Nedáva si servítku pred ústa. Prostoreká speváčka Lily Allen statočne nakladá každému, kto sa do nej obúval posledných päť rokov. Odpinkáva tak internetovým diskutérom, novinárom, celebritám a hudobnému priemyslu. Nevynecháva ale ani vlastnú verziu minulých káuz a svoju tretiu nahrávku nevyužíva iba na vybavovanie si účtov.

Hádka s raperkou Azealiou Banks, sexuálne praktiky s manželom Samom Cooperom, ale aj otvorená spoveď o trápení počas prekonávania potratu. To je len hŕstka z odkazov, ktoré sú poschovávané v aktuálnej tvorbe Lily Allen. Matka dvoch detí je známa svojimi unáhlenými reakciami na pichľavé podnety zo svojho blízkeho aj širšieho okolia. Tentokrát ich zozbierala na jeden album.

Lily Allen v klipe Hard Out There Zdroj: Youtube

Čas odplaty

Autorka hitu Smile bola počas svojej osemročnej kariéry ocenená tromi cenami Ivor Novello. Ide o britské ceny pre najlepších textárov a skladateľov. Získala ich prevažne za albumy obsahujúce úvahy či reflexie pocitov. To, čo ponúka teraz, je značná otočka minimálne o 180 stupňov. Svedčí o tom aj prvý singel po päťročnej pauze Hard Out Here. V ňom si uťahuje z premnoženého sexualizovania v populárnej hudbe a upozorňuje na fakt, že ženy sú preto vnímané iba ako objekty túžby. V texte pilotného singla šikovne narába s iróniou vžívaním sa do situácie nemenovaných kolegýň či braním ich "hriechov" na seba.

Podobne trefne to robí aj v rámci tematiky otravných novinárskych otázok. Vo Veľkej Británii je Lily Allen známa tým, že bývala spolu s mamou (filmovou producentkou) a súrodencami vo vile na periférii. Jej otcom je známy herec a komik Keith Allen a tak bola vždy obviňovaná z toho, že sa nestala hviezdou vďaka vlastnému talentu. Neprajníci roky tvrdia, že sa do rádií dostala protekčne alebo sa "prefajčila", lebo "urobí všetko preto, aby ľudí mohla zabávať". Ich slová vzala za svoje, pretože práve o tom ironicky spieva v skladbe Silver Spoon (strieborná lyžica ako odkaz vyrastanie v pohodlnom blahobyte).

Kým sa poslucháč albumu Sheezus dostane k tejto piesni, "hejtovanie" je už v plnom prúde. Hneď v titulnej skladbe sa speváčka znechucuje nad umelým vytváraním bojov medzi najlepšími speváčkami. Neskôr stíha 29-ročná Britka "dať dole" modelky Caru Delevigne a Jordan Dunn i vychádzajúcu hviezdu popu Ritu Ora za ich prílišné otŕčanie sa v bulvári. V piesni Insincerely Yours, ktorá je primárne o pretvárke v šoubiznise, používa slová Azealie Banks. Tá ju prostredníctvom Twitteru urazila, keď nazvala jej deti ohavnými.

Keď žáner vystihuje problém

Takýto prístup autorka zvolila pravdepodobne k celému albumu. Na prvé počúvania totiž nedrží pokope a každé velebenie alebo preklínanie má iný nádych, od popu cez soul až ku country. No aj s touto žánrovou roztrieštenosťou je kolekcia kompaktná a kompletná. Preto je kydanie na internetových diskutérov URL Badman spojením rapu a dubstepového zvuku v refréne, Close Your Eyes - vyznávanie sa zo sexuálnych radostí s manželom - je R&B "lepák", vrátane ťažkého autotune efektu na konci, a z ódy na víkendovú slobodu Our Time je povzbudzujúca nevtieravá popovica.

Svojskú kategóriu má Take My Place. Ide o intímnu spoveď o trápení po potrate, ktoré sama zažila dvakrát. Akoby šepkala a bojazlivo otvárala staré rany, ktorých sa snaží zbaviť v éterickom refréne. Za túto hudobnú produkciu by sa nemusel hanbiť ani producentský tím Xenomania (Sugababes, Girls Aloud). Album Sheezus a drvivú väčšinu tracklistu však vytvorila speváčka s Gregom Kurstinom (Katy Perry, Pink, Sia).

Hudobne je Sheezus čistý ako ľalia. K jeho počúvaniu a celkovému pochopeniu je však potrebné poznať reálie zo života Lily Allen. A tak, nech je už jej spev akokoľvek príjemný, jej texty akokoľvek dôvtipné a hudobné podklady akokoľvek precízne, poslucháč sa nevyhne pocitu prejedenia sa. Naproti tomu, úctyhodný je fakt, že autorka jedného z najlepších albumov roka pristupovala k nemu nielen umelecky (vypísaním svojich emócií), ale aj s rozumom.

Lily Allen - Sheezus
(Parlophone / Warner Bros., 2014)

1. Sheezus