Dan Bárta & Illustratosphere vydávajú po viac ako dvoch desaťročiach reedície vypredaných prvých albumov Illustratosphere (2000) a Entropicture (2003). Od 12. apríla bude nové vydania sprevádzať tiež koncertné turné s názvom Němá éra.

Kapelu čaká 15 zastávok v Českej republike a tri vystúpenia na Slovensku - 16. apríla v Kine Fontána v Piešťanoch, 22. apríla v DKC Veritas v Košiciach (predpredaj) a 23. apríla v Dome Kultúry v Rimavskej Sobote.

"V ideálnom prípade zaznie na koncertoch väčšina piesní starého albumu. Stačí sa zísť, pripraviť, nadýchnuť sa a spustiť. Niektoré piesne sa sluší predniesť viac-menej doslova, iné bude potrebné poňať originálnejšie, proste tak, ako to v živote chodí. Occamova britva je naša zlá a krutá kamarátka," hovorí o prípravách na koncerty Dan Bárta

Jedenásťnásobného držiteľa Ceny Anděl v kategórii Spevák roka sprevádza kapela Illustratosphere v zložení Miroslav Chyška (gitara), Filip Jelínek (klávesy) a Robert Balzar (kontrabas, basgitara). Všetci traja sú uznávanými muzikantmi, skladateľmi a tiež členmi kultovej formácie J.A.R. Od roku 2014 je súčasťou Illustratosphere tiež slovenský bubeník a promotér Martin Valihora spolupracujúci s mnohými zahraničným hviezdami, v minulosti napríklad aj s japonskou klaviristkou Hiromi Uehara.

Z jednorazového projektu štvrťstoročie fungujúca kapela

"Pôvodne to bolo myslené ako také jednorazové stretnutie ľudí a hráčov nad Filipovými, mojimi a Mirovými piesňami. V tej dobe a v tom rozpoložení, v akom sme boli, nemal pojem budúcnosť takmer žiadne kontúry ani váhu, ale nakoniec z toho tá pracovná a tvorivá skupina vzišla. Kto by to bolo povedal? Bezmála štvrťstoročia nie je v živote človeka zanedbateľný úsek," hovorí Bárta.

Oba albumy vychádzajú u predajcov hudobných nosičov v obmedzenej kapacite na CD a prvýkrát tiež na vinyloch, Entropicture dokonca ako dvojvinyl. Remasteringu nahrávok sa ujal Miroslav Chyška. Ako zakladajúci člen kapely stál tiež pri pôvodnom zvuku debutu Illustratosphere, s ktorou formácia získala cenu Českej hudobnej akadémie Anděl v kategórii Album roka. Bárta v tom istom roku triumfoval aj v kategórii Spevák roka.

"Albumy vychádzali ešte v dobe, keď nebolo bežné mastrovať a limitovať nahrávky na krv, vtedy išlo o poctivý full mastering. Myslím, že až so súčasnými technológiami, majú piesne tú správnu farbu. Mastering pre vinyl aj CD je rozdielny, každé médium má iné špecifiká. Preto si myslím, že pre naozajstných fanúšikov a zároveň audiofilných nadšencov budú tieto reedície vlastne nové. Rovnaké piesne, iný zážitok," popisuje Chyška.

Dan Bárta & Illustratosphere – Němá éra tour:

12. 4. - Praha, Divadlo pod Palmovkou
13. 4. - Sedlčany, KD Josefa Suka
14. 4. - Liberec, Lidové sady
15. 4. - Svitavy, Fabrika
16. 4. - Piešťany, Kino Fontána - Facebook event
17. 4. - festival Jazz Přerov - Přerov, Městský dům
21. 4. - Nový Jičín, Beskydské divadlo
22. 4. - Košice, DKC Veritas - Facebook event / vstupenky
23. 4. - Rimavská Sobota, Dom Kultúry - Facebook event
25. 4. - Chomutov, Městské divadlo
26. 4. - Mělník, Divadelní sál MKD
27. 4. - Kladno, Dům kultury
29. 4. - Mariánské Lázně, Club Na Dvorku
30. 4. - Ústí nad Labem, Dům kultury
28. 6. - Praha, Letní scéna Musea Kampa

O albumoch Illustratosphere a Entropicture

Intímny debut Illustratosphere (2000) Dana Bártu so zoskupením vynikajúcich muzikantov za chrbtom sa dočkal chvály a ocenenia od hudobných publicistov a poslucháčov a ovplyvnil novú generáciu českých a slovenských muzikantov. Dobová tlač vyzdvihla nečakanú mieru citu a nežnosti, akú hudobníci vložili do nahrávky. Prekvapil hlavne jej komorný charakter a väčšina hlasov poukazovala na vyzretosť piesní.

Album bol ocenený troma cenami Anděl (album, spevák, videoklip). "Bol to pôrod, to áno, ale myslím, že sme s chlapcami vedeli a verili, že sa dotýkame niečoho výnimočného. Bolo to silné obdobie, keď nás vlastne nič iné než muzika nezaujímalo," spomína na vznik debutového albumu Dan Bárta.

Album Entropicture (2003) dôstojne nadviazal na svojho predchodcu ukľudňujúcim, hudobne bohatým výberom skladieb s dôrazom na jemnú rovnováhu tónov a citov, emócií a rozumu. Sprevádzal ho nezabudnuteľný poetický videoklip k piesni Živý. Mimoriadne výkony všetkých hráčov Illustratosphere sa snúbia tak ako pri debute s Bártovými textami (s občasným prispením súputníka Ota Klempířa) a prenášajú poslucháča do iného sveta.

"Museli sme začať znova, odišiel Miro Chyška a prišiel Jarda Friedl. V tomto type spoluhrania je to vždy poznať. A Robertovo trio sa stalo pevnou súčasťou kapely, takže sme sa posunuli viac k akustickým nástrojom. Bolo to bezchybné obdobie hľadania a nachádzania. Dvadsať rokov už to je," dodáva Bárta.

Informácie a fotografie redakcii Hudba.sk poskytli Ricardo Delfino z AMPromotions.cz a Renáta Tomášová z vydavateľstva Warner Music. Správu sme upravili.