Hlavná stránka

>

Magazín

>

Názory

>

Úspech, sláva a boj: Film Nespoznaný je viac než len príbeh jedného umelca

Úspech, sláva a boj: Film Nespoznaný je viac než len príbeh jedného umelca

18.11.2016 - 10:00 | Ivan Straka

Dokument Richard Müller: Nespoznaný je od 17. novembra v slovenských kinách. Okamžite po premiére, ktorá prebehla deň predtým, vyvolal v hudobnej brandži množstvo diskusií aj spomienok na dobu, ktorá bola úplne iná, ako je tá dnešná. Nielen preto možno hovoriť o jednom z najlepších dokumentov, aké u nás vznikli.


Nespoznaný už nie je len názov debutovej piesne, s ktorou Richard Müller (aj ako autor hudby i textu) so svojou skupinou Banket v roku 1984 vstúpil na hudobnú scénu. Predstavil ju na Bratislavskej lýre a hoci s ňou nezískal žiadne ocenenie, už vtedy bolo zrejmé, že česko-slovenská pop music musí počítať s novou výraznou osobnosťou, ktorá bude vytŕčať z davu nielen vďaka svojej takmer dvojmetrovej telesnej výške, ale predovšetkým kvôli svojmu umeleckému prínosu. Nasledujúce desaťročia to potvrdili a hoci Richard pútal pozornosť často kontroverzne, dráždivo a nekonvenčne, bolo to väčšinou ruka v ruke s jedinečnou, neopakovateľnou a nadčasovou hudbou.

Nie náhodou preto rovnaký - a veľmi výstižný - názov nesie aj nový dokumentárny film režiséra Mira Rema. Jeho dlho očakávaná slávnostná premiéra sa za účasti mnohých známych tvárí uskutočnila v jednom z bratislavských multiplexov v predvečer výročia novembrových udalostí. Vzhľadom na formát a spôsob podania ide v našich končinách o naozaj jedinečný dokument. S dynamickým scenárom a výborným strihom aj využitím Richardových skladieb ukazuje jeho vzostupy a pády, a to nielen tie hudobné, ale aj osobné, ktoré sú obzvlášť v prípade umeleckých osobností silne prepojené.

Film vznikal v rokoch 2013 až 2016 počas príprav a realizácie koncertnej šnúry Richarda Müllera so skupinou Fragile s projektom Hlasy, v rámci ktorého spolu odspievali na pomery slovenskej i českej scény nevídaných vyše 100 koncertov. Okrem pohľadu do zákulisia tohto projektu prináša vďaka súkromným filmovým archívom speváka aj zábery zo vzdialenejšej minulosti, najmä búrlivý koniec 90-tych a začiatok nultých rokov, ktorých dôsledky ho navždy poznačili. Podľa tvorcov kontrast minulosti a prítomnosti v jeho osobnom príbehu nepriamo ilustruje aj stav našej spoločnosti, kde "revolučnosť 90-tych rokov prudko kontrastuje s mentálnou únavou spoločnosti dnes. Snímka preto nie je iba obrazom prerodu Richarda Müllera, ale aj toho, ako sme sa za posledné desaťročia zmenili my - jeho publikum."

Tenká hranica medzi pravdivosťou a zbytočným bulvárom

Režisér Miro Remo so svojimi spolupracovníkmi, z ktorých najväčšiu rolu pri tvorbe filmu zohral spoluautor scenára a kreatívny producent Marek Kučera, mali pri natáčaní pomerne voľnú ruku. Spevák pustil filmárov do svojho najintímnejšieho sveta, dokonca sám s kamerou na čele zaznamenáva svoj pohľad na dianie okolo seba. Film je tak mozaikou množstva rôznych situácií súvisiacich s koncertným projektom s Fragile, s ktorými sa prelínajú a striedajú momenty z jeho minulosti, rodinného života, vzťahov s deťmi i tromi osudovými ženami - Soňou Müllerovou, Ivou Bittovou a súčasnou partnerkou Vandou Wolfovou. Dokument však predovšetkým ukazuje, koľko námahy, stresu a boja s vlastnými strachmi stojí v pozadí Richardovho úspechu a uznania.

