Billy Barman prišli na začiatku jari so svojím novým, v poradí piatym radovým albumom. Názov Galéria duševného zdravia dokonale vystihuje vážnosť tém ale aj typickú ľahkosť, s ktorou ich skupina podáva. Nahrávka v sebe zároveň miesi pestrú paletu štýlov, dvoch hostí a prácu piatich producentov. Výsledkom je príťažlivý a dobre počúvateľný album kapely, ktorá už viac ako 15 rokov úspešne prepája svet nezávislej hudby a mainstreamu.

Album otvára jedno z jeho najväčších prekvapení – skladba Had, ktorá veľmi trefne reflektuje súčasnú politickú realitu na Slovensku. "Do nášho mesta sa vrátil červený had. Vyliezol z dier a už vyhráva hlúposť a strach," znejú prvé dva verše albumu. Na koho skupina naráža, si musia poslucháči domyslieť sami, ťažké to ale zrejme mať nebudú.

Pre Billy Barman ide o novú polohu, ktorá im sedí. Popri zábave, záľube v zvláštne príťažlivých metaforách a silnom súznení so súčasnou mladou generáciou, ktoré ukázali aj na predchádzajúcom albume Zlatý vek, mala hlavná autorská dvojica Juraj Podmanický a Jozef Vrabel vždy zmysel aj pre reflexiu doby, ktorú žijeme. Teraz to prvýkrát ukázali aj v širšom spoločenskom rozmere.

Druhá skladba Karamel, ktorá bola predstavená ako jedna zo singlových ochutnávok, kapelu ukazuje v tanečnejšej polohe. Po textovej stránke ide o ukážku dnešnej doby a konzumu, ktorý ju sprevádza. Máme všetko, po čom túžime, no aj tak to nie je dosť – takto by sa dala v skratke opísať téma piesne. V refréne ju ozvláštňuje španielsky spievaný popevok "Ven mi amor, te quiero" (Poď láska moja, milujem ťa), ktorý celú skladbu z produkcie Pištu Kráľoviča alias FVLCRVMa príjemne odľahčuje.

Prvá vokálna spolupráca prichádza v ďalšom singli Takáto si / Väzni predstáv. K skupine sa pridáva The Curly Simon, ktorý prináša o niečo mladistvejšiu náladu a toto spojenie funguje na výbornú. Hory medzi nami, skladba, ktorá vyšla ako singel v rovnaký deň ako celý album, je doplnená aj na domáce pomery odvážnym videoklipom z dielne Juraja Mráza. Pesnička sama o sebe patrí medzi to najlepšie z celého albumu a v kombinácii s vizuálom ide o ešte silnejší zážitok.

Druhou hostkou je Laura Weng v skladbe Naučili sme sa báť. Aj keď tu rozdelenie partov nie je také výrazné ako v predchádzajúcom duete a Lauru počujeme spievať hlavne v doprovodnom hlase "shalom, namasté, salám alejkum, ave", jej vokál je príjemným doplnením pesničky. Hudobne tu kapela prechádza od temnejšej elektronickej polohy k melancholickému gitarovému záveru.

Prvou ukážkou z novej tvorby skupiny bol singel ZERO, ktorý mali poslucháči možnosť vypočuť si už v roku 2022. Chytľavá a energická skladba s výraznou basovou linkou (jej spoluautorkou je vtedy čerstvá posila kapely Laura Jašková) a prenikavým refrénom je dokonale prepletená s výrazným elektronickým beatom a zvukom.

Nasleduje pieseň Víno z Tesca, ktorá sa od zvyšku albumu líši svojím minimalistickým hudobným prevedením. Akustickú gitarovú baladu, ktorú len v pozadí jemne dofarbujú zvuky iných nástrojov, môže Juraj Podmanický hrávať sám pri ohníčku a text "Láska, kúpil som nám spodné víno z Tesca" je určite povedomý nemalému množstvu ľudí.

Deviatka Démoni je ďalším z vrcholov albumu, melancholická skladba funguje na výbornú po textovej i hudobnej stránke. I keď je text o niečo temnejší, refrén "A všetci tvoji démoni sú tam, škriabu sa von, ja ani nedýcham" v kombinácii s veselým popevkom robí z piesne naozaj príjemný a chytľavý kúsok. To isté však možno povedať aj o pesničke Bude to stačiť?, ktorú viacerí členovia skupiny označili za svoju najobľúbenejšiu, preto možno čakať, že sa skôr či neskôr stane ďalším singlom.

Rozmanitosť albumu podčiarkuje najelektronickejšia skladba S tvojou povesťou poukazujúca na zodpovednosť mladej generácie za svoju budúcnosť a nej už kolekciu uzatvára ďalší známy singel Vyhovoriť sa na tmu dopĺňajúci celkovú mozaiku albumu indie-rockovou hravosťou a textom, ktorého jednotlivé hlášky si môže každý vyložiť po svojom.

O produkciu jednotlivých skladieb sa postarali producenti Marek Rakovický, Jakub Hríbik, FVLCRVM, Matej Turcer a Meowlau, čiže Laura Jašková. Na albume tak okrem samotných členov a členky skupiny spolu s hosťami pracovalo raz toľko ďalších ľudí.

Napriek tomu nahrávka, ktorá je mixom indie, popu, elektroniky, melanchólie, akustickej i klubovej tanečnej hudby, drží pohromade a prináša jedinečnú atmosféru, aj v kontexte doterajšej diskografie skupiny. Billy Barman sa stále snažia svoju tvorbu posúvať hudobne i textovo, a zatiaľ sa im to darí s každou novou platňou. Galéria duševného zdravia je počas mimoriadne plodného roka 2024 ďalším silným albumom na domácej scéne, ktorý stojí za vypočutie.

Billy Barman – Galéria duševného zdravia
(2024, Slnko Records)

1. Had