Za šesť rokov, počas ktorých sa Justin Timberlake hudbe nevenoval, sa toho veľa zmenilo. Jedným zo súčasných trendov sú oficiálne lyric videá (videá s textami piesní), ktoré sú čoraz populárnejšie a ich význam v "promo mixe" stále narastá. Timberlake tento fenomén rozhodne nepodcenil - lyric videá posúva na novú úroveň.

S videom k novinke Suit & Tie, ktoré zverejnil vo štvrtok, sa mu okamžite podarilo urobiť poriadny rozruch - zahraničné médiá sú plné titulkov v štýle "najlepšie lyric video histórie". Ide totiž o video, ktoré by ešte pred pár rokmi mohlo byť považované za regulérny videoklip. Obsahuje štýlové čiernobiele zábery speváka elegantne naštýlovaného do podoby sinatrovskej éry, čo korešponduje s textom aj zvukom piesne. Popri tom, ako Timberlake šoféruje, tancuje, fajčí cigaru či zabáva sa v kasíne, sa objavujú nielen slová textu, ale aj ďalšie animované efekty. Bulvárne médiá si tiež všimli, že spevák vo videu niekoľkokrát ukázal obrúčku.

Okrem videa Justin Timberlake zverejnil aj dátum vydania očakávaného albumu The 20/20 Experience. Jeho prvá štúdiovka po siedmich rokoch vyjde 19. marca.


Režisér videa Laban Pheidias pre MTV prezradil, že ho Timberlake oslovil s otázkou: "Čo môžeme urobiť, aby z toho vzniklo čo najlepšie lyric video?". Už zo samotného výberu režiséra pritom bolo zrejmé, že spevák chcel posunúť latku populárnych lyric videí na vyššiu úroveň a priblížiť ho k žánru videoklipov, ktoré nie sú príliš filmársky náročné. Pheidiasa si vytipoval po tom, ako videl jeho kreatívne lyric videá pre iných interpretov, napríklad Girl On Fire od Alicie Keys, v ktorom sú na záberoch nočného New Yorku slová zobrazené formou tzv. "maľovania svetlom".

V čom sa lyric video Suit & Tie odlišuje od doterajšieho štandardu je najmä to, že sú v ňom zábery samotného speváka. V posledných dvoch rokoch sú lyric videá rýchlo sa rozvíjajúcim fenoménom a vzniklo množstvo kreatívnych kombinácií videa a animácie, no zobrazenie interpreta akoby bolo tabu. Výnimkou sú videá ako You Da One od Rihanny alebo Every Teardrop Is a Waterfall od Coldplay, no nejde o skutočné lyric videá, keďže sa v nich zobrazujú len niektoré slová pesničiek. Takéto klipy sa z času na čas objavili aj v 90. rokoch. Amanda Palmer síce v minuloročnom oficiálnom klipe Want It Back má všetky slová textu, ale ich čítanie je v niektorých častiach videa priam nemožné, takže tu tiež ťažko hovoriť o lyric videu.

Timberlake na rozdiel od vyššie spomenutých interpretov definitívne prepojil žánre videoklipov a plnohodnotných lyric videí s ľahko čitateľnými textami. Populárny fenomén navyše využil veľmi šikovne - súčasne so zábermi do videa totiž vznikali aj promo fotky k singlu a albumu, takže v rámci propagácie nového albumu bude zachovaná kontinuita. Možno očakávať, že podobným spôsobom budú odteraz svoje single propagovať aj ďalšie veľké hviezdy.

Lyric videá - kde sa vzali a prečo sú populárne?

Žijeme v dobe, kedy si väčšina ľudí púšťa skladby na videoserveri Youtube, a to bez ohľadu na to, či majú videoklip alebo nie. Súčasný trend oficiálnych lyric videí je v istom zmysle výsledkom toho, že si tento fakt uvedomili aj interpreti, resp. ich vydavateľstvá. Už pred pár rokmi bolo totiž bežné, že popový singel, ktorý bol nasadený do rádií, sa skôr či neskôr ilegálne objavil na Youtube. Navyše má každý prístup k jednoducho zvládnuteľným programom na vytváranie videí a hudobní fanúšikovia ich od počiatkov videoserverov využívajú najmä na to, že k svojim obľúbeným pesničkám vytvárajú "videoprezentácie", v ktorých sa zobrazujú slová textu v synchronizácii s hudbou.

Je zrejmé, že pre množstvo fanúšikov sú texty piesní dôležitým elementom, svedčí o tom aj fakt, že práve fanúšikovské lyric videá s takouto pridanou hodnotou patrili popri videoklipoch vždy medzi najprehrávanejšie. Vydavateľstvá tým prichádzali o nemalé zisky z reklamy (napr. amatérske neoficiálne lyric video k "bezvideoklipovému" hitu Set Fire to the Rain od Adele má vyše 220 miliónov prehratí), a tak bol nástup trendu oficiálnych lyric videí len otázkou času.

Okrem príjmov z "oficiálnych prehratí" majú lyric videá aj ďalšiu veľkú výhodu - v prípade dobrej realizácie videa spojenej s hitovým potenciálom skladby sa môžu stať virálnymi hitmi a pripraviť tak na webe pôdu pred uvedením videoklipu. Mnohí interpreti môžu brať lyric videá aj ako test, v ktorom zistia, či sa im oplatí investovať do výpravného a drahého videoklipu alebo spravia niečo skromnejšie, prípadne nenatočia klip vôbec.

