky. Akustika Starej tržnice prekvapivo veľmi obstojne zvládala diela klasických majstrov ako 'Variácie' od Brahmsa, 'Toccatu' od Chačaturjana, 'Tri čínske kusy' od Chasinsa či 'Astoriu' od Albeniza. Hodinu a pol trvajúci recitál zakončil Boris Berezovsky dvoma dodatočnými skladbami, po ktorých zostalo celé publikum ešte pár desiatok sekúnd stáť na svojich miestach v absolútnej tichosti.

Program:
J. Brahms: Variácie na Paganiniho tému, op. 35
J. Brahms: 3 uhorské tance
A. Chačaturjan: Toccata
M. Gould: Etuda vo forme Boogie Woogie
A. Chasins: Tri čínske kusy (Flirt v čínskej záhrade, Dopravná špička v Hong Kongu)
G. Gershwin: 3 prelúdiá
I. Albeniz: Astoria
I. Albeniz: Granada
L. Godowsky: Alt Wien
C. Saintt-Saëns / L. Godowsky: Labuť
F. Chopin / L. Godowsky: Minútový valčík
M. Ravel: La Valse


Foto z koncertu Borisa Berezovskeho (26.7.2011, Stará tržnica, Bratislava)

Koncert Patrície Janečkovej (27.7.) poznačila najmä choroba opernej divy Adriany Kučerovej, ktorej niekoľko dní pred koncertom ochoreli hlasivky a musela byť hospitalizovaná v jednej zo švajčiarskych nemocníc. Na poslednú chvíľu ju tak nahradila sólistka Slovenského národného divadla Eva Hornyáková (soprán), ktorú doplnil rovnako sólista SND Daniel Čapkovič (barytón).

Patrícia Janečková sa zviditeľnila v česko-slovenskej televíznej šou Talentmánia a i vďaka tomu si získala mnoho obdivovateľov a fanúšikov. Treba podotknúť, že jej tento obdiv právom náleží, a to nielen kvôli jej veľmi nízkemu veku, ale najmä kvôli jej talentu a potenciálu. Oskar Rózsa, ktorý celý koncert dirigoval a v týchto dňoch nahráva Patríciin debutový album už v minulosti podotkol, že chce toto mladé dievča prezentovať prirodzene – ako 13-ročné dieťa spievajúce operu. Na koncerte však mladá operná speváčka miestami pôsobila už ako dospelá žena, čo možno pokladať za unikátne.

90-minútový recitál síce upustil od pôvodného programu, v ktorom mali okrem iných odznieť Vivaldiho 'Laudamus te', Händelovo 'Rejoice greatly' či 'Alleluja' od W. A. Mozarta, no svojim spôsobom i získal zaradením skladieb ako 'Panis Angelicus' od C. Francka či inštrumentálnej 'Meditácie' z opery Thais od J. Masseneta. Azda najuvoľnenejším a zjavne i pre Patríciu najbližším duetom bolo Mozartove 'Pa pa pa' z opery Čarovná flauta, ktorý zaspievala spolu s Čapkovičom.

Koncert na festivale Viva Musica! bol Patríciiným celovečerným pódiovým debutom. Podľa jej vlastných slov ju však čaká ešte dlhá cesta a najbližší podobný koncert zatiaľ vidí v nedohľadne. Jej ďalšie kroky určite stoja za pozornosť, a to možno aj kvôli faktu, že svojím vystúpením dokáže klasickú hudbu ponúknuť širšiemu publiku, ktoré by sa k podobnému žánru možno nikdy nedostalo.

