Legendárna nemecká skupina Rammstein čelila pred zverejnením svojho nového singla Deutschland kritike za krátke propagačné video. Členovia v ňom stoja na šibenici oblečení ako väzni koncentračného tábora. Išlo však len o krátky výsek z viac než deväťminútového klipu, ktorý obsahuje mnoho vrstiev a odkazov na rôzne historické éry a udalosti.

Spomínané krátke video pobúrilo židovské organizácie, ktoré ho označili za "nevkusné a neprijateľné". Vyjadril sa k nemu aj vládny splnomocnenec pre otázky antisemitizmu Felix Klein, ktorý vyhlásil, že skupina Rammstein prekročila únosnú mieru. Treba však povedať, že išlo o veľmi unáhlenú kritiku, keďže prišla hneď po zverejnení 35-sekundovej ukážky ešte nevydanej piesne, kedy ešte nebolo známe, ako sa jej text viaže s prezentovaným vizuálom. Spomínaná videosekvencia sa končí slovom "Deutschland" vysádzanom v staronemeckom type písma.

Členovia skupiny ani jej hudobné vydavateľstvo sa k záležitosti nevyjadrili. Ani nemuseli, stačilo, že vo štvrtok (28.3.), dva dni od zverejnenia kritizovanej ukážky, predstavili kompletný, viac ako deväťminútový videoklip Deutschland. Ako sa dalo čakať, nie je to nič pre slabšie povahy a aj po jeho zverejnení stále prebiehajú v médiách a medzi fanúšikmi polemiky, či je kontroverzný vizuál škandálom alebo umeleckým dielom. V epickom klipe, ktorý režíroval Specter Berlin, ako aj v samotnom texte piesne, pritom Rammstein poukazujú na krutosť a chlad milovanej krajiny. Ide teda o kritický, nie velebiaci pohľad na temné obdobia nemeckej histórie.

Symbolickú postavu menom Germania si v klipe zahrala Ruby Commey, herečka a modelka čiernej pleti, avšak narodená v Berlíne. Možno to chápať ako odkaz kapely pre tých, ktorí by súčasné Nemecko stále radi videli ako jednofarebnú krajinu. V každom prípade Rammsteinu provokatívny "teaser" z koncentračného tábora určite pomohol - za prvých 18 hodín od zverejnenia na Youtube má video viac ako 6,6 milióna pozretí a ide o skutočne veľkolepý návrat. Ak vás zaujíma podrobnejší rozbor klipu, nájdete ho napríklad TU.

Vydanie nového albumu skupiny Rammstein, ktorého názov je zatiaľ tajomstvom, bolo pôvodne naplánované na apríl, no podľa aktuálnej informácie vyjde 17. mája. V poradí siedmy štúdiový počin kapely prichádza desať rokov od albumu Liebe ist für alle da. Skupina medzitým vydala niekoľko koncertných a výberových albumov.

Rammstein od mája do augusta absolvuje turné Europa Stadion Tour 2019, v rámci ktorého odohrá aj dve vystúpenia v Prahe (16. a 17. júla) a zavíta tiež do Ruska, Poľska či Lotyšska. Slovenskí fanúšikovia to budú mať najbližšie do Viedne, kde kapela vystúpi 22. a 23. augusta.

Text: Hudba.sk (zdroj: TASR)

Súvisiaci interpreti: Rammstein