Medzi nenápadné hudobné skvosty z roku 2020 patrí album La Mando od Jozefa Scheinera, ktorý sa stretol s pozitívnym ohlasom jazzových publicistov na Slovensku aj v Českej republike. Hudobne ide o mix akustickej, ethno a jazzovej hudby, nájdu sa tu však aj prvky early music. Hlavné slovo patrí mandole.

Jozef Scheiner sa minulý rok rozhodol predstaviť jeden z menej známych nástrojov, konkrétne mandolu, ktorá je vzdialenejšou príbuznou mandolíny. "Mandolu pre tento projekt vyrobil Mirek Váňa z Čiech. Mal som tri mesiace na to, aby som sa na nej naučil hrať. Je ladená ako viola (mandolína ako husle, mandočelo ako čelo a mandobasa ako kontrabas). Ide o historický nástroj, používala sa najmä ako súčasť mandolínových orchestrov. Natoľko ma zaujal jej hlboký tón, že som ju využil ako sólový nástroj," vysvetľuje hudobník.


Netradičné nástroje

Projektu La Mando predchádzalo hranie v niekoľkých kapelách a dve sólové nahrávky, ktoré dokumentujú Scheinerovu cestu k pestrej a vyváženej novinke. "Debutoval som v roku 2014 albumom Perinmama, ktorý prevzalo aj vydavateľstvo patriace americkej mandolínovej legende Davidovi Grismanovi. Ako mandolinista som začal s bluegrassom, časom som sa venoval jazzu a skúšal som na mandolíne experimentovať s ambientom. Tak vznikla improvizovaná skladba Connection," objasňuje Scheiner. Zmienku si zaslúži aj projekt Acoustic Gangsters, v ktorom mandolinista po vydaní svojho debutového albumu hrával s výborným slovenským gitaristom Petrom Luhom, basgitarovou stálicou Jurajom Griglákom a perkusionistom Dinom Majdákom, známym pod pseudonymom Dino de Valeria.

Väčšinu piesní na novinke možno označiť za pokračovanie albumu Perinmama, k zadumanejšej atmosfére 36-minútovej kompozície Connection (2016) sa hudobník vracia záverečnou piesňou Time. "Podklad v skladbe Time hrá pedal steel guitar v podaní Peťa Szabadosa. Zároveň na tento nástroj hrá aj tú zbustrovanú časť. Michal Vavro hrá na akustickú gitaru - ten jeden rytmický tón pod celou skladbou."


Okrem spomínaných hudobníkov sa v úlohe hostí predstavili ďalší hráči. Predovšetkým je nutné spomenúť tých, ktorí spolu s Vavrom a Scheinerom hrajú vo všetkých skladbách. Sú nimi huslista Stano Palúch a Ladislav Muroň, ktorý okrem flauty hrá aj na málo známom historickom dychovom nástroji zvanom šalmaj. Tento nástroj údajne priniesli do Európy Saracéni (stredoveké označenie moslimov).

"Dlho som hľadal zvuk, ktorý by sa mi hodil do skladby Croagh Patrick. Ale našiel som ho, tak som Láďu Muroňa požiadal, aby sa na šalmaj rýchlo naučil hrať. Jeho part je taký prekvapivý." Osviežením je i hammond organ Tibora Felediho (Kupalinka) či variabilné perkusívne nástroje bubeníka Igora "Ajdžiho" Saba (Shlapanitsa, Dark Swing, atď.)

Inšpirácie odvšadiaľ

Účasť týchto muzikantov indikuje, že núdza nebude ani o výlety za hranice našej republiky (Baroque) či ethno inšpirácie (elamoR). "Baroque je návratom do Talianska, kde som pár mesiacov študoval klasickú mandolínu. Skladba elamoR je pôvodne skladbou Romale, ktorú sme nahrali ako bluegrassová skupina Grasshoppers na album Dobrá správa v roku 1997. Aj vtedy sme experimentovali - rómske motívy sme včlenili do bluegrassu. Dnes je tá skladba v oveľa pomalšom tempe oproti originálu. Nemám rád hranice," vysvetľuje Jozef Scheiner. Basové party si podelili Juraj GriglákPeter Korman - prvý exceluje najmä s bezpražcovým nástrojom, druhý má na starosti kontrabas, ktorý robí sound plnohodnotným aj v spodnejšej časti zvukového spektra.


Platňa ponúka hlavne pestrosť. Či je inšpiračným zdrojom flamenco (Shlapanitsa), early music (Baroque), jazz (Dark Swing), ambient (Time), ethno (elamoR, Croagh Patrick, Kupalinka) alebo tradičnejší folk (Eagle, Wind), poslucháč nemá príležitosť sa nudiť. Spoločným menovateľom žánrovo rozmanitej platne je Scheinerova hra na mandolu - virtuózna i melodicky spevná, priezračná a precízna, no v správnych momentoch uvoľnená a hravá. Kompozične nie je skladbám čo vytknúť. Fajnšmekri, hľadajúci estetické potešenie i náročné inštrumentálne plochy, si prídu na svoje. Tento album patrí k tomu najzaujímavejšiemu, čo v slovenskej akustickej hudbe v roku 2020 vyšlo. 

Originálny projekt La Mando ukazuje, že keď sa na nahrávke stretne množstvo profesionálne hrajúcich muzikantov, ktorých zjednotí idea priniesť ľuďom náhľad na rôzne podoby akustickej hudby, výsledok stojí za pozornosť. Scheiner a spol. mali na zreteli expresívnosť, autenticitu a výrazovú bohatosť. Dokázali, že aj s netradičnými, resp. historickými nástrojmi môže vzniknúť progresívne ladená hudba, ktorá býva síce opomenutá väčšinovou populáciou, no o to väčšie uznanie si získa v zasvätených kruhoch.


Pre spresnenie uvádzame, že album vyšiel 7. decembra 2020 na Bandcampe a 3. februára 2021 vyšlo aj CD, o ktorom nájdete bližšie info na Facebook stránke projektu La Mando. Medzičasom získal cenu Harvest Prize v rámci 14. ročníka vyhlasovania nezávislých medzinárodných hudobných cien Tais Awards. 



Autor: Marek Danko
Foto: archív Jozefa Scheinera