Rituálna hudba afrických moslimov v kombinácii s hudobným minimalizmom bude znieť 20. marca v bratislavskej Áštvorke na koncerte amerického hudobníka Joshuu Abramsa a jeho projektu Natural Information Society. Svojou hudbou dokazujú, že nová a neopočúvaná hudba môže byť hraná aj na prastarých nástrojoch.
Joshua Abrahams hrá riffy na guimbri a k nemu sa pridáva kapela, ktorá hrá vrstevnatý sprievod za pomoci prastarého harmónia, kontrabasu a perkusii. Vzniká tak zvláštny psychedelický mix.
Extatický minimalizmus plný očakávaní
Kapelu ženie dopredu rytmus – motorik, aký poznáme zo žánru krautrock. Ich hypnotickej repetícii hovoria aj extatický minimalizmus, taký ten pri ktorom čakáte vyvrcholenie, ale vlastne nechcete, aby prišlo. A ono ani nepríde.
Natural Information Society pripomenie kapely ako Neu! alebo minimalistov ako Phill Niblock či Terry Riley. Ich čerstvý a neopočúvaný prístup k minimalizmu do nehoprinášaľudský element ako protilátku k našej uponáhľanej dobe. Je to veľmi prístupný spôsob, akým spojiť etnické vplyvy s minimalizmom, vážnou hudbou, džezom a improvizáciou do niečoho, čo prehovára na poslucháča univerzálnym jazykom.
Ich albumy preto bodujú v rebríčkoch dobrodružstvá hľadajúcich magazínov The Wire či Pitchfork, ale nečakane aj v tradičnejšom magazíne Rolling Stone. To preto, lebo Natural Information Society spájajú prvky, ktoré sú prístupné, a zároveň nepodliezajú vysoký štandard.
Nová škola slovenských skladateľov
Vystúpenie Natural Information Society doplní nová škola slovenských skladateľov a skladateliek. Svoj sólový project predstaví Lenka Novosedlíková, ktorá sa venuje akustickej aj elektronickej hudbe, a tiež má blízko k rytmickému minimalizmu. Hudobníčka hrá na perkusie, marimba aj klarinet a skladá elektronickú hudbu.
V Áštvorke predstaví svoj sólový project spolu so skladateľom Matejom Slobodom. Tí dvaja spolu hrali v rôznych improvizačných telesách, ako Musica Falsa et Ficta, či v triu Lead. Lenku Novosedlíkovú môžete poznať aj z jej minuloročnej LP Sisters, kde hrá minimalistické kompozície skladateľky Sarah Hennies na vibrafóne.
Z verejných zdrojov podporil podujatie Fond na podporu umenia a Bratislavský samosprávny kraj.
Redakciu Hudba.sk informovala PR manažérka A4 - priestor súčasnej kultúry Lucia Mandincová. Tlačovú správu sme upravili.
Foto: PR