Festival NEXT zachytáva najzaujímavejšie pohyby na aktuálnej hudobnej scéne: voľne improvizovaná hudba, experimentálna elektroakustická hudba, avantgardný jazz, či multimediálne predstavenia s naživo vytváranou obrazovou zložkou. Na jedenástom ročníku, ktorý sa koná už tento týždeň od 2. do 4. decembra v A4, si prídu na svoje všetci fanúšikovia tzv. advanced music - od súčasnej klasickej hudby cez ambient až po temný industrial, experimentálnu elektroniku a elektroakustiku. Prinášame krátke profily účinkujúcich a zopár zaujímavých videí.

Úvod festivalu vo štvrtok doslova odpáli domáca svetová premiéra. Čerstvý projekt Dunkeltherapie ponúka energické skladby, ktoré spájajú výbušnosť hardcoru, temnotu metalu, kompozičnú premyslenosť vážnej hudby a prvky improvizácie s jazzovými ozvenami.

Tvorivé jadro kvarteta tvorí sopránsaxofonista Miro Tóth (Frutti di Mare, Musica Falsa et Ficta, Shibuya Motors...) a Martin Burlas - výrazná postava slovenskej alternatívnej aj klasickej scény - netradične v úlohe vokalistu s elektronickými mašinkami. Projekt, v ktorom hrá aj basgitarista Peter Čaputa a bubeník Jano Oriško, predstaví materiál z chystaného debutového albumu The End.

Ambientnejšie hudobné polohy prinesú zakladatelia pozoruhodného portugalského labelu Crónica, Pedro Tudela a Miguel Carvalhais vystupujúci pod menom @C. Naživo ich sprevádza generatívna projekcia rakúskej umelkyne menom Lia. Multimediálna skupina, ktorá má za sebou aj ocenenie z prestížneho festivalu Ars Electronica, vrstvením vytvára poetické plochy, v ktorých majú miesto delikátne spracované konkrétne zvuky z terénnych nahrávok, algoritmická kompozícia, aj spontánna improvizácia.

Špičkových hráčov na gramofóny nie je na svete až tak veľa. Medzi prvú ligu experimentálnych turntablistov patrí aj vynaliezavý kanadský improvizátor Martin Tetréault, ktorý vie aj bez platní vydolovať z gramofónu neuveriteľné zvuky. V poslednej dobe totiž opustil využívanie "hudobných citátov" a pustil sa do odhaľovania možností samotného prístroja: preparované povrchy, interferencie, zvuk motora... to všetko Tetréault veľmi muzikálne využíva v svojich neobvyklých setoch. Nie náhodou si muža, ktorý stojí jednou nohou vo svete vizuálneho umenia, prizývajú na spoluprácu osobnosti ako Kid Koala, Otomo Yoshihide, Philip Jeck či Ikue Mori.

Švédsky saxofónový búrlivák Mats Gustafsson príde vo štvrtok odohrať svoju slovenskú premiéru v ideálnom čase. Štyridsiatnik, ktorý je jednou z kľúčových postáv európskej scény improvizovanej hudby (jeho záber siaha od Dereka Baileyho a Jima O'Rourka až po The Ex či talianskych Zu), už nepotrebuje nikomu nič dokazovať a pritom ho ešte nezmohol nedostatok nápadov ani energie. Vyhľadávané a na dlho dopredu vyťažené akustické trio The Thing, založil v roku 2000 s basistom Ingebrigtom Haker-Flatenom a fenomenálnym bubeníkom Paalom Nilssenom-Lovem. Spočiatku hrali veci od klasikov free jazzu, neskôr prišlo aj na svojské coververzie PJ Harvey, The White Stripes alebo Yeah Yeah Yeahs.