Prístup tvorcov filmu je v niektorých momentoch citeľne kritický voči šoubiznisovej mašinérii, ktorá speváka obklopuje, napríklad v prípade vystúpenia projektu Hlasy v SuperStar. Celkovo však dokument nie je prvoplánovo škandalizujúci ani odsudzujúci, a necítiť z neho ani žiadne mentorovanie. V zásadných otázkach sa snaží byť objektívny, nezaujatý a pravdivý, a to aj za cenu toho, že mnohokrát je pohľad do najtajnejších zákutí Richardovho života drsný až mrazivý. Film prináša aj zopár situácií na hrane, koniec koncov, životný príbeh Richarda Müllera bol v niektorých okamihoch naozaj "cez čiaru". Balans na tenkej hranici medzi snahou nič nezakrývať a kladením zbytočného dôrazu na témy, ktoré sú zaujímavé pre senzáciechtivý bulvár, však verzia, ktorá sa dostala do kín, ustála. (Druhá vec je, že bulvár by si aj z menej "naturalistického" filmu vytiahol len to najhoršie.)

Čo sa týka spevákovej minulosti, netreba čakať žiadne bombastické odhalenia - nič, čo by o ňom verný spevákov fanúšik, alebo aj jeho odporca, už nevedel alebo aspoň netušil. V protiklade s tým je v dokumente výrazne prítomná myšlienka, že dôsledky svojej búrlivej mladosti musí niesť na svojich pleciach predovšetkým on sám. Necítiť však z neho zbytočnú sebaľútosť, svoj osud prijíma s pokorou, hoci často so zaťatými zubami. Naproti tomu veľmi pozitívne vyznieva zistenie, že v Richardovi je stále skrytý rebel, ktorý s jemu vlastnou iróniou vyjadrí svoj postoj k veci. Svoj názor voči konvenciám už nedáva najavo vyzliekaním pred divákmi, ale vtipnými až sarkastickými komentármi s iskrou v očiach potvrdzuje, že napriek maniodepresívnej psychóze a liekom, ktoré neprehliadnuteľne vplývajú na jeho osobnosť a temperament, mu stále nechýba to, čo na ňom fanúšikovia popri hudbe najviac milujú.

Čo všetko sa skrýva za úspechom? A stojí to za to?

Osobitne silnými a pôsobivými momentmi vo filme sú situácie opisujúce vzťahy a súčinnosť Richarda s členmi jeho tímu. Okrem jeho rodiny sú to ľudia, na ktorých sa spevák môže po každej stránke plne spoľahnúť. Bolo by nesprávne chápať ich starostlivosť a podporu poskytovanú spevákovi ako zneužívanie situácie, či nebodaj manipuláciu. Píšem o tom preto, lebo doba a žiaľ, osobné skúsenosti, ktoré táto epocha prináša, môžu automaticky hlavne ľudí dennodenne ohlupovaných bulvárom priviesť k zjednodušenému náhľadu. Práve vďaka svojmu tímu Richard Müller aj napriek zdravotným ťažkostiam nachádza silu a energiu pokračovať v spievaní, nahrávaní a koncertovaní. Dôkazom toho je fakt, že spevák bol za posledných šesť osem rokov na turné každý rok.

Aj vzhľadom ku kritickejšiemu postoju autorov filmu môže dokument v tejto súvislosti vyvolať otázky, nakoľko je veľká aktivita speváka v posledných rokoch v jeho osobnom záujme a nakoľko ho do nových a nových projektov "tlačí" jeho manažment. Keďže zákulisie jeho kariéry a ľudí, ktorí ho obklopujú, poznáme aj mimo kontextu filmu, sme v redakcii presvedčení, že táto symbióza je obojstranne prospešná. Doplnenie mediálneho obrazu úspešného speváka o "krv a pot" v pozadí na tom pravdepodobne nič nezmení, rovnako ako ani na priazni fanúšikov. Je samozrejmé, že manažment sa snaží umelca vykresliť v tom najlepšom svetle, takže o veciach ako choroba, slabšia spevácka forma či neustále úsilie vedúce k zotrvaniu na vrchole sa bežne nehovorí. Umenie a pravda však patria k sebe, a práve preto je tento film nielen veľkým zážitkom, ale aj prínosom k lepšiemu pochopeniu zo strany fanúšikov aj kritikov.

Samotný Richard na otázky, odkiaľ čerpá energiu, pravidelne odpovedá, že na koncertoch pri kontakte s divákmi, ktorí milujú jeho piesne a stále mu prejavujú priazeň. Kto navštevuje jeho koncerty, vie, o čom je reč. Možno sa o tom znovu presvedčiť na stále prebiehajúcom To najlepšie Tour, ale aj počúvaním jeho skvelého aktuálneho albumu 55. Na ňom totiž ukázal, že hoci v čase projektu Hlasy na tom nebol z hľadiska spevu ani fyzickej kondície najlepšie (čo dokumentuje aj film Nespoznaný), dnes sa nachádza v omnoho pozitívnejšej životnej fáze. Na konci filmu síce zaznie dramatické vyjadrenie o konci kariéry po mimoriadne náročnom dni s dvoma krátko po sebe nasledujúcimi koncertmi vo vypredanom bratislavskom NTC, no pomyselným "happy endom" je informácia v podobe záverečného titulku o tom, že spevák po trojročnom turné Hlasy schudol 50 kilogramov.