Prvé lyric video spravil Bob Dylan

Zobrazenie slov pesničkového textu vo videu samozrejme nie je výmyslom súčasnej doby. Predchodca súčasných lyric videí sa zrodil dávno pred vznikom internetu a videoportálov, dokonca dávno pred vznikom hudobných televízií a videoklipov ako takých. Je ním video Subterranean Homesick Blues Boba Dylana, v ktorom legendárny hudobník, vtedy ešte ako strapatý holobriadok, odhadzuje papiere, na ktorých sú napísané posledné slová jeho veršov. Video je úvodnou scénou dokumentu Dont Look Back o jeho anglickom turné z roku 1965. Dokument vyšiel o dva roky neskôr - od "praveku lyric videí" po súčasnosť tak ubehlo už takmer polstoročie.


Dvadsať rokov po Dylanovi si jeho nápad požičali austrálski INXS, ktorí vzhľadom na charakter textu piesne Mediate mohli týmto spôsobom odprezentovať všetky jeho slová. Vlani sa podobným štýlom prezentovali metalisti The Tug Fork River Band. Za zmienku stojí aj videoklip Selfish Jean skupiny Travis, v ktorom si týpek namiesto odhadzovania papierov vyzlieka tričká s niektorými slovami pesničky.

Za prvé skutočné popové lyric video sa dá považovať z dnešného pohľadu priam vizionársky počin, ktorým v roku 1990 prekvapil hudobný svet George Michael. Britský spevák bol už v tom čase známou a populárnou tvárou, v prípade balady Praying For Time však nechcel upriamiť pozornosť na seba, ale na samotný text pesničky. Hudobným televíziám tak ponúkol namiesto klasického videoklipu jednoduché video, v ktorom sa slová piesne zobrazovali obyčajnými bielymi písmenami na čiernom podklade.

Oprava (26.1.2013, 11:25): Prvé skutočné lyric video nie je Praying For Time ale Sign "O" The Times od Princea z roku 1987. To je skutočný vizionár, tu je dôkaz.


Najúspešnejšie a najkreatívnejšie lyric videá

V rámci súčasnej éry má zrejme najväčšiu zásluhu na popularizácii oficiálnych lyric videí americký spevák Cee Lo Green. Jeho hit Fuck You! bol vzhľadom na vtipný a úderný text ideálnym kandidátom stať sa v tomto smere prelomovým. Jednoduché, dynamicky spracované lyric video sa v lete 2010 stalo virálnym hitom a nepochybne pomohlo aj k úspechu samotnej pesničky. Zároveň "pripravilo pôdu" pre oficiálny videoklip, ktorý mal neskôr na Youtube ešte väčší ohlas.

Vrece s oficiálnymi lyrics videami sa napriek tomu roztrhlo naplno až vlani, len zopár popových interpretov ich zverejňovalo aj v roku 2011. Medzi nimi však nechýbala kapela Maroon 5, ktorej hit Moves Like Jagger, napriek tomu, že spracovaním príliš nevyniká, má doteraz najviac prehratí spomedzi oficiálnych lyric videí - vyše 120 miliónov.

Omnoho zaujímavejšia ako čísla je však kreatívnosť tvorcov týchto videí, ktorá nabrala na obrátkach najmä v minulom roku. Maroon 5 si v tomto smere šplhli lyric videom k hitu Payphone, ktoré je spracované vo forme kresleného komiksu. Niečo podobné predviedla Pink v čase uvedenia singla Blow Me (One Last Kiss), akurát namiesto kreslených postavičiek využila sériu fotografií. Celkom zábavné je lyric video k hitu C'mon, v ktorom Kesha ukázala svoju slabosť pre zvieratká. Tvorcovia lyric videa We Are Never Ever Getting Back Together od Taylor Swift sa zase pohrali s rôznymi výtvarníckymi technikami. Filmové zábery v kombinácii s animáciou sa objavili napríklad vo videu Stereo Hearts od Gym Class Heroes.


Mimoriadne silné a zároveň kontroverzné je lyric video k singlu Spirit Indestructible od Nelly Furtado. Slová piesne sa totiž objavujú pod dokumentárnymi zábermi z výstupu jej beznohého priateľa Spencera Westa na vrchol africkej hory Kilimandžáro.


Jedným z najkrajších lyric videí, ktoré vznikli bez použitia počítačovej animácie, je I Won't Give Up Jasona Mraza, pre mňa osobne medzi "textovými" videami zatiaľ neprekonané, hoci JT je sympaťák.


Klasické (na počítači vytvorené) lyric videá sú zase fetišom pre milovníkov typografie, nemusíte však medzi nich patriť, aby vás dostali. Skvelým príkladom kreativity bez využitia filmovej kamery je Wide Awake od Katy Perry. Jeho tvorcovia vložili slová piesne do facebookovskej časovej osi (timeline), kde si fanúšikovia môžu pozrieť, čo všetko sa v kariére speváčky udialo v predchádzajúcich mesiacoch.


Oficiálne lyric videá však nie sú len doménou popových hviezd. Jedným z najsledovanejších a vizuálne najprepracovanejších mimo popovej scény je Get Up! od kapely Korn. Veľmi vydarené bolo aj video k singlu Doom & Gloom od legendárnych The Rolling Stones. Naopak, úplne jednoduché, no o to účinnejšie je lyric video, s ktorým vlani zverejnili svoj nový singel We No Who U R Nick Cave & The Bad Seeds. Rovnaké je aj video k ich januárovej novinke Jubilee Street.


Väčšina slovenských interpretov na vlak "lyric videí" zatiaľ nenaskočila, no napríklad video Dominiky Mirgovej k piesni Labuť je spravené pekne. Ak vám napadnú ďalšie, či už domáce alebo zahraničné príklady lyric videí, ktoré stoja za pozornosť, môžete ich uviesť v diskusii pod článkom.


Autor: Patrik Marflák
Foto: Facebook.com/justintimberlake

Súvisiaci interpreti: Justin Timberlake