Program:
G. F. Händel: Príchod Kráľovnej zo Sáby, z oratória Šalamún, HWV 67
G. F. Händel: Lascia chi’o pianga, ária Almeriny z 2. dejstva opery Rinaldo, HWV 7
W. A. Mozart: Pa pa pa, duet Papagena a Papageny z 2. dejstva opery Čarovná flauta, KV 620
W. A. Mozart: Symfónia č. 25 g mol, KV 183/173dB, 1. časť
W. A. Mozart: Lá ci darem la mano, duet z 1. dejstva opery Don Giovanni
G. Rossini: Largo al factotum, ária z 1. dejstva opery Barbier zo Sevilly
G. Caccini / I. Buffa: Ave Maria
C. Franck: Panis Angelicus, Messe á trois voix, op. 12
V. Bellini: Casta Diva, kavatina Normy z 1. dejstva opery Norma
P. Mascagni: Sancta Maria, adaptácia Intermezza z opery Sedliacka česť
G. Puccini: O mio babbino caro, ária Lauretty z opery Gianni Schicchi
J. Massenet: Meditácia z opery Thais
A. Dvořák / Ch. Roberts: Když mne stará matka, pieseň z cyklu Cigánske melódie op. 55
O. Rózsa: Deti moje, chorál z kantáty Under My Spell


Foto z koncertu Patrície Janečkovej a Orchestra Viva Musica! (27.7.2011, Stará tržnica, Bratislava)

Dan Bárta je v našich končinách starou známou veličinou. Niekoľko dní pred svojim koncertom na Viva Musica! (28. júla) sa predstavil na festivale Bažant Pohoda 2011, a tak ho organizátori poprosili o niečo špeciálne. Tou špecialitou bol hosťujúci husľový kvartet – Epoque Quartet v zložení David Pokorný, Vladimír Klánský, Vladimír Kroupa a Vít Petrášek. Zaujímavé pritom bolo sledovať samotného Dana Bártu, ktorý si ako správny umelec a hudobník nerobí s menami ťažkú hlavu, a tak ich musel pri predstavovaní prečítať priamo z programu festivalu.

Vystúpenie Bártu a jeho kapely Illustratosphere iba ťažko kategorizovať, keďže ide o jeden z projektov, ktoré je potrebné vidieť a počuť na vlastné oči a uši. Samotný Epoque Quartet vystúpil na pódium až po približne trištvrte hodine, počas ktorej odzneli skladby ako 'Pánví', 'Naokoland', 'Eleisure Suite', 'O la la', 'Stmívaní', 'Ian' a 'Živý'. Nástup sláčikového kvarteta však v prvých dvoch skladbách (Jaco, Isobel) strácal na dynamike, kvôli čomu sa zvuk huslí, violy a violončela strácal v tónoch elektrickej gitary a klavíra. Až piesne 'Dua', 'Some People' a 'Innerview' ukázali plnú silu Epoque Quartet, ktorých vystúpenie vygradovalo skladbou 'Městem'. Koncert následne pokračoval bez sláčikového kvarteta, čo na jednu stranu celému zážitku istú časť ubralo, no na stranu druhú dalo plne vyniknúť zvuku Illustratosphere.


Foto z koncertu Dana Bártu s Illustratosphere a Epoque Quartet (28.7.2011, Stará tržnica, Bratislava)

Predposledný z koncertov festivalu Viva Musica! a zároveň posledný voľne prístupný uviedol vo svojej rodnej krajine zakázaného umelca - Tunisana Dhafera Youssefa. V spoločnosti formácie Divine Shadows Orchestra pod vedením koncertnej majsterky Ivany Pristašovej na Slovensku prvýkrát predstavil svoj nový projekt Abu Nawas Divine Shadows, ktorý je poctou rovnomennému básnikovi, ktorý žil na prelome 8. a 9. storočia.

Youssef si pre zaplnené bratislavské Hlavné námestie pripravil dvanásť piesní, do ktorých mnohokrát zasahoval svojou improvizáciou, hrdelným spevom či citáciami z Koránu. Vystúpenie 44-ročného Tunisana získavalo na atmosfére s prichádzajúcim neskorým večerom a najmä s väčším zaangažovaním sláčikového Divine Shadows Orchestra, ktorý Youssefovmu koncertu dodal hutnosť zvuku, ktorá zo začiatku absentovala. Dhafer Youssef sa s bratislavským publikom rozlúčil skladbami 'Rihla', 'Khamsa' a 'Odd Poetry' s prísľubom skorého návratu. Ten by bol azda najvhodnejší v klubových priestoroch, ktoré tento spevák a svojský jazzman preferuje.