The Thing live Toronto 2009

Druhou NEXTovou premiérou a zároveň takzvanou "divokou kartou" festivalu bude v piatok hneď v úvode medzinárodný projekt, ktorý prekročí takmer celú Európu. Známa postava slovenskej experimentálnej scény Daniel Tóth alias Danky alias ::.: (známy z projektov Poo, 1/x a Angakkut) sa po prvýkrát stretne so spomínanou portugalskou dvojicou @C až tesne pred festivalom a zvukové krajiny, ktoré spolu vystavajú, sú jedným z prekvapení tohtoročného NEXTu.

Die Schrauber je elektroakustické trio 21. storočia: každý je z inej krajiny, každý robí niečo nezvyklé. Newyorčan Hans Tammen hrá na hybridný gitarovo-softvérový nástroj generujúci až mimozemské hudobné štruktúry. Preháňa ju rôznymi efektami aj cez počítač, kým Joker Nies z nemeckého Kolína doluje nemenej špecifické zvuky z domácky upravenej elektroniky a stôl pred Mexičanom Mariom de Vega (príjemné prekvapenie minulého NEXTu) pripomína garáž domáceho kutila po návšteve bazáru s rôznymi nástrojmi. Dokopy z toho vznikajú svižné micro-noiseové výmeny a neslýchané textúry: akoby hudobná verzia Huxleyho utopického románu Brave New World.

FM Einheit sa stal známym najmä ako dlhoročný perkusionista nemeckej industriálnej kapely Einstürzende Neubauten, ktorej v 80. rokoch dodal tak charakteristický drsný zvuk. Tento rok uzrela svetlo sveta nahrávka, kde sa spojil s ďalším známym menom zo známej značky – klávesistom Hansom Joachimom Irmlerom z krautrockovej legendy Faust. Industriálna celebrita privezie svoje najbizarnejšie kovové perkusie a pružiny, jeho kolega postaví hradbu zo starých syntetizátorov a na jednom z ojedinelých koncertov tejto zostavy (zatiaľ vystupovali iba v Berlíne) tak vznikne úchvatné zvukové “destruction derby”.


FM Einheit & Irmler - Live at Berghain (Trailer)

Tanečným uvoľnením bude v závere piatkového programu rakúska skupina Elektro Guzzi, ktorej členovia sa rozhodli zmeniť sa na stroje. Presnejšie povedané, hrať elektronickú hudbu na starých dobrých gitarách a bicích. Zabudnite na digitál, toto je čistý analóg a to bez akýchkoľvek mašiniek, samplov či loopov. Hudobníkov nezaujíma tradičné rozvíjanie improvizácií, postupujú skôr ako producenti elektronickej hudby, ktorí vsádzajú najmä na hypnotizujúco tanečný techno groove. Elektro Guzzi sa vynorili na scéne v roku 2004, ale až tento rok vydali svoj debutový album. Ten zapôsobil ako menšie zjavenie, ktoré rýchlo presiahlo ich rodnú krajinu. Ešte pred jeho vydaním prišli pozvánky od barcelonského festivalu Sónar či od vychytených klubov v Berlíne a v Londýne, kde trio v zložení Bernhard Hammer (gitara), Jakob Schneidewind (basgitara) a Bernhard Breuer (bicie) tento rok stihlo vystúpiť.


Elektro Guzzi live Vienna 2010

Už po tretíkrát vytvára festival NEXT popri samotnej programovej koncepcii aj priestor pre spoluprácu experimentálnych hudobníkov z krajín strednej Európy. Tentoraz to zase bude niečo úplne iné. V Bratislave sa stretnú Robert Piernikowski známy z poľskej post-hip-hopovej formácie Napszyklat s hráčom na trúbku Robom Kolářom (Frutti di Mare, Musica falsa et ficta), českým noiserom Janom Klammom (Kaspar von Urbach, No Pavarotti) a maďarským beatboxerom Markom Bárthom. Po intenzívnom skúšaní sa predstavia na úvod posledného festivalového večera.

