Hoci slovenskej hudby ešte nie je v rádiách toľko, ako to požaduje pripravený zákon, je zrejmé, že si hudobní dramaturgovia budú mať z čoho vyberať. Tento rok ponúkajú svoj silný materiál aj mladé speváčky Martina Javor, ktorá s veľkou dávkou autentickosti debutuje, a Vanda žiadajúca ňou o druhú šancu. Nehľadia pritom na jazykové bariéry.

Martina Javor očarí experimentami aj otvorenosťou

Málo ľubozvučnej slovenčiny počuť z prvotiny bratislavskej pesničkárky Martiny Javor. Napriek nie dokonalej anglickej výslovnosti, ktorá je pravdepodobne len dôsledkom umeleckých rozmarov, si však poslucháča podmaní.

Kolekcia trinástich skladieb akoby pozostávala z trinástich príbehov. Práve výpravnosť je jednou zo silných stránok jej tvorby, a tak, aj keď takmer každá skladba začína pre pesničkárov typickou gitarou, atmosféru a posolstvo jednotlivých udalostí, ktoré spevom (a niekedy aj rapom) opisuje, zaujímavo dotvára inými nástrojmi a elektronikou. Pomáhali jej pritom hudobní producenti Maroš Hečko a Matúš Široký.

Forma skladieb nie je jednoliata a jednoznačná, ako to býva pri bežných pesničkách alebo komerčných hitoch. Slúži skôr vypovedaniu príbehu. Ten keď si vyžaduje refrén len v podobe "Ulalala" ako v Eat Your Heart Out, nedá sa to brať ako hru na kalkul, kde stačí popevok na "namotanie" poslucháča. Najvýraznejším príkladom hrania sa so štruktúrou skladby je Music Heaven. V tomto kúsku skladba stratí v strede hudobný podklad, no neskôr ho znovu získa, ale už v úplne inej dynamike. Zo začiatku môže skladba poslucháča iritovať, no neskôr by z nej mohol byť jemne fascinovaný.

Ústrednou témou nahrávky White Lies Covered Eyes sú hlavne vzťahy vo svojej zamotanosti a zdanlivej neriešiteľnosti. Martina opisuje rôzne bizarné situácie šikovne zašifrované vo veršoch písaných v cudzej reči. Začína skladbou Down, kde je nielen vďaka ponurej atmosfére zrejmé, že sa rozchádza s človekom, s ktorým si čo-to prežila, pokračuje singlom Lucyfair a mysticko-éterickým opisom avantúry so ženou, a tiež sa neprieči priznaniu vlastnej skazenosti v Confession.

Martina Javor sa vymedzuje nielen od stredného hudobného prúdu, ale aj od alternatívy a už od začiatku kariéry si vytvára vlastnú líniu, v ktorej sa nebojí vyjsť s kožou na trh. Definuje si žáner vlastného elektronického pesničkárstva, ktoré môže občas pripomínať Britku Dido, ale môžeme byť len radi, že sa nebojí s hudbou viac experimentovať. Vyzerá to tak, že staviť na autentickosť už od začiatku sa jej oplatilo.

Martina Javor - White Lies Covered Eyes
(2015, go2stage)

1. Down
2. Lucyfair
3. Eat Your Heart Out
4. Confession
5. Music Heaven
6. Love Me
7. White Lies
8. Stardust
9. Lullaby
10. Charming
11. Day Off
12. I Like Your Tattoo
13. Weirdo

Vanda dokumentuje hľadanie (a nájdenie) samej seba

Prirodzenejšie sa k svojej druhej štúdiovej nahrávke postavila aj Vanda. Tej sme v recenzii na debut Astrology (2013) vyčítali žánrovú nerovnorodosť, ktorá mohla byť spôsobená aj unáhlenosťou či nie presne vytýčeným smerovaním svojej speváckej kariéry. Odhliadnuc od tohto záveru, alebo aj vďaka nemu či iným životným udalostiam sa Vanda pozrela do seba s odstupom času a výsledok pretavila do novinky Introspective

Album otvára ponuro piesňou River of Dreamers, a tým naznačuje nielen hudobné, ale aj filozofické smerovanie celej kolekcie. Intimitu počiatočného zmätku, ktorý sa jej zmocnil na začiatku procesu hľadania samej seba dostatočne vyjadruje dynamikou v hlase na podklade jednej "španielky" a klavíra. Poslucháča pozýva na cestu jej vnútrom, čo dodáva celej štúdiovke punc skutočnosti a opäť, autentickosti. Vďaka tomu sa zbavuje ťažkopádnosti dýchajúcej z prvotiny a vyvoláva v poslucháčovi výzvu a zvedavosť voči tomu, kam sa teda ďalej posunula.

Nateraz cieľovú stanicu najlepšie zosobňuje Temple. Ak predtým koketovala s pop-rockom, teraz bez nálepiek vedie skrytý dialóg s elektrickou gitarou znejúcou na spôsob rocku 80. rokov. K tomu sa posúva do iných vôd aj použitím violončela, s ktorým sa "mazná". Len tak popevkovo, avšak nie samoúčelne. Nie je to reprezentatívna skladba, no tu je presne počuť, čo v bitke jazzový hlas verzus rockové chúťky vyhráva. Finálne zmierenie dáva najavo v Patience

Silou dvanástich skladieb je akási pozitívna nehanebnosť. Speváčka a autorka si nekladie prekážky sama pred seba. Pokojne si napríklad dá na album španielske skladby EresElla či La Peregrina, lebo je to súčasťou jej osobnosti. Vplyvom tohto stotožnenia sa s vlastnou tvorbou má šancu osloviť španielskymi textami aj tých, ktorí sa tomuto jazyku nevenujú. Rovnako nemá zábrany odhaliť ani šrámy svojej duše.

Hudobné pokračovanie Vandinho príbehu dáva každému, kto veril v jej schopnosti a talent pocit, že je to presne to, čo vyhovuje aj jej, aj poslucháčom. Akoby medzi nimi nastala tichá dohoda. Vytvára tak dojem, že ak ju počúvajú, robí to isté aj ona a je to obojstranná výhra.

Vanda - Introspective
(2015, Davan records)

1. River of Dreamers