Túto informáciu spomenul aj jeho manažment v oficiálnom vyjadrení k Richardovej neúčasti na premiére: "Keďže Richard Müller ešte včera odohral koncert v Českej republike a absolvoval turné, ktoré trvalo 17 dní v kuse, naozaj nás to mrzí, ale na tlačovú konferenciu nepríde. Čo sa týka premiéry, dôležité je, aby film videli diváci. Richard si ho pozrel mnohokrát, kým vznikal a dostal sa do finálnej podoby. A ak vás zaujíma, či sa Richardovi film páči, tak odpoveď je - nie. A to preto, lebo v tom filme váži o 50 kíl viac... :-) Filmárom ďakujeme za náročnú spoluprácu a želáme všetko dobré."

Na záver ešte vyjadrenia oboch hlavných tvorcov filmu:

Miro Remo

"Nakrúcam filmy o ľuďoch, ktorí ma fascinujú a vždy pritom myslím aj na diváka. Na tvorbe Richarda Müllera som hudobne vyrastal, všetky jeho texty som poznal naspamäť. Bola to pre mňa pocta a splnený sen spolupracovať s Richardom. A ten sen sa splnil aj vďaka Marekovi Kučerovi, spoluautorovi filmu, ktorý sa postupne stal Richardovým blízkym priateľom. Marek je môj priateľ z detstva. Bývali sme na dedine v bytovkách hneď vedľa seba v Ladciach. Spolupráca s Richardom bola rozhodne zaujímavá a otvorená, aj keď sme napokon "len" pozorovali a zaznamenávali realitu. Bol to však podnetný prienik do sveta šoubiznisu u nás. Myslím si, že sme sa navzájom rešpektovali a mali radi, práca nás tešila. Dôležité pre mňa bolo pochopiť, ako funguje prostredie okolo Richarda Müllera. Pretože prostredie a ľudia, s ktorými sa stretávame, s ktorými pracujeme, žijeme, nás ovplyvňujú. Kládli sme teda dôraz najmä na to, aby sme zachytili a sprostredkovali nadobudnutý dojem z tohto prostredia. Pohybovali sme sa v ňom tri roky, od roku 2013. Chcel som ukázať tú druhú - nepopulárnu stranu pozlátka, a nemyslím tým nejaké šokujúce odhalenia zo zákulisia, práve naopak - to množstvo ťažkej práce, únavného cestovania, stresu a izolácie, ktoré Richard Müller musí absolvovať. Jedna z otázok, ktorú film vyvoláva, je, či tá cena za úspech nie je až príliš vysoká. Ale na to si musí odpovedať každý (divák) sám. Verím, že film uspeje, ale rozhodne som cielene nenadväzoval na tradíciu portrétnych filmov o celebritách. K Richardovej cti patrí, že nám celkom slobodne a k slobodnému použitiu poskytol svoj osobný rodinný archív. Viedol nás k hlbšiemu pochopeniu svojej osobnosti aj doby, v ktorej sa preslávil. Archív tohto typu je pre dokumentaristu ako dar z nebies. Čas je zaujímavý kormidelník."

Marek Kučera

"Tak ako sa zakaždým teším na nový Richardov album, tak som sa rovnako tešil na každý deň, ktorý sme s ním mohli stráviť. Či už s kamerou v ruke alebo bez nej. Richard ma odjakživa fascinoval. A to nielen ako spevák a skvelý textár, ale hlavne ako človek, ktorý aj napriek životným komplikáciám a vlastným gólom, ktoré si sám strelil, sa nevzdal. Síce už nie je tou neriadenou strelou, akou býval v minulosti, ale stále ma v sebe niečo, čo priťahuje davy ľudí. A toto "niečo" som túžil spoznať. Zblízka. A som veľmi rád, že nám to umožnil. Že nám dovolil, aby sme s ním mohli stráviť viac ako tri roky a často na vzdialenosť rúk sledovať všetko to, čo sa deje za oponou."

Aktuálny rozhovor s Richardom:

Richard Müller: "Mám sa celkom dobre a okolo seba ľudí, ktorým verím"



Autori: Ivan Straka, Patrik Marflák
Foto: Miro Remo


Zdielať na Facebooku

blog comments powered by Disqus
po ut st št pi so ne
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Najčítanejšie

Disqus

Najpopulárnejší hudobní interpreti