Program:
Aya
Hayastan Dance
Cantus Lamentus
27th Ethos
Wind & Shadows
Odd Elegy
Miel et Cendres
Rihla
Khamsa
Odd Poetry


Foto z koncertu Dhafera Youssefa a Divine Shadows Orchestra (29.7.2011, Hlavné námestie, Bratislava)

Hlavná hviezda festivalu Dmitri Hvorostovsky už na tlačovej konferencií poznamenal, že takmer žiadne z jeho open air vystúpení sa nezaobíde bez dažďa a mal pravdu. Drobný dážď však ani jednému z návštevníkov, ktorí v sobotu 30. júla zaplnili námestie Eurovea nevadil, čomu určite prispela i veľmi dobre zvládnutá organizácia koncertu a stovky zdarma rozdaných pršiplášťov.

Je škoda, že choroba Adriany Kučerovej, ktorú si sám Hvorostovsky vyžiadal prišla iba pár dní pred koncertom. Na rozdiel od koncertu Patrícii Janečkovej však nevystúpila žiadna náhrada a ruský barytonista musel z programu vynechať duety 'Mio padre!' od G. Verdiho a 'Lá ci darem la mano' od W. A. Mozarta. Prvú časť koncertu, v ktorej odzneli árie od prevažne ruských autorov (S. Rachmaninov, P. I. Čajkovskij) uzavreli inštrumentálne 'Poľovnícke tance' od A. P. Borodina, na čo sa na pódium opäť postavil Dmitri Hvorostovsky so sériou ruských piesní.

Riaditeľ festivalu Viva Musica! Matej Drlička už na tlačovej konferencii uviedol, že práve ruské piesne sú Hvorostovskeho doménou, v ktorej je nepísaným kráľom. Hlas najžiadanejšieho barytonistu na svete však naplno vynikol až počas piesne 'Oci ciornie' a posledného prídavku, ktorý zaspieval sám – bez zvukov orchestra či zboru.

Program:
M. I. Glinka: Ruslan a Ľudmila, predohra
S. Rachmaninov: Ária Aleka z opery Aleko
A. Rubinstein: Na vozdushnom okeanye, ária z 2. dejstva opery Démon
P. I. Čajkovskij: Uzh kak po mostu, mostochku, zbor nevoľníkov z 1. dejstva opery Eugen Onegin
G. Verdi: Cortigiani, vil razza dannata, z 2. dejstva opery Rigoletto
A. P. Borodin: Polovecké tance
V. Abaza: Utro tumannoe
N. Shishkin: Noch svetla
P. Bulakhov: Troyka mchitsa, troyka skachet
I. O. Dunayevsky: Deti kapitána Granta, predohra
A. Pakhmutova: Nezhnost'
A. Pakhmutova: Ty moya melodiya
A. Pakhmutova: Kak molody my byli
A. Chačaturjan: Waltz zo suity Maškaráda
A. Babadzhanian: Ne speshi
A. Babadzhanian: Blagodariu tebia


Foto z koncertu Dmitriho Hvorostovskeho (30.7.2011, námestie Eurovea, Bratislava)

Viva Musica! 2011 ponúkla svojim návštevníkom variabilný, no pritom kompaktný program, ktorý si bolo možné vychutnať po jednotlivých dňoch, alebo vybrať jeden či dva konkrétne koncerty. Azda jedinou, hoci neveľmi dôležitou výčitkou, môže byť viac ako desať minút trvajúci reklamný blok, ktorý bol premietaný pred každým vystúpením. Sponzorské a partnerské organizácie pochopiteľne majú svoje miesto na každom festivale, avšak v prípade koncertov Borisa Berezovskeho a Dana Bártu boli spustené v čase, kedy sa už malo začať samotné vystúpenie, čo do istej miery ubralo večeru na atmosfére.

"Klasika inak" však splnila všetky očakávania. Predstavila slovenskému publiku známe projekty v novom šate, priviedla dvojicu svetových ruských umelcov a najmä ukázala inú tvár klasickej a vážnej hudby, ktorá je prístupná širokej verejnosti.

Fotografie pre Hudba.sk poskytla Barbora Drahovská z tímu Viva Musica. Viac fotografií z festivalu nájdete na www.facebook.com/vivamusicafestival.

--
Autor: Miroslav Meňhert
Foto: Oles Cheresko - Viva Musica