Najnovší album Norah Jones by mal mať na obale varovanie: "Pozor, nehodí sa do každej kaviarne!". Práve to, že jej hudba je svojou uhladenou nekonfliktnosťou dobrá akurát tak ako kaviarenský podmaz, býva vyčítané prvým albumom Norah. Ich príjemné skladby, jazzom i country inšpirované tak akurát, zožali mladej hudobníčke celosvetový úspech. Ten akoby spolu s kritikou jej predošlých diel priviedol Norah až k jej dnešnému experimentu.

Album Little Broken Hearts totiž predstavuje Norah celkom nezvyklo, v čisto popovom šate. Preč je dymová clona jazzu, klavír sa ozýva len miestami a špecificky zastretý hlas v niektorých piesňach deformuje echo. No novinka rozhodne nie je len nejakým experimentom či osobnou krízou speváčky. Ostatne, pod produkciou albumu je podpísaný producent Danger Mouse, ktorý spolupracoval aj s Beckom, Jackom Whiteom či Cee-Lo Greenom (v projekte Gnarls Barkley). Pod jeho dohľadom vstúpila Norah do vôd progresívneho popu a chytľavých songov.

Pop, za ktorý sa netreba hanbiť

Príjemné popové piesne nie sú žánrom, ktorý zvykne rozbúriť vášne poslucháčov. Pri Norah sú však prekvapením, na ktoré nie sú všetci jej fanúšikovia pripravení. Pred desiatimi rokmi zožala vtedy dvadsaťtriročná Norah Jones obrovský úspech svojim albumom Come Away With Me, ktorý umne spájal dievčenskú krehkosť a jazzovú sofistikovanosť. Talent vytvárať prístupné piesne so sofistikovanou atmosférou priniesol výsledky a debutového albumu sa predalo cez 20 miliónov.

To zároveň viedlo k vyššie spomínanej kritike – že vo všetkom tom hladkajúcom jazzovom počine nie je skutočná hĺbka. Jej prvé albumy sú skutočne nepopierateľne ideálne ako príjemný podklad kaviarenského ruchu, ktorý nikoho neurazí. To však neznižuje ich hudobnú kvalitu a kritické ohlasy na tvorbu Norah sú skôr prejavom hudobného snobizmu.

Ak sa poslucháč oslobodí od vnímania Norah len cez optiku Come Away With Me či Feels Like Home, novinka Little Broken Hearts má rozhodne čo ponúknuť. Snaha vystúpiť zo škatuľky tej "kaviarňovej Norah" je očividná už na predchádzajúcom albume The Fall či bočných country/rockových/popových projektoch, ktorým sa Norah venuje popri sólovej kariére. Spoločné jamovanie s Danger Mouse prinieslo pesničky chytľavé svojou uvoľnenou hravosťou a zároveň tak akurát sofistikované. Jednoducho pop, za ktorý sa netreba hanbiť.

Norah Jones - Happy Pills

Little Broken Heart na dlani

Nosnou tému albumu sú pochopiteľne zlomené srdcia, konkrétne nedávny rozchod, ktorým si Norah prešla. Texty o ťažkom rozchode sú paradoxne spievané do ľahkých, optimistických melódii. V rozhovoroch autorka skladieb uvádza, že jej vlastnými zážitkami sú piesne inšpirované len vzdialene, no pri počúvaní cítiť autentickú silu emócii. Pri Miriam, v ktorej sa prejavuje doteraz skrývaná agresia voči novej žene v živote bývalého, prechádzajú poslucháčovi zimomriavky po chrbte, 4 Broken Hearts výstižne popisuje zápas o vymanenie sa z nefunkčného vzťahu.

Na miere autobiografickosti nezáleží, Norah veríte každé slovo. Aj všetky tie rozporuplné fázy rozchodu (napr. "Bring me back to good old days" versus "So pick up your piece and go away from here"). Norah Jones na albume odhaľuje nezvyklo surové emócie a zároveň zostáva sama sebou, bez násilnej snahy byť ďalšou Fionou Apple či Alanis Morissette. Či je album Little Broken Hearts len osviežujúcim výletom alebo definitívnym vykročením do iného hudobného sveta, ukáže až čas. Nová, agresívnejšia Norah však znie viac než dobre.

Norah Jones - Little Broken Hearts (album trailer)

Norah Jones - Little Broken Hearts
(Blue Note, 2012)