Návštevníci tohtoročného Uprising Reggae Festivalu zažili najbúrlivejší ročník podujatia, ktorého história sa píše od roku 2008. Okrem prvého ročníka sa bohužiaľ stalo už tradíciou, že aspoň jeden deň akcie, ktorej najviac svedčí horúce letné počasie, sprevádza dážď a prudké ochladenie. Tento rok na zoznam nepriaznivých okolností pribudol aj vietor, kvôli ktorému museli organizátori festival prerušiť. Opätovný štart programu prišiel až po dlhých ôsmich hodinách a ponúkol po polnoci vystúpenia všetkých zahraničných hviezd, ktoré si vychutnalo približne štyritisíc vytrvalých návštevníkov.

Návštevnosť však bola počas prvého dňa omnoho vyššia. Kým v roku 2010 navštívilo Uprising viac než 7000 ľudí, v piatok to vzhľadom na počet ľudí v areáli vyzeralo na rekordnú návštevnosť. Aj v kempingu na Zlatých pieskoch stany návštevníkov festivalu zabrali omnoho väčšiu plochu ako vlani.

_Piatok v znamení horúčav a hudobnej pestrosti

Počas horúceho prvého dňa a noci prebiehal festival bez problémov a fanúšikovia si mohli už od poobedných hodín vychutnať na hlavnom pódiu koncerty slovenských kapiel Hugo Čáves Orchestra a Medial Banana. Členovia druhej menovanej kapely sa pod menom Banana Band podvečer predstavili aj ako doprovod hip-hopovej formácie AMO. Predtým než raperi Opak a Moe svoju hodinovú show ukončili hitom Bratislava, zaznel prierez ich tvorbou vrátane minuloročného singla Ex, skladby Abstinent, ktorú nahrali so skupinou Para, či novinky Spolu, ktorá je ochutnávkou pripravovaného nového albumu. Aktuálny letný hit nahrali s kapelou Polemic, ktorej trubkár a spevák Petko bol vítaným hosťom aj na Uprisingu.

Prvý z jamajských headlinerov podujatia Perfect Giddimani s kapelou House of Riddim striedal pokojnejšie reggae skladby s výbušnými a tanečnými dancehallovými rytmami. Do vystúpenia pravidelne zapájal aj publikum, vďaka čomu patril medzi najpríjemnejšie prekvapenia festivalu. Po hodine ho na pódiu s tou istou kapelou za chrbtom vymenil ďalší Jamajčan Lutan Fyah. Ak by mali speváci podobnejší prejav, mohli by si fanúšikovia myslieť, že si Perfect iba vymenil oblečenie, avšak Lutan Fyah ponúkol iný koncert. Bol menej energický ale "spevavejší" a vytvoril tak ideálnu atmosféru pred nástupom hlavnej hviezdy večera, pre mnohých aj celého festivalu.

Tou bol Nemec Otto Tilmann alias Gentleman, ktorý pri svojej druhej návšteve Slovenska potvrdil povesť výborného speváka a medzinárodnej hviezdy. Za doprovodu dvoch vokalistiek a kapely The Evolution Gentleman predviedol piesne ako Different Places, To The Top, Celebration, ktorú nahral s minuloročným headlinerom Alborosiem, Runaway, Changes, Intoxication, Dem Gone alebo záverečnú Leave Us Alone, v ktorej sa na pódiu opäť objavil Lutah Fyah. Kým v porovnaní s Perfectom bol on tým pokojnejším, v spolupráci s Gentlemanom vyznel ako energetická bomba. To je možno jediná výčitka k Gentlemanovi, ktorého vystúpenie bolo miestami trochu monotónne a neuškodilo by viac momentov prekvapenia, či interakcie s publikom. Fanúšikovia, ktorí jeho koncert už v minulosti zažili, však dobre vedeli, že od nemeckého interpreta "prímorský temperament" očakávať nemožno. Jeden z mála európskych reggae spevákov, ktorí majú rešpekt aj u svojich jamajských kolegov, bol v každom prípade ozdobou tohtoročného lineupu.

