Sídliskový sen režiséra Mira Drobného o živote rapera Rytmusa síce ešte nie je dokončený, aj tak si však našiel miesto v sekcii Slovenská sezóna práve prebiehajúceho filmového festivalu Art Film Fest.

Tvorcovia časozberného dokumentu, ktorý nakrúcali osem rokov, prišli spolu s hlavným protagonistom predstaviť snímku do Trenčianskych Teplíc. Avizovanú premiéru 20-minútovej ukážky z filmu Sídliskový sen však napokon nepremietli. Mali totiž pocit, že by ňou pred augustovou premiérou prezradili príliš veľa. Prítomní novinári a diváci však počas tlačovej konferencie mali možnosť dozvedieť sa o filme viac priamo od jeho tvorcov a samotného rapera, a tiež vidieť doposiaľ nezverejnené niekoľkominútové pasáže z filmu aj oficiálny trailer.

Chceli natočiť úplne iný film

Dokument nakrúcali od roku 2007 na Slovensku, v Česku, Taliansku aj v Indii. Rytmus, vlastným menom Patrik Vrbovský, v ňom otvorene rozpráva o súkromí, rodine a o úsilí presadiť sa. Pôvodný zámer snímky bol však od finálnej verzie diametrálne odlišný. "Sídliskový sen začal vznikať ako film o Rytmusovi bez Rytmusa," uviedol koproducent Michal Dvořák počas prezentácie filmu, ktorú na tlačovej konferencii viedol filmový publicista Miro Ulman.

Scenár sa veľakrát menil - najprv malo ísť o film zachytávajúci spovede ľudí, ktorých životy ovplyvnila jeho tvorba. "Jedným z nich bol aj Michal Dvořák, ktorý nakrútil niekoľko videoklipov pre Kontrafakt. Pri ich nakrúcaní sa totiž zoznámil s Egovou sestrou, svojou súčasnou manželkou. Táto myšlienka filmu sa ale nakoniec nerozvinula. Film bude o niečom úplne inom, ale Michal vo filme zostal, ako jeho koproducent a strihač," priblížil režisér a producent snímky Miro Drobný. Iným príbehom bola aj smrť mladého chlapca, ktorého matka pochovala s Rytmusovým CD v rukách. "Takéto príbehy som hľadal, skoro žiaden z nich sa však vo filme nakoniec neukáže," dodal Drobný o stovkách hodín nakrúteného materiálu, ktoré nakoniec nikto neuvidí.

tlačová konferencia k filmu Sídliskový sen Zdroj: Sidliskovysen.sktlačová konferencia k filmu Sídliskový sen na Art Film Feste 2015

K zvratu v natáčaní prišlo v čase, keď režisér pracoval na úspešnom animovanom seriáli OVCE.sk, ktorý poznajú už v 24 krajinách. "Poprosil som Patrika, aby mi nahovoril rómsku verziu. Počul som o ňom, že je Róm, v štúdiu sme však zistili, že po rómsky nevie. Vtedy som sa ho na rovinu opýtal: Si teda Róm alebo nie? Tam niekde sa začala naša spolupráca a objavila sa aj jedna z dejových línií filmu," spomína Miro Drobný na prvé stretnutie s kontroverzným raperom, ktorý ho veľmi zaujal vlastnou sebareflexiou. "Patrik dokáže vidieť samého seba triezvo, s rozumom a nadhľadom. Okrem toho má aj vzácnu vlastnosť vidieť dopredu," hovorí Drobný, ktorý postupne spoznával rapera, jeho príbeh a skutočnú tvár.

Do finálnej verzie takmer nezasahuje

Osobné stretnutie tak dalo dokumentu úplne nový smer a výsledkom je film, ktorý je skutočnou sondou do Rytmusovho života vrátane minulosti poznačenej zložitými rodinným vzťahmi. "To je život, to nie je film, ktorý naplánuješ. Postupne sme oslovovali všetkých z Patrikovho okolia a rozmotávali tak jeho životný príbeh, dodáva režisér. Do kín po celom Slovensku sa snímka dostane 20. augusta.

"Som si istý, že každý si v tom filme nájde svoj vlastný príbeh. Chcel som, aby to natočil niekto, kto má diametrálne odlišný pohľad na svet ako ja. Sám som sa ešte takto nevidel," priznáva Rytmus. Základom spolupráce je dôvera, preto aj napriek viacerým citlivým scénam režisérovi nič nekázal vystrihnúť. "Nemôže v ňom byť nič zakázané, na tom som postavil celú kariéru," vysvetľuje svoje rozhodnutie ponechať tvorcom voľné ruky. Niektoré veci s ním však sami konzultujú. "Vždy keď si pozrie novú verziu, pozorne počúvame jeho reakcie. Je to predsa len jeho film. Dôveruje nám," hovorí režisér Miro Drobný.


Rytmus: Týmto filmom som odložil masku

Pár ďalších zaujímavých informácií z tlačovej konferencie si môžete prečítať vo forme otázok a odpovedí:

Miro Ulman: Od 2007 až do 2011 sa nakrúcalo kontinuálne. Potom sa nakrúcanie na dlhší čas prerušilo, prečo?

