Žije v Londýne, no namiesto toho, aby nasával pestré vplyvy jednej z hlavných metropol progresívnej klubovej hudby na svete, počúva komerčné rádiá a napodobňuje populárne trendy. Slovenský producent Toy Boy známy z dua Mafia Corner pri sólovej novinke Stratení opäť ukázal, že s originalitou sa pri tvorbe zbytočne netrápi.

Ako Mafia Corner spolu s Randym minulý rok dobyli rádiá hitom Zuzulienka, ktorý bol prerábkou známeho hitu Františka Krištofa Veselého do štýlu electro-swing. Ten bol pritom predovšetkým vďaka rakúskej formácii Parov Stelar Band na európskej klubovej scéne populárnym trendom už minimálne štyri roky, slovenské rádiá ho však objavili až vďaka Mafii, čiže istý kredit dvojici určite patrí. Neskôr nasledoval vtipný singel Neslop s Rytmausom, či vážnejšia skladba s Terezou Kerndlovou Byť či nebyť, ktorými ukázali, že ich tvorba rozhodne nebude len o jednom štýle. Na druhej strane je to však stále v rovine hľadania vlastného zvuku.

Ako byť originálny... Na slovenské pomery

Toy Boy teraz prichádza so sólovou novinkou Stratení a, podobne ako v prípade Zuzulienky, ide o skladbu, ktorá prináša niečo nové len s dodatkom "na naše pomery". Vezie sa totiž na trendovej vlne z posledných mesiacov, kedy mali v rádiách úspech skladby kombinujúce tanečnú hudbu a prvky country, konkrétne Avicii (Wake Me Up) a Kesha s Pitbullom (Timber).

"Povedal som si, prečo neskúsiť niečo podobné na Slovensku a v Česku. Chcel som niečo, čomu budú ľudia rozumieť textovo a blízke im to bude aj štýlovo, lebo sú na tento zvuk zo sveta zvyknutí. Možno je to zase risk, ale keď mi napadlo vzkriesiť 80-ročnú Zuzulienku od Františka Krištofa Veselého, tiež na mňa všetci pozerali, či som to prehnal s trávou a nakoniec to ľudí chytilo," vysvetľuje producent, ktorý si dáva záležať na tom, aby držal krok so svetovým zvukom. Možno až príliš, pretože hranica medzi inšpiráciou a napodobňovaním je v takomto prípade veľmi tenká.

Ako však Toy Boy dodáva, nerieši, či recenzie budú pozitívne alebo negatívne, zaujíma ho iba to, aby sa mu podarilo u ľudí vyvolať akékoľvek reakcie. "Country tu je 200 rokov a bude tu ešte 2 000 rokov po nás. Sám rád, že celosvetovo sa práve s týmto štýlom pracuje tak inovatívne, pretože má čo ponúknuť a celkovo tanečnú scénu oživil. Mám rád kombinácie, ktoré sú iné a nedržia sa šablóny, tak ako sme to urobili so Zuzulienkou," vysvetľuje Toy Boy.

Ako dodáva, jeho sólový projekt v žiadnom prípade neznamená koniec úspešného producentského dua Mafia Corner. Práve naopak, s Randym pripravujú viacero nových vecí. "Na každom z nových songov sme spolupracovali so skvelými spevákmi a môžem sľúbiť, že všetky skladby budú z iného konca. Keďže v lete oslavuje Mafia Corner prvý rok, pripravili sme aj jeden špeciálny bonus. Pod značkou Mafie toho teda vyjde viac ako dosť, preto som si povedal, že vyskúšam niečo na vlastnú päsť. Mám rád nové výzvy a hlavne tvrdím, že hudbu netreba skrývať v šuplíku, ale mali by sme ju púšťať medzi ľudí," uzavrel Toy Boy.


Nebyť týchto hitov, pesnička Stratení by zrejme nevznikla:


Mimochodom, spojenie tanečného popu a country nie je až takou novinkou. Lily Allen to v roku 2009 robila omnoho zábavnejšie.


Čo si myslíte vy? Dá sa hovoriť o originalite a odvahe skúsiť niečo nové, keď sa v slovenskej hudbe takto okato napodobňujú populárne trendy zo sveta? Je pre vás dôležitejšia jedinečnosť alebo "zvuk, na ktorý ste zo sveta zvyknutí"?

Text: Imrich Makó - PR manažér (fakty a citácie), Patrik Marflák - Hudba.sk (kritický pohľad)
Foto: Jaroslav "Sohe" Suchár