Akú podobu má experimentálna scéna na Blízkom Východe, uvidíte vďaka mladému Libanončanovi, ktorý vyštudoval klasickú a elektroakustickú hudbu v Paríži. Tarek Atoui vydáva na značke Staalplaat a jeho strhujúce performance využívajúce senzory majú ďaleko od konzervatívnej nudy. Stavia si vlastné softvérové aj hardvérové nástroje, no viac než zvukové inžinierstvo ide pri jeho predstaveniach o elektrizujúcu hudbu rovnako pre uši ako aj pre oči. Atoui pôsobí ako zástupca umeleckého riaditeľa centra pre hudbu a technológie STEIM v Amsterdame a vo svojich projektoch často neobchádza ani politické témy.


Tarek Atoui @ Sharjah Biennial

Slečna Audrey Chen má americko-čínsky pôvod a s rovnakou samozrejmosťou okrem regionálnych hraníc prekračuje aj hudobné mantinely. Okrem klasického hudobného vzdelania a tradičnej violončelovej techniky využíva aj elektroniku, hlas a improvizáciu, čo ju priviedlo k spolupráci s osobnosťami ako Phil Minton, Tetuzi Akiyama, Toshimaru Nakamura, Elliott Sharp, Aki Onda či Phil Niblock. V aktuálnom projekte s názvom Kamama spolupracuje s bubeníkom Lucom Marinim, ktorý sa po absolvovaní konzervatória stal vyhľadávaným hudobníkom vo sfére improvizovanej hudby, rocku i jazzu. Kamama je čerokézsky výraz pre slona a motýľa zároveň, čo je celkom výstižné označenie hudby, ktorú budete počuť – dokáže vami rovnako divoko zatriasť, ako aj pohladiť.

Kultový britský prístav progresívnej elektronickej hudby - vydavateľstvo Warp Records - nedávno oslávil dvadsaťročnicu existencie a pôvodom Juhoafričanka Chantal Passamonte v ňom vydala už 5 albumov pod pseudonymom Mira Calix. Debut jej pomohli produkovať slávni Autechre, ku ktorým sa dostala viac než blízko (jej manželom je Sean Booth). Jej hudba je osobitou kombináciou krehkého spevu, zvukomalebných plôch s pulzujúcimi beatmi a odvážnych elektronických štruktúr. Umelkyňa, ktorá sa pohybuje na pomedzí modernej klasiky, experimentu a elektroniky, je tiež oceňovanou autorkou filmových soundtrackov či zvukových inštalácií a často pracuje so špičkovými súbormi vážnej hudby ako London Sinfonietta.


Mira Calix - Umbra/Penumbra

NEXT 2010
11. ročník medzinárodného hudobného festivalu s podtitulom "suši pre vaše uši"
2. – 4. decembra 2010, A4 – nultý priestor (Nám. SNP 12), Bratislava

Vstupné:
denná vstupenka: 8 € // študenti 6 €
permanentka: 13 € v predpredaji // 15 € na mieste
Predpredaj: A4 – nultý priestor, rezervácie na info(at)a4.sk

Lineup:

štvrtok 2.12.

Dunkeltherapie (SK)
@C + Lia (PT, AT)
Martin Tetréault (CA)
The Thing (SWE, NOR)

piatok 3.12.
Die Schrauber (USA, DE, MEX)
@C + ::.: (PT, SK)
FM Einheit & Irmler (DE)
Elektro Guzzi (AT)

sobota 4.12.
V4 Soundlab Show (PL, SK, CZ, HU)
Tarek Atoui (LB)
Kamama (USA)
Mira Calix (UK)

Lístky na NEXT 2010 a CD Elektro Guzzi môžete vyhrať v našej súťaži.

Redakciu Hudba.sk informovala Lenka Bednárová, PR manažérka festivalu. Viac informácií o interpretoch, audio, videá a fotografie nájdete na www.nextfestival.sk.

--
Foto: Myspace.com/fmeinheitfmeinheit (1,2), Myspace.com/you_could_feel_the_sky (3)