Rytmus: Miro sa ma snažil natočiť v situáciách, v ktorých ma ľudia nepoznajú. Skúšal prísť na to, čo by ma najviac nasralo. Dozvedel sa, že nenávidím, keď ma niekto zobudí. A tak s celým štábom prišiel natajnáša do môjho bytu, kde mám veci, kde môžem spať aj holý... A zobudil ma štýlom: Vstávaj, policajti! Vtedy som si povedal, pozor, toto už nie je sranda. Stopol som projekt a odvtedy som mu neveril. Asi by som to na jeho mieste urobil aj ja, lebo nemám rád oslavné dokumenty, kde po celý čas niekoho chvália. Miro to uchopil inak a keď mi film pustil, bol som spokojný.

Michal Dvořák: Paťo po celý čas - takmer 8 rokov - nevedel, čo vlastne točíme. Ustrážili sme pred ním náš materiál a možno práve preto prerušil nakrúcanie. Nechápal súvislosti. Sídliskový sen nie je hudobný dokument z Paťových koncertov. Ideme za hranicu dokumentov, ideme do jeho najväčšieho súkromia. Samozrejme je to celé v kontexte budovania jeho kariéry a jeho osobnostného vývoja.

Miro Ulman: Zostalo ešte niečo z Vášho súkromia, čo ste si nechal pre seba a vo filme neuvidíme?

Rytmus: Celý život som otvorený, chcem byť pred ľuďmi autentický. Lepšie sa mi spí, lebo nemusím nič skrývať. Kariéru som založil na tom, že hovorím o veciach, ktoré nemá nikto gule povedať. Aj keď sa mi niečo nepodarí, mám sebareflexiu a priznám to. Predtým som možno mal na sebe masku, no týmto filmom som ju odložil. Bola to akási očista, vyrovnanie sa s vlastnou minulosťou.

Miro Ulman: Akoby ste týmto filmom uzavrel istú životnú kapitolu?

Rytmus: Čo sa týka mojej tvorby, ľudia nemôžu čakať, že 38-ročný Rytmus bude mať názory, aké mal v dvadsiatich. Spečatil som istú kapitolu môjho života, no neznamená to, že končím. Len budem riešiť iné veci, pozerať sa dopredu, snažiť sa robiť ešte lepšie projekty. Najväčšie budovanie kariéry je za mnou a svoj vrchol som už myslím dosiahol. Ako sa hovorí, človek po štyridsiatke začína žiť zo svojej minulosti. 

Miro Ulman: Mnohí ľudia sa nevedia vyrovnať so svojím osudom, nehýbu sa vpred.

Rytmus: V tomto mi film dosť pomohol, najmä z hľadiska nevyriešených záležitostí s mamou. Film uvidí po prvýkrát až na premiére. Nechcem, aby do jeho vývoja akokoľvek zasahovala.

Divák: Patrik, kde berieš toľkú energiu? Máš vieru v Boha alebo nejaký záväzok voči okoliu?

Rytmus: Ja mám iba víziu. Rád snívam, predstavujem si budúcnosť. Ak máš sen, znamená to 50% dosiahnutého úspechu. Za tým treba ísť. Veľa ľudí sa nechá odradiť a zlomiť okolím. Vízia, vôľa a disciplína sú pre mňa základom úspechu. Veci, čo mi vyšli, upevnili moje sebavedomie. Všímam si ľudí, ktorí sú lepší odo mňa a vravím si: Keď to dokázali oni, prečo by som to nedokázal aj ja? 

Divák: Cítiš popri tom zodpovednosť za mladých ľudí, napríklad čo sa týka alkoholu a drog? Vnímaš to ako záväzok vyplývajúci z tvojej slávy?

Rytmus: Nechcem cítiť záväzok. Uvedomujem si, že ma ľudia sledujú, že tam do určitej miery je. Život som nevzal do svojich rúk preto, aby ma niekto nasledoval. Chcel som sa len dostať z prostredia, odkiaľ pochádzam a nechcem sa tam vrátiť. Určite si uvedomujem, že si niektorí ľudia berú zo mňa príklad. Nie som však jediný, čo si ide za svojím snom. Alkohol a drogy som v živote prirodzene odstavil, bol som presvedčený, že je to niečo zlé. My, normálne rozmýšľajúci ľudia, vieme, že alkohol a drogy nie sú dobré, lebo ti zničia sny, tvoju osobnosť. Vždy som to bral takto racionálne. Ja sa celkovo k životu staviam dosť racionálne. Premýšľam o možných následkoch toho, čo urobím. Možno je to tak preto, že ľudia o mne vždy pochybovali, možno preto, že sa nechcem vrátiť tam, odkiaľ pochádzam a možno preto, že ma to proste baví. Prekonávať sám seba je pocit, ktorý sa nedá zaplatiť, najmä keď si to vymakáš sám. Inými slovami, rob v živote to, čo ťa baví, a buď v tom najlepší.

Zdroj: SITA, Artfilmfest.sk, My Flow PR
Foto: SITA/Martin Medňanský (titulná fotografia), Sidliskovysen.sk (foto v článku)

Súvisiaci interpreti: Rytmus