Každý, kto sa po hlavnej hviezde večera ešte potreboval "vyšantiť", si prišiel na svoje pri vystúpení britskej formácie Foreign Beggars. Keď sa povie rap z UK, je jasné, že okrem hip-hopových beatov pôjde v podmazoch aj o poriadnu dávku elektroniky a práve Foreign Beggars sú toho ukážkovým príkladom. Jedna z najväčších súčasných hviezd ostrovnej klubovej scény ponúkla hlboké basy dubstepu, zlomené beaty drum&bassu, klasický rap aj grimeový diktát, ktorým dostávala publikum do varu. Ľudí pod hlavným pódiom síce po Gentlemanovom koncerte výrazne ubudlo, no tí, čo ostali, sa stali aktívnymi účastníkmi najväčšej šou piatkovej noci. Ku skladbám ako Let Go, Hold On (okrem svojej piesne zahrali aj remix hitu s rovnakým názvom od dubstepového producenta Ruska), Badman Riddim alebo hitovke Contact pridali raperi Orifice Vulgatron a Metropolis aj neustálu komunikáciu s publikom, ktoré svojími "pokynmi" a energiou poriadne uštvali. Komu nestačilo, mohol sa "doraziť" na ďalších stageoch, kde v skorých ranných hodinách vystúpila britská raperka a speváčka Lady Chann, junglová legenda Congo Natty, či švajčiarsky soundsystem Kya Bamba.


Foto z piatka na Uprisingu (© Hudba.sk - Marianna Mihálkinová)
Medial Banana, AMO & band, Perfect Giddimani, Lutan Fyah, Gentleman + sobota: maľovanie, U-rampa a večerné čakanie v obchodnom centre po uzavretí areálu...


► Fotografie návštevníkov a momentky si môžete pozrieť na našom Faceboku - www.facebook.com/hudba.sk

_Povstanie povstania

Podobne vydarený priebeh organizátori očakávali aj v druhý deň festivalu, no napokon bolo všetko inak. Po poobedných koncertoch domácej Ska-pra šupiny a srbskej formácie Irie FM nasledovalo osemhodinové prerušenie festivalu, po ktorom sa program hlavného pódia opäť začal až o jednej v noci. Hoci v areáli bola po "povstaní povstania" možno polovica ľudí oproti prvej noci, o to viac si užívali koncerty. Švédi Looptroop Rockers, ktorí sa predstavili ako prví, tak mali približne rovnako veľké publikum ako deň predtým Foreign Beggars, a ponúkli aj rovnako kvalitný a energický koncert. Trojica raperov v oranžových kombinézach počas koncertu vyjadrila uznanie organizátorom aj fanúšikom, ktorí prečkali búrku. "My sme zatiaľ relaxovali v hoteli," priznali sympatickí Švédi, ktorých si mnohí pamätajú ešte z vystúpenia na prvom ročníku Uprisingu v roku 2008.

V dobrej nálade sa na pódiu objavila aj jamajská hviezda Capleton. Jeho kapela David House Crew síce zvučila veľmi dlho, no čakanie fanúšikov v chladnom nočnom počasí stálo za to. Legendárny hudobník, ktorý v osemdesiatych rokoch začínal ako dancehallový DJ, priniesol po tretej hodine rannej jedno z najpríjemnejších vystúpení festivalu a nevynechal pritom svoje najznámejšie piesne ako Jah Jah City, That Day Will Comet, Or Wah alebo Who Dem.

Bodku za posunutým programom hlavného pódia spravila novozélandská formácia Katchafire. Pred značne preriedeným publikom odohrala pokojnejší koncert plný pozitívnych vibrácií, v ktorom bola jednou z posledných piesní coververzia nesmrteľného hitu One Love od Boba Marleyho. Na druhom dancehall stagi sa ako posledná predstavila pražská hip-hopová dvojka Prago Union, predtým tam vystúpil aj General Levy, ktorý mal pôvodne hrať už podvečer na hlavnom pódiu. Bonusom pre fanúšikov, ktorým jeho nočné vystúpenie neušlo, bolo, že vystúpil spolu s Daddym Freddym. Priaznivci ragga tak mohli vidieť na jednom pódiu naraz dvoch narýchlejších predstaviteľov tohto jedinečného vokálneho štýlu.


Foto zo sobotnej noci na Uprisingu (© Uprising - Tomáš Kelement)
Looptroop Rockers, Capleton, Katchafire


_Bola krízová situácia zvládnutá?

Mnohí však žiadnu z hviezd sobotňajšieho programu nevideli, pretože sa k nim informácie o znovuotvorení festivalu dostali príliš neskoro. Najmä preto sa názory fanúšikov na to, či bola krízová situácia organizačne zvládnutá, rozchádzajú. Jednoznačne treba oceniť správne rozhodnutie okamžite prerušiť program na základe informácií o počasí, kde hlavné nebezpečenstvo predstavoval silný nárazový vietor. Taktiež bola odvedená skvelá práca pri zabezpečení presunutia podstatnej časti programu a zrealizovaní koncertov po silnej búrke, pričom bolo potrebné znovu nainštalovať zvukovú techniku, svetlá, vysušiť hlavné pódium a pripraviť celý areál na opätovné fungovanie festivalu. Toto všetko festivalový tím zvládol vo veľmi rýchlom čase, aby mohli vystúpiť interpreti, na ktorých tisícky fanúšikov dlhé hodiny s nádejou čakali.

Na druhej strane však možno kritizovať komunikáciu. Organizátori sa počas prerušenia zrejme spoliehali, že sa aktuálne informácie zverejňované na Facebooku a oficiálnej stránke dostanú ku všetkým, no množstvo ľudí, ktorí prečkávali v stanovom mestečku či v obchodnom centre pri Zlatých pieskoch, o priebehu krízovej situácie informovaní neboli. Po niekoľkohodinovom čakaní v neistote sa tak stovky fanúšikov vybrali domov. Najmä pre mimobratislavských a zahraničných návštevníkov to znamenalo nemožnosť nočného návratu na festival. Situácii mohla predísť lepšia spolupráca organizátorov s pracovníkmi SBS a polície, ktorí údajne návštevníkom počas veternej smršte tvrdili, že festival sa znovu otvárať nebude. Organizátori sa pritom nikdy nevzdali cieľa pripraviť festival po zoslabnutí vetra a skončení búrky na pokračovanie s posunutým programom. Nesprávne informácie od bezpečnostných zložiek však mnohých ľudí od čakania odradili.

Komunikácia priamo na festivale mala medzery aj v noci po odštartovaní programu. Moderátor hlavného pódia síce pred koncertom Looptroop Rockers udržiaval publikum v dobrej nálade, zabudol však informovať o tom, ktoré kapely v zmenenom programe ešte vystúpia, kedy, a na ktorých pódiách. Časť fanúšikov tak zmeškala vystúpenia interpretov, ktorých koncerty boli z hlavného pódia presunuté na druhý Dancehall stage (General Levy a Prago Union). Aj pre takéto situácie by bolo pre budúcnosť pozitívne, ak by sa festivalu podarilo získať partnera, ktorý by zabezpečil festivalovú mobilnú aplikáciu. Tá dnes nechýba na žiadnom z väčších festivalov na Slovensku a práve v čase prerušenia mohla byť ideálnym médiom pre informovanie veľkého množstva ľudí čakajúcich v stanovom mestečku či inde v okolí Zlatých pieskov.

Zo vzniknutej situácie ťažko viniť organizátorov, ktorí mali počas nepriaznivého počasia nepochybne množstvo práce so zabezpečením stability festivalových stavieb a udržaním pohody interpretov, aby boli ochotní vystúpiť aj neskoro v noci. Lepšia komunikácia s návštevníkmi priamo na mieste by však viacerým ľudom umožnila zariadiť si včasný návrat na festival. Niektorí sklamaní fanúšikovia žiadajú umožnenie vrátenia časti vstupného na požiadanie. To by mohlo byť príležitosťou na obojstranne férové gestá: Organizátori by ukázali, že dlhodobá reputácia je pre nich dôležitejšia ako krátkodobý zisk či redukcia straty. A fanúšikovia, ktorí sa kvôli dezinformácii vybrali domov, by mali možnosť ukázať, že si festival napriek zmeškanému programu a pocitu krivdy cenia natoľko, že si o vrátenie peňazí nepožiadajú.

Stanovisko organizátorov k priebehu krízovej situácie si môžete prečítať TU.

--
Text: Patrik Marflák
Foto: Marianna Mihálkinová - Hudba.sk, Tomáš Kelement - Uprising