Bratislavská kapela Cosmetica strávila viac ako desať rokov zvláštnym pretĺkaním sa hudobným svetom, nahrávaním EP v domácich podmienkach, ale aj hľadaním tých správne naladených spoluhráčov. A v roku 2002, keď jej členovia odohrali koncert na festivale Pohoda im možno ani len nenapadlo, že veľký prelom ich ešte len čaká...

Už samotný otec slovenskej alternatívy Laco Lučenič sa na adresu štvorčlennej kapely vyjadril pomerne výstižne – Cosmetica má "vlastný ksicht". Unikátnosť je však väčšinou nedefinovateľná, preto ani túto tvár kapely nemožno presne vyjadriť. Ilja Miškovič a spol. majú na debutovom albume Mantra svoj vlastný rukopis, ktorý nevychádza z lacného kopírovania úspešných alternatívnych zoskupení, čo je len dobre. No kto chce, ten v deviatich piesňach určite niečo objaví (aj v mojich ušiach sem-tam zaznejú záblesky Placebo).

Anglické piesne pre slovenských poslucháčov

Deväť skladieb sa nesie v duchu indie-rocku, kde všemocnou paňou je väčšinu času práve elektrická gitara. Spevy vkusne znejú, "šestnástkové" bicie podvedome nútia do vyklopkávania rytmu a hutné basy ponúkajú nošu energie na rozdávanie. Dámy a páni, v ušiach vám práve hrá prvá lastovička Love is Drunk a pýtate sa, z ktorejže anglicky hovoriacej krajiny táto kapela pochádza? Cosmetica vybrala svoj debutový singel dobre, v danom prípade ide asi o najhitovejšiu skladbu albumu. Podobne je atmosférou blízka aj otváracia skladba Mantra, ktorá však napriek jej názvu príliš duchovného naladenia neponúka, to už skôr vylieči dušu sklesnutého glam-rockera.

Cosmetica - Love is Drunk

Hoci sú niektoré kúsky i staršieho dáta (napríklad taká Streets of... zaznela už aj na spomínanej Pohode), dekáda tvorenia Cosmetice jedine prospela. Nemôžem sa však ubrániť pocitu, že po toľkých rokoch skladania anglických piesní by frontman Ilja Miškovič neurobil tiež pokrok so svojou výslovnosťou v tomto jazyku. Sú momenty, kedy sa jednoducho nedá nepočuť práve slovenčinou znejúca krkolomnosť, ku ktorej isto prispeli aj zvláštne a komplikovane napísané texty. Apropo texty... Booklet nám chce odprisahať, že ich korektúry robili native speakeri, avšak moja tendencia neveriť tomu, že by skutočný "natívec" pochopil slovensky mysliacu poetiku je značná. No poďme ďalej.

Dobrý až na druhýkrát

Tak trochu dvojsečnou zbraňou albumu Mantra je, že vás možno na prvé počutie nechytí. Do pamäti sa zapíše azda zopár frázami alebo prvým singlom, jednotlivé piesne sa však zlejú dokopy a je vám úplne jedno, že Spacetrip vyniká gitarovým sólom a Life zaujme témou aj pozitívnym motívom v refréne. Aj najväčší skeptik by však na druhý, piaty alebo desiaty raz mohol objaviť skryté klenoty, ktoré sa vynárajú až pri skutočnom načúvaní do hĺbky. Čo mi však v niektorých songoch vyslovene chýba sú vokály. Kapela tento prvok, ktorý ozvláštni spevovú linku a vyplní prázdny priestor, takmer úplne odignorovala. Namiesto neho sa štvorica uchyľuje k zdvojeným spevom práve tam, kde by si piesne zaslúžili bohatší aranžmán.

Či už šlo o úspešný zámer, alebo nie, privádza nás k odpovedi na titulnú otázku, či je práve Cosmetica nádejný debutant alebo ich skladby ničím nevyčnievajúc upadnú do zabudnutia. Konštatovanie je tak trochu trpkosladké - presýtená indie-rocková scéna na Slovensku totiž ani nováčikom s dobrým albumom vôbec nepraje. A to je v tomto prípade celkom škoda.

Cosmetica - Mantra

(2012)

